Gå til innhold

Kan jeg ha fått infeksjon i sår, ringe legevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenker at jeg har rosen. Et mindre område hud i ansiktet har vært veldig rødt siden torsdag, det "brenner", altså føles veldig varmt og jeg er litt hoven. Jeg har hatt et bittelite sår i nærheten av det området som nå er rødt, det kom gul verk ut av såret i går, men har dannet skrorpe nå...først tenkte jeg at jeg bare var rød fordi området rundt såret er irritert, men er litt rart at det ikke roer seg fargemessig eller blir mindre varmt ettersom selve såret ser penere ut.  I går føltes det nesten som om området var bedøvet (det røde) , akkurat den følelsen er litt bedre i dag. 

Lurer på om jeg bør ringe legevakt tilfelle det er en infeksjon i såret, eller er jeg fjollete nå....? 

Anonymkode: 34be4...3a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette bør du absolutt ringe legevakten for! 

Anonymkode: d468c...690

• Liker 1
Skrevet

Legevakten!

Anonymkode: a8505...55d

Skrevet

Jeg ville ha begynt med å rense, og smøre det med sårsalve, for å se om det ble bedring...

Anonymkode: 03b20...3b4

• Liker 1
Skrevet

Vanskelig å mene noe uten å se et bilde.

Anonymkode: d4b25...20d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville ha begynt med å rense, og smøre det med sårsalve, for å se om det ble bedring...

Anonymkode: 03b20...3b4

Har renset og smørt salve på siden torsdag kveld uten at den røde har gitt seg. 

Skrevet

Vanskelig for folk på nett å vurdere, ta en telefon å si du er usikker og hør om de mener du bør sjekke det nå i helgen eller om du kan vente.

Anonymkode: 6cdae...17f

Skrevet

Ringe legevakt, og spørre om legevakta bør se på det.

Skrevet

Vanskelig for oss å vurdere. Ta en telefon til legevakten om du er bekymret. Jeg har tidligere opplevd at de kan ha Facetime/videosamtale for å se an situasjonen. 

Jeg har hatt infeksjon i sår før, og ble behandlet med antibiotika. Jeg opplevde ikke at det var akutt fare for helse, så jeg ventet til over helgen med å dra til fastlegen.

Anonymkode: 77a08...827

Skrevet

Ville brukt en nettlege der man kan sende bilder og chatte/videosamtale. Ser for meg bedre og raskere hjelp der enn legevakten… Nå vet jeg ikke om de er åpne nå i kveld da, men ville sjekket det ut. 

Anonymkode: 8f337...573

• Liker 2
Skrevet

Du ringer legevakt og lar dem avgjøre det.

Jeg fikk noe lignende en gang, fikk time hos lege helt på slutten av dagen. Da var jeg litt bedre, legen mente det var ille og understrekte at infeksjoner i ansikt/hode må tas på alvor, eller som han sa "om det var hånden din kunne vi kuttet den av, litt verre med hodet" ;)

Et par år etterpå fikk jeg noe lignende, da ville legevakten ha meg inn med det samme, selv om det var helg/natt (ble verre på sen kveld/natt).

Ring legevakten og spør, de kan avgjøre om de trenger å undersøke deg eller ikke! Ring nå!

Anonymkode: a47e1...565

• Liker 1
Skrevet

Ring legevakt for rådgivning først. Hvis du tror du kan vente til mandag, dvs ellers føler deg frisk, så dra til fastlegen da. Hvis du blir dårlig, slapp og uvel, så dra til legevakt. 

Anonymkode: 0c548...884

Skrevet

Legevaktsentralene har mulighet for videosamtale. Du ringer vanlig, og de sender en link om de vil se video for vurdering.  Slik du beskriver de bør du kontakte legevakt. 

Anonymkode: 55170...ed4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mistenker at jeg har rosen. Et mindre område hud i ansiktet har vært veldig rødt siden torsdag, det "brenner", altså føles veldig varmt og jeg er litt hoven. Jeg har hatt et bittelite sår i nærheten av det området som nå er rødt, det kom gul verk ut av såret i går, men har dannet skrorpe nå...først tenkte jeg at jeg bare var rød fordi området rundt såret er irritert, men er litt rart at det ikke roer seg fargemessig eller blir mindre varmt ettersom selve såret ser penere ut.  I går føltes det nesten som om området var bedøvet (det røde) , akkurat den følelsen er litt bedre i dag. 

Lurer på om jeg bør ringe legevakt tilfelle det er en infeksjon i såret, eller er jeg fjollete nå....? 

Tenker at det kan være kreftsår.

Anonymkode: c15a9...a1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ok, riktig så pessimistisk er ikke jeg i første omgang😆

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Wow, slapp av. Eller så er det en heller ukomplisert cyste.

• Nyttig 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde ringt legevakta. Kan være så mangt

Skrevet

Allmenntilstand har alt å si

Anonymkode: 311c6...3bb

Skrevet

Hvordan gikk det, TS?

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvorfor har du ikke ringt legen på enten torsdag eller fredag?

Anonymkode: 31311...02d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...