Gå til innhold

Fagprøve som praksiskandidat/privatist - erfaringer og tips?! Gjelder Service og Administrasjonsfag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har jobbet innen mitt yrke i mange år, og skal ta fagprøve som praksiskandidat. Faget er service og administrasjonsfag (det er kontor og administrasjon+resepsjonsfag som ble slått sammen i 2023). Har fått mail om at jeg kan ta fagprøven og at de vil kontakte meg 2 uker før - men jeg føler jeg har fått så lite info! Jeg er VELDIG nervøs. 

Har noen her vært gjennom fagprøve som privatist/praksiskandidat? Kan jeg få høre din erfaring? 

Jeg har lest at prøven går over flere dager. Er sensor over deg alle dagene, eller jobbes det med oppgaver hjemme før en presentasjon? Jeg antar de skal observere meg i min jobb, men gjør de det i en hel uke?! Jeg forstår ikke hvordan dette fungerer. 

Det er også kort varsel for arbeidsgiver også, med tanke på vaktplan. Håper å kunne finne ut mer og gjøre det lettere for de å tilpasse. 

Håper noen vil dele sine erfaringer som helst kan hjelpe meg til å puste litt. Nervene går i høyspenn. 

Anonymkode: 87241...89e

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det gikk?😄 

Jeg skal ta teoriprøven nå i mai, men er veldig nysgjerrig på hvordan fagprøven foregår? Lite informasjon å hente dessverre.. 

Anonymkode: 3d115...38b

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Ja det var vanskelig å finne informasjon siden det er helt nytt fag. Her gikk det fint og jeg fikk meget godt bestått 😊

Jeg fikk dato for fagprøven en ukes tid før start. Her fikk jeg sende informasjon om hva jeg jobber mest med innen feltet og hva jeg hadde mindre erfaring med. Så laget de prøven ut fra dette. 

Jeg fikk flere oppgaver jeg skulle skrive om hvor jeg første dagen laget en detaljert plan over det jeg skulle skrive på dag 2, med estimert tidsbruk. Fikk mange oppgaver jeg skulle skrive om. Feks tema om HMS: bør nevne rutiner osv. Dag 2 fulgte jeg planen så godt som mulig. Avsluttet med en powerpoint presentasjon og evaluering på dag 3. 

Kan anbefale deg på forhånd å friske opp kunnskaper i Excel og PowerPoint om nødvendig og ikke minst lage et oppsett i Word så du slipper å bruke tid på det samme dag. De ville ha full oversikt over Font, linjeavstand, overskrift, størrelse på skrift og avstand + marger. Greit å velge oppsettet fra jobben din. 

Sensorene var veldig greie og tilgjengelig underveis hvis jeg hadde spørsmål. De bad meg puste og sa at målet deres var ikke å ødelegge for meg, men å se at jeg kunne jobben min. Jeg trodde de skulle "se på" at jeg arbeidet eller gjøre rollespill, men det gjorde vi ikke. 

Ønsker deg lykke til, håper det går kjempebra 😊

Anonymkode: 87241...89e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...