AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Min mann er utbrent. Uten å gå i detaljer på hvordan vi havnet her, så søker jeg råd for å hjelpe ham ut av det (for både hans skyld, min skyld og barnas skyld). Problemet er at det ikke finnes muligheter for mer pauser. Kronisk sykt barn gjør at dagene går i ett enten vi vil det eller ei. Sykemelding vil ikke hjelpe, for det er på hjemmefronten ting er for heftig, og det ser ut for at han har godt av å gå på jobb. Han er mye alene på jobb, så det tror jeg gir ham ett avbrekk. Hvordan komme seg ut av det å være utbrent uten å hvile mer? Kom med deres gode tips! Jeg har allerede satt ham på litt relevante vitamintilskudd, det har hjulpet bittelitt. (Før jeg blir halshogd, jeg har bachelor i ernæring og har gitt ham tilskudd basert på blodprøvesvar). Har også jobbet mye med søvnen hans. Men det er begrenset hvor mye mer vi kan gjøre der. Han har også kuttet ut koffein (energydrikk), og det hjelper merkbart på både søvn og humør. Men fortsatt langt igjen å gå. Det har tatt flere år fra han ble utbrent til han innrømmet det. Og videre til han aksepterte at det må tas tak i. Han er nå villig til å høre på meg og gjøre tiltak, men jeg står litt fast på hva neste steg er. Anonymkode: cf21c...95e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 Vel, hvile må til. Noe må endres, hvis man venter til kroppen streiker helt så har han ingen valg, og da må kanskje mye endres. Punkt 2 er at det kan være rom for mye endringer tankemessig, som tar energi. Oppsøk hjelp! Anonymkode: 0f572...243 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Ulempen med relevante tilskudd basert på blodprøvesvar er jo at dere kanskje maskerer noe som gjør han utmattet, men som legene ikke får tak på fordi nivåene hans er "kunstig" normale. Anonymkode: 0f572...243
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Vel, hvile må til. Noe må endres, hvis man venter til kroppen streiker helt så har han ingen valg, og da må kanskje mye endres. Punkt 2 er at det kan være rom for mye endringer tankemessig, som tar energi. Oppsøk hjelp! Anonymkode: 0f572...243 Han ønsker ikke mer hjelp enn at han nå godtar å høre på mine råd og tips. Det har tatt lang tid å komme hit. Å få ham til noe samtale med helsepersonell er urealistisk. Om vi kunne endre noe slik at det ble mer hvile, hadde vi selvfølgelig gjort det. Vi har til og med bedt barnevernet om hjelp, men ikke kommet noen vei. TS Anonymkode: cf21c...95e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ulempen med relevante tilskudd basert på blodprøvesvar er jo at dere kanskje maskerer noe som gjør han utmattet, men som legene ikke får tak på fordi nivåene hans er "kunstig" normale. Anonymkode: 0f572...243 Utmattelsen har naturlige forklaringer, og det ble ikke begynt med tilskudd før lege hadde utredet om det var noe medisinsk bak utmattelsen. Det er heller ikke grunn til å mistenke at det ligger sykdom bak. Anonymkode: cf21c...95e
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 Hvile er det eneste som hjelper, dessverre. Anonymkode: 8e424...501 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Jeg ble utbrent i 2017, og jobber nå 50%, fremdeles bedring. Jeg kjente en del bedring etter hvile, noe som måtte til i første del av forløpet, men det som virkelig skjøt fart på bedringen, var å forstå hvilke tanker (og følelser) som gjør meg sliten og finne ut hvordan jeg kan gjøre daglige gjøremål og samtidig unngå dem. Mange ting tar lengre tid å gjøre, men jeg slipper å bli sliten av dem. Og jeg og mannen fordeler arbeid etter hvilke oppgaver jeg er best på. Når jeg ikke klarer å fullføre en oppgave uten å slippe inn tankene som gjør meg sliten, må jeg fjerne meg fra situasjonen. Hvis jeg ikke gjør det, blir den kognitive funksjonen satt tilbake i noen uker, og jeg kan i denne perioden gjøre enda mindre enn det som nå er normalt at jeg kan. Den største innsikten i dette fikk jeg etter fem ukers opphold på et rehabiliteringssenter, og uansett tror jeg det krever mye krefter og vilje og finne ut av dette. Jeg ønsker dere lykke til, og vil anbefale et KiB-kurs. Anonymkode: 63f18...52c 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #8 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan komme seg ut av det å være utbrent uten å hvile mer? Kom med deres gode tips! Anonymkode: cf21c...95e Det du spør om her er umulig. Han må hvile og roe nervesystemet. Yoga, meditasjon, rolige turer i naturen, helst en lang ferie alene hvor han får koblet av. Det kan bli mye verre enn det er nå dersom han ikke hviler. Ønsker dere det? Anonymkode: 92dfa...84d 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #9 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg ble utbrent i 2017, og jobber nå 50%, fremdeles bedring. Jeg kjente en del bedring etter hvile, noe som måtte til i første del av forløpet, men det som virkelig skjøt fart på bedringen, var å forstå hvilke tanker (og følelser) som gjør meg sliten og finne ut hvordan jeg kan gjøre daglige gjøremål og samtidig unngå dem. Mange ting tar lengre tid å gjøre, men jeg slipper å bli sliten av dem. Og jeg og mannen fordeler arbeid etter hvilke oppgaver jeg er best på. Når jeg ikke klarer å fullføre en oppgave uten å slippe inn tankene som gjør meg sliten, må jeg fjerne meg fra situasjonen. Hvis jeg ikke gjør det, blir den kognitive funksjonen satt tilbake i noen uker, og jeg kan i denne perioden gjøre enda mindre enn det som nå er normalt at jeg kan. Den største innsikten i dette fikk jeg etter fem ukers opphold på et rehabiliteringssenter, og uansett tror jeg det krever mye krefter og vilje og finne ut av dette. Jeg ønsker dere lykke til, og vil anbefale et KiB-kurs. Anonymkode: 63f18...52c Hva er kib kurs? hvor fikk du rehab? For meg hjelper ikke hvile 😩 Anonymkode: 55577...80a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #10 Skrevet 28. januar 2024 Det er ikke hvile, i form av avslapping/søvn/pause som er det man trenger. Man trenger hvile i form av å finne metodene som gjør at hodet slapper av, at tankene roer seg, og at man får ned stressnivået. Man må rett å slett snu tankegangene sine, man må gjøre de endringene som kreves i livet, og man må lære seg si nei. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han ønsker ikke mer hjelp enn at han nå godtar å høre på mine råd og tips. Det har tatt lang tid å komme hit. Å få ham til noe samtale med helsepersonell er urealistisk. Om vi kunne endre noe slik at det ble mer hvile, hadde vi selvfølgelig gjort det. Vi har til og med bedt barnevernet om hjelp, men ikke kommet noen vei. TS Anonymkode: cf21c...95e Om han nekter søke hjelp, så er det ikke så mye å gjøre. Du kan ikke være hans behandler, da risikoerer dere bare at du også går på en smell. Det er direkte dårlig gjort av han å ikke ville søke hjelp, og heller legge det over på deg. Jeg hadde aldri akseptert det fra en partner, spesielt ikke om han har nektet be om hjelp i flere år allerede. Anonymkode: aa756...e8f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #11 Skrevet 28. januar 2024 1) ikke bli prakket på mange løsninger fra samboer og partner 2) gå til legen og ta det derfra 3) det eneste du kan bidra med er å ta mer av arbeidet utenom 4) hvile må faktisk til Anonymkode: 473d0...3e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #12 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ikke hvile, i form av avslapping/søvn/pause som er det man trenger. Man trenger hvile i form av å finne metodene som gjør at hodet slapper av, at tankene roer seg, og at man får ned stressnivået. Man må rett å slett snu tankegangene sine, man må gjøre de endringene som kreves i livet, og man må lære seg si nei. Om han nekter søke hjelp, så er det ikke så mye å gjøre. Du kan ikke være hans behandler, da risikoerer dere bare at du også går på en smell. Det er direkte dårlig gjort av han å ikke ville søke hjelp, og heller legge det over på deg. Jeg hadde aldri akseptert det fra en partner, spesielt ikke om han har nektet be om hjelp i flere år allerede. Anonymkode: aa756...e8f Det kan jo være det også. Når man er langt ned i en smell kan man ikke gjøre endringer- da må man hente seg inn på et vis Anonymkode: 55577...80a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #13 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan jo være det også. Når man er langt ned i en smell kan man ikke gjøre endringer- da må man hente seg inn på et vis Anonymkode: 55577...80a Hvis man ikke gjør endringer så vil man bare gå i en ond sirkel med smell på smell. Hvile demper problemene der og da, men det er behandling av symptomer, ikke årsaken. Anonymkode: aa756...e8f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #14 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man ikke gjør endringer så vil man bare gå i en ond sirkel med smell på smell. Hvile demper problemene der og da, men det er behandling av symptomer, ikke årsaken. Anonymkode: aa756...e8f Ja men endringene må man gjøre når man er oppegående nok til å ha er liv igjen Anonymkode: 55577...80a
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #15 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man ikke gjør endringer så vil man bare gå i en ond sirkel med smell på smell. Hvile demper problemene der og da, men det er behandling av symptomer, ikke årsaken. Anonymkode: aa756...e8f Hvile er også en endring. Anonymkode: 473d0...3e4 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #16 Skrevet 28. januar 2024 Han har ikke bedring men fortsetter å gå på jobb?! Da er det første ti g som må endres. Og du må overta mest ansvar for uforutsette ting hjemme. Fordi han må redusere stress. Han må sette seg selv først til han blir bedre. Folk med mye ansvar og uforutsigbare ansvarsoppgaver og lite mulighet til å beskytte seg og hvile når det trengs har mindre sjans for å bli frisk. Men han må ikke bare hvile. Man kan ikke hvile seg frisk. Han må ta vare på seg selv. Han må bli kjent med hva kroppen tåler og flytte grensene sakte. Lett mosjon og tur i naturen i stedet for jobb. Gjerne flere korte enn en lang tur. Og hvile. Anonymkode: 00066...77b 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #17 Skrevet 28. januar 2024 Tror ikke løsningen er at han skal høre så mye på deg og dine grep som skal "fikse han," men at han må høre mer på seg selv. Hvile må inn ved utbrenthet, uansett hvordan du vrir og vender på det. Du kan ikke effektivisere dette. Du står fast på hva neste steg er, fordi hva neste steg er ikke er opp til deg. Han må eie prosessen sin selv, og du må la han gjøre det. Anonymkode: 0f572...243 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #18 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hvile er også en endring. Anonymkode: 473d0...3e4 Hvile som i en varig endring ja, men det hjelper ikke med en ukes hyttetur om man har vært utbrent i flere år. Anonymkode: aa756...e8f 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #19 Skrevet 29. januar 2024 Selv om utbrenthet skyldes at ting er tøffe på hjemmebane så er det faktisk ikke sånn at en sykemelding er bortkastet. Tro det eller ei, men kan trenger å hvile og selv om han føler han får mye igjen av å være på jobb så er totalen for mye og det enkleste stedet å redusere stresset på er å ta bort en ting han slipper å tenke på, som er jobb. For hjemmesituasjonen kan du ikke gjøre så mye med. En løsning kan også være å jobbe redusert, så får han litt avbrekk på jobb, men samtidig sliter han seg ikke ut mer. Men først og fremst må han gå til legen og få råd og oppfølging der. Du kan ikke fikse han. Anonymkode: 3d9c0...ae5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #20 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 28.1.2024 den 0.57): Han ønsker ikke mer hjelp enn at han nå godtar å høre på mine råd og tips. Det har tatt lang tid å komme hit. Å få ham til noe samtale med helsepersonell er urealistisk. Om vi kunne endre noe slik at det ble mer hvile, hadde vi selvfølgelig gjort det. Vi har til og med bedt barnevernet om hjelp, men ikke kommet noen vei. TS Anonymkode: cf21c...95e Han bør til fastlegen og få behandling for dette. Ellers vil det sannsynligvis bare fortsette å gå en vei. Forestiller meg at et nettbasert kurs kan være det nest beste, sjekk ut psykologliv.no. som holder på med nettopp dette med utbrenthet og stress. Anonymkode: 454e7...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå