Gå til innhold

Aktiviteter/hobbyer for familier i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei,

Jeg lurte på om det er noen her inne som kjenner til familieativiteter/grupper i Oslo? Vi er en liten familie som har flyttet til byen, og vi skulle gjerne utvidet omgangskretsen vår litt. Det må være i helgene, for Mini er såpass liten (2)  at leggetiden fortsatt er ganske tidlig, så på ukedagene blir det lite tid. Er det noen hobbyer eller aktiviteter hvor hele familien kan være med og man møter andre (og samme) familier jevnlig?

Anonymkode: 00f36...f13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel noen mekkeklubber rundt om. Da lærer hele familien å reparere biler. Overhale motorer,sveise rust Etc. Nyttig lærdom som er viktig å få inn som både barn og voksen.

Ellers er det pistolklubber. Morsomt å skyte på blink.

Anonymkode: 7960d...490

Skrevet

Hm jeg bor i Oslo og har en 2åring men vet egentlig ikke om noe sånt. Eneste jeg vet om er på ukedager, feks svømming og barneturn, eller for babyer.

Anonymkode: 30b9e...a0f

Skrevet

Du kan jo se om noen av de som tilbyr svømmekurs har timer i helgene? De går ofte helt ned i 1-2 år for deltakerene :) (Og da er jo foreldrene med såklart)

Ellers er Lillelab hyggelig "lekeland" for de minste, og EKT besøksgård (på Ekeberg) morsomt. 

Anonymkode: 30b9e...a0f

Skrevet

Barnas turlag har ofte turer/aktiviteter.

Anonymkode: 68d2c...b33

Skrevet

Lillelab er hyggelig! Ellers ville jeg kanskje sjekket den lokale kirken. Vår kirke arrangerer gymba, nærmiljømiddag, lotterier, juleverksted/påskeverksted, babysang m.m. Vi har møtt mange andre barnefamilier gjennom kirken og har det som et veldig hyggelig felles samlingspunkt.

Nei, vi er ikke hyperkristne. Helt vanlig norsk barnetro :) Innholdet på de familievennlige aktivitetene er heller ikke forkynning eller annen religiøs «påtvinging» slik mange tror når jeg forteller at vi går på aktiviteter i kirken.

Anonymkode: 74143...0c0

Skrevet

Oslo er stort, så lurt å tenke litt lokalt om dere vil bli kjent med familier i nærområdet. :) Jeg synes i alle fall at det hadde blitt styrete å skulle kjøre eller busse halve byen rundt for å treffe folk når man har barn. 

Dette er det vi liker å gjøre med våre barn:

- Lokal Deichman arrangerer ofte familielørdag med underholdning og kafe tilpasset barn. Vi hører til Furuset, men tror det finnes tilsvarende på andre avdelinger. 

- Barnas Turlag arrangerer mye bra. Lett å komme i kontakt med andre voksne der, og de er en av få aktører som ofte arrangerer litt i skoleferiene hvis dere er i byen da og trenger å møte andre. 

- Lokalkirken vår har innimellom aktiviteter for barnefamilier, blant annet har de åpent lekerom på dager der barnehagene i nærheten har planleggingsdag. Vi er ikke kristne, så deltar ikke på arrangementer med forkynnelse, men er likevel veldig fornøyde med kirken. 

- Vi har meldt oss inn i alle grupper på Facebook for vårt nabolag og nabolagene rundt, der postes det ofte om arrangementer i nærheten. Vi har blant annet deltatt på barneløp, markedsdager, veldedighetsaksjoner der man f.eks. kjøper middag og spiser med andre til inntekt for en god sak. I vårt nærmiljø arrangerer de også familiedager og små festivaler i løpet av året som passer fint for barn. 

Anonymkode: 613a6...f39

• Nyttig 1
Skrevet

Vi bor i Oslo og har vært med på utrolig mange aktiviteter, men de stedene vi har fått venner er enten via åpen barnehage eller via barnehagen hvor vi møter familiene til de som blir bestevennene til barna våre. Vi har også blitt godt kjendt med foreldre når barna er i 3-4 års alderen og vi må følge de i bursdager, da blir det naturlig tvangssosislisering med de voksne 😊Vi merker at når barna er større (6år +), har det vært mye vanskligere å skape relasjoner med andre foreldre så glad vi har de fra da barna var yngre.

Anonymkode: ddd93...096

Skrevet

Både bibliotekene og museene har mye program for barn. 

Anonymkode: e4b5f...d5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både bibliotekene og museene har mye program for barn. 

Anonymkode: e4b5f...d5d

Men hvor mange går en tur på et biblotek eller museum og ender opp med å bli kjent med noen fremmende voksne de treffer der som de møter igjen senere? Vi et på slikt nesten hver helg og faktisk sjeldent fremmende tar kontakt. Det er nesten like bortkastet råd som å bruke bibloteket til dating.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei hei,

Jeg lurte på om det er noen her inne som kjenner til familieativiteter/grupper i Oslo? Vi er en liten familie som har flyttet til byen, og vi skulle gjerne utvidet omgangskretsen vår litt. Det må være i helgene, for Mini er såpass liten (2)  at leggetiden fortsatt er ganske tidlig, så på ukedagene blir det lite tid. Er det noen hobbyer eller aktiviteter hvor hele familien kan være med og man møter andre (og samme) familier jevnlig?

Anonymkode: 00f36...f13

Baby eller småbarnssvømming. Noen ganger har de kurs i helger

Anonymkode: 65f90...e51

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvor mange går en tur på et biblotek eller museum og ender opp med å bli kjent med noen fremmende voksne de treffer der som de møter igjen senere? Vi et på slikt nesten hver helg og faktisk sjeldent fremmende tar kontakt. Det er nesten like bortkastet råd som å bruke bibloteket til dating.

Hvis man bruker nærbiblioteket hender det ofte at man møter på de samme familiene eller barn man kjenner fra lekeplassen. Det er min erfaring i alle fall. 😊 Også er det lettere å komme i snakk med folk med barn enn når man bare er voksne. Hvis barna havner i lek er det naturlig at man spør hva de heter og hvor de bor, men det er jo helt klart enklere når det er lokale arrangementer enn de byomfattende museene. 

Det har også hendt at jeg har slengt ut en åpen invitasjon og nevnt til andre foresatte i barnehagen at «vi skal dit og dit i helgen, kanskje vi møtes?». Litt lavere terskel enn å invitere noen man bare er på hils med hjem til seg, tenker jeg. 

Vi følger de lokale velforeningene, besøksgårdene, bibliotekene og idrettslagene. Selv om de yngste barna ofte faller utenfor de faste aktivitetene, så er det ofte mange åpne arrangementer også. 

Anonymkode: 613a6...f39

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...