AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Del Skrevet 27. januar 2024 På førerkortet mitt står det at førerkortet er gyldig frem til det året jeg skal fylle hundre år. Men når jeg nylig var innom Statens Vegvesen sine nettsider, så står det faktisk at førerkortet bare var gyldig i tjue år fra den dagen jeg fikk førerkortet. Står ingen årsak til dette heller, bare gyldig fra og gyldig til noen spesifikke datoer. Fremdeles gyldig i mange år altså, så ikke noe problem på lenge. Men jeg lurer jo på hvorfor det egentlig er sånn, og hva jeg eventuelt burde gjøre dersom førerkortet holder på å gå ut på dato om noen år? Er det bare å søke inne på Statens Vegvesen, og så holder førerkortet jeg gyldig automatisk? Anonymkode: 1afbd...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Del Skrevet 27. januar 2024 Rosa førerkort i bankkortstørrelse (EØS-modell 1) Er førerkortet ditt utstedt i perioden 1. januar 1998 til og med 18. januar 2013, må du fornye det innen utgangen av 2032. Fra vegvesen.no Anonymkode: bb4fd...088 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Del Skrevet 27. januar 2024 hvordan fornyes førerkort da? bare å søke på Statens Vegvesen, eller noe? Anonymkode: 1afbd...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Del Skrevet 27. januar 2024 Det er nytt bilde dem vil ha. Så det gjør du på statens veivesen. Anonymkode: 44723...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 27. januar 2024 #5 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hvordan fornyes førerkort da? bare å søke på Statens Vegvesen, eller noe? Anonymkode: 1afbd...982 Du må innom trafikkstasjonen for å ta nytt bilde og betale gebyr for nytt kort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Del Skrevet 27. januar 2024 får man brev i posten / en tekstmelding eller noe når førerkortet holder på å gå ut på dato? eller må jeg huske på dette selv? Anonymkode: 1afbd...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 27. januar 2024 #7 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): får man brev i posten / en tekstmelding eller noe når førerkortet holder på å gå ut på dato? eller må jeg huske på dette selv? Anonymkode: 1afbd...982 De sa til meg at jeg måtte huske på det selv, men jammen meg dukket det ikke opp en påminnelse på sms. Du booker time for fornyelse på nettsiden til vegvesenet. De har fotobokser der. Så leverer du inn førerkortet ditt, får en midlertidig kjøreseddel og etterhvert får du det nye førerkortet i posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 27. januar 2024 #8 Del Skrevet 27. januar 2024 Det er informasjonen i dokumentet som må oppdateres. Du har lov å kjøre til du er 100 år, bare du bytter det ut med nytt. Du må passe på dette selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 28. januar 2024 #9 Del Skrevet 28. januar 2024 15 års gyldighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #10 Del Skrevet 29. januar 2024 Maskinfører skrev (9 timer siden): 15 års gyldighet Når jeg logger inn på Statens Vegvesen står det i alle fall oppført når jeg mottok førerkortet, og en annen dato som er tjue år etter at jeg fikk førerkortet. Anonymkode: 1afbd...982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 29. januar 2024 #11 Del Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Når jeg logger inn på Statens Vegvesen står det i alle fall oppført når jeg mottok førerkortet, og en annen dato som er tjue år etter at jeg fikk førerkortet. Anonymkode: 1afbd...982 Ja da vet jeg ikke men det står her sånn fra SVV Statens vegvesen har innført en såkalt administrativ gyldighet på 15 år på førerkort. Det vil si at gamle førerkort må fornyes, selv om de egentlig er gyldige fram til du fyller 100 år. Dette gjelder alle som har førerkort utstedt før 19. januar 2013.9. nov. 2018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #12 Del Skrevet 30. januar 2024 Maskinfører skrev (På 29.1.2024 den 10.40): Ja da vet jeg ikke men det står her sånn fra SVV Statens vegvesen har innført en såkalt administrativ gyldighet på 15 år på førerkort. Det vil si at gamle førerkort må fornyes, selv om de egentlig er gyldige fram til du fyller 100 år. Dette gjelder alle som har førerkort utstedt før 19. januar 2013.9. nov. 2018 Vel, datoen fra jeg fikk førerkortet og til datoen hvor førerkortet går ut ligger i alle fall tjue år fra hverandre - ikke femten år. Anonymkode: 1afbd...982 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 30. januar 2024 #13 Del Skrevet 30. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel, datoen fra jeg fikk førerkortet og til datoen hvor førerkortet går ut ligger i alle fall tjue år fra hverandre - ikke femten år. Anonymkode: 1afbd...982 Det gjør det ja men pass på uansett er du som er ansvarlig for å fornye det bare sånn at du slipper ny oppkjøring osv osv førerkortreglene vi følger er jo noe EU har bestemt så det med tilbakevirkende kraft er bare og glemme Endret 30. januar 2024 av Maskinfører Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå