Gå til innhold

Smertehelvete, ikke råd til tannlege!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lever i et smertehelvete! Fra å ha god tannhelse til et helvete på 3 år. Jeg er 33 år og har alltid hatt svært god tannhelse. Har pusset og stelt tenner etter boka, aldri hatt hull - før nå! Etter jeg gikk gravid med andremann hvor jeg slet med ekstrem kvalme og oppkast så har tennene blitt så dårlige og stygge. Å med dagens tannlegepriser har jeg ikke sjans. Jeg kan ikke ta opp lån, jeg har ingen familie å spørre, jeg har ikke krav på gratis tannlegebehandling, jeg har ingenting å selge, jeg har ingenting å spare av. Lever fra lønn til lønn. Det er ikke mulig å knipe inn på mer enn det jeg allerede gjør. Jeg må trekke visdomstenner, borre og sikkert rotfylle. Jeg holder snart ikke ut hverdagen. Jeg tygger Paracet og Ibux som smågodt for å komme gjennom hverdagen med jobb og småbarnsliv. Jeg sover ikke om natten grunnet smertene. Det gjør vondt å tenke på at livet har blitt sånn at ens største drøm er å ha råd til å komme til tannlegen.  Jeg er altfor feig til å opprette spleis da jeg er redd det vil gå utover barna. Har noen opplevd lignende og har tips og gode råd? Jeg har virkelig gjort min research og gått gjennom alle mulig løsninger - som ikke er noen løsning for meg. Dette vil koste så mange tusen at jeg ser absolutt ingen lys i enden av tunellen.

Hilsen fattiglusa

Anonymkode: 12e5a...f02

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket med Din tannklinikk i Oslo?

Anonymkode: d559c...fbe

Skrevet

Dra til legen få en kostnadsoverslag på hva det vil koste å fikse det, ta det med til Nav å søk hjelp igjennom de 🙂

Anonymkode: a667e...fba

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dra til legen få en kostnadsoverslag på hva det vil koste å fikse det, ta det med til Nav å søk hjelp igjennom de 🙂

Tannlegen*

• Liker 1
Skrevet

Ja, kontakt NAV og be om hjelp. Du kan ikke ødelegge deg selv helt. 

Anonymkode: 7f037...580

• Liker 5
Skrevet

Er svangerskapskvalmen og oppkastet dokumentert?

Anonymkode: ae0e4...c3f

• Liker 6
Skrevet

Tenker det er bedre at du får hjelp enn at du får infeksjon og dør av sepsis. 

Anonymkode: cdfc8...5f5

• Liker 4
Skrevet

Kontakt Nav, de hjelper deg❤️

Anonymkode: 56f24...3b0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Sjekket med Din tannklinikk i Oslo?

Anonymkode: d559c...fbe

Oslo? Sikker på hun bor i området da? Hadde kostet meg tusenvis å ta fly tur retur Oslo for tannlege 

Anonymkode: 9c548...1d6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ts. Få først et prisoverslag av en tannlege, og søk så på nav 

Limer inne fra et vilkårlig tannlegesenter. 

Screenshot_20240127_235537_SamsungInternet.thumb.jpg.05dc055e523fd9fa3bbc7bec173ba44c.jpgScreenshot_20240127_235543_SamsungInternet.thumb.jpg.e5b531e18a4646490739e1f23ceadaa1.jpgScreenshot_20240127_235559_SamsungInternet.thumb.jpg.79f5386190fe4c13274c8bdce4cc499b.jpgScreenshot_20240127_235629_SamsungInternet.thumb.jpg.d60bbe242f9f4469cc6dcb10770d0f5a.jpg

Anonymkode: c4e65...ead

• Liker 3
Skrevet

Tror det er liten sjangs får å dø av betennelse i tanna , jeg har ofte hatt det (storforbruker av brus og godteri). Så jeg burde vært begravd får lengst isåfall😅 Men kan være du kan få det til å slutte å verke en periode , bruk munnskyldevann listerin eller hva det heter minst 3 ganger om dagen å puss tennene når du gjør det så burde det gi seg etter hvert 😊 da kan du spare opp litt i mellomtiden. Jeg har gjort det å tannverken har ikke kommet tilbake på et til flere år 😂

Anonymkode: 8fc07...e87

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Tror det er liten sjangs får å dø av betennelse i tanna , jeg har ofte hatt det (storforbruker av brus og godteri). Så jeg burde vært begravd får lengst isåfall😅 Men kan være du kan få det til å slutte å verke en periode , bruk munnskyldevann listerin eller hva det heter minst 3 ganger om dagen å puss tennene når du gjør det så burde det gi seg etter hvert 😊 da kan du spare opp litt i mellomtiden. Jeg har gjort det å tannverken har ikke kommet tilbake på et til flere år 😂

Jeg er storforbruker av sjokkis og brus + eks røyker og snuser for intill 5 år siden og fikk skryt for fine tenner så er er ikke slik at man ikke kan ha god tannhygiene selv om man "herper" tenna eller vise versa.

FYI TS så har jeg vært i nøyaktig samme situasjon hvor jeg var fattiglus etter at jobben min gikk konkurs og jeg ikke fant nytt arbeid og selvfølgelig da så skulle visdomstanna mi bli så plagsom at jeg måtte bare dra kredittkort men NAV fikset penger på konto for både behandlingen som var akutt og selve kirurgiske inngrep+ alt av smertestillende og det var fantastisk god hjelp og langt unna så skremmende som man får inntrykket av. I absolutt worst case scenario så kan man få sepsis  pga infeksjon som andre har påpekt så derfor har vi sikkerhetsnett rundt hva man kan gjøre om man ikke har penger til tannlege og trenger hjelp. Er ingenting å skamme seg over.

Anonymkode: e0921...acf

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Betennelser i munn kan spre seg med blodet, og ende opp som endokarditt. Det er ikke noe å le av. Man bør heller gråte, over at folk må betale i dyre dommer for nødvendig helsehjelp, tannhelse er også helse!

Anonymkode: 2c017...d5c

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

TS her! Jeg vet om muligheten med NAV men kvier meg da jeg kjenner mange som jobber der. Jeg har tenkt flere ganger at «nå gjør jeg det», men trekker meg hver gang. Ift dokumentasjon på svangerskapskvalmen så var jeg sykemeldt nesten hele svangerskapet på grunn av det , var inne på sykehuset å fikk væske. 

Skrevet

Bare et tips mot smertene mens du forsøker å løse det økonomiske; kjøp nellik olje på helsekost eller apotek, koster rundt 150 kr og skal tynnes ut med annen olje, feks olivenolje før du smører på. Fungerer mye bedre en vanlig smertestillende.

Anonymkode: c4af2...d4a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her: skal også sies at jeg har aldri røyka, snust og spiser og drikker generelt lite godteri og brus. Så føler det er såå urettferdig at tennene mine plutselig har blitt så dårlige. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS her: skal også sies at jeg har aldri røyka, snust og spiser og drikker generelt lite godteri og brus. Så føler det er såå urettferdig at tennene mine plutselig har blitt så dårlige. 

Det er jo mange som får dårlige tenner etter svangerskap. En kollega av meg mista til og med tenner.

Ta kontakt med NAV du ❤️ 

Anonymkode: 3e01a...0af

• Liker 1
Skrevet

Du kan be om å få en NAV ansatt du ikke kjenner. 

Du kan minne den NAV ansatte om taushetsplikten. 

Anonymkode: c17fc...297

• Liker 1
Skrevet

Det dere ber TS om er å søke sosialstønad. Dvs hun blir bedt om å tømme alle mulige sparekontoer, selge fond, låne av familie, ikke betale annen gjeld hvis hun har det, og muligens belåne bolig før det godkjennes. 

Bare så ingen tror det er lett å få innvilget støtte her. Det er ingen egen støtte til tannbehandling, det er supplerende stønad til livsopphold som alle har rett på når de er ute av stand til å forsørge seg selv. 

Anonymkode: 3453e...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...