Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg strikker votter etter mønster for første gang og har bestemt meg for å strikke selbuvotter. Nå har jeg kommet til tommelfingerkilen men vet ikke hva jeg skal gjøre her. Hva er kilen?

Strikker etter denne oppskriften: Selbuvotter Fint om noen klarer forklare dette til meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde hatt problemer med hele prosjektet jeg for min del...

Skrevet

kilen er der hvor du skal strikke tommelen.

hvis du scroller ett ark ned på den siden hvor oppskriften ligger så er der ett ark til hvor det står beskrevet hvordan du strikker tommelkilen og resten av tommelen. :)

Skrevet

Selbuvotter kan man også kalle slappe pupper her i Trøndelag! :ler: (Jeg synes det er morsomt, beklager hvis det var litt på kanten i en hus, hage & hobby-tråd! ;) )

Gjest Rognebær
Skrevet

Hvis du ser på fargebildet av den votten som er hvit og rød og har tommelen vendt mot deg, kan du se hva kilen er: Det er de maskene som utgjør økingen til tommelen.

Har ikke sett nøye på teksten i oppskriften, men generelt gjør du sånn:

Du lager kilen ved å øke 1 maske på hver side av en maske. Da har du tre masker som er begynnelsen på kilen. Så strikker du en omgang til eller to (hvor mange du skal strikke, står angitt i oppskriften.) Så øker du en ny på hver side av kilen, som nå er fem masker bred, strikker en/to nye omganger, øker 2 masker så kilen blir 7 bred, og så videre. Skjønner?

Skrevet

Fikk det til :klappe:

Men når jeg er ferdig med kilen ( er det når det plutselig er 5 nye masker i diagrammet? ) så står det at man skal sette maskene til kilen på en tråd, den er grei, men så står det at man skal legge opp 2 masker over kilen? Hvor skal de legges opp? Og hvordan oppstår hullet til tommelen?

Gjest Rognebær
Skrevet

Det står i oppskriften (nå har jeg lest den, juhu!) at du skal fortsette å øke til kilen på hver 2. omgang helt til du har 11 (13) 15 masker i kilen, avhengig av hvor stor vott du strikker. Så et par omganger uten øking, og SÅ skal du sette kilen på en tråd. Du har 5 masker i kilen bare etter to økinger, så du må nok lage kilen litt større først!

Når du legger opp to masker, pleier jeg bare å lage to halvstikk med strikketråden på den høyre pinnen. Så strikker du videre på 1. maske ETTER kilen. Skjønner?

Skrevet

Har strikket slik at kilen består av 13 masker. Skal jeg sette de over på en tråd, lage to nye masker på selve votten eller skal de to nye maskene legges opp og settes inn på tråden sammen med kilen? Og så skal jeg bare strikke videre på resten av votten?

Skrevet

Phu! Lykke til sier jeg bare. Slappe pupper/ selbuvotter er fint!

Gjest Rognebær
Skrevet

Du skal sette kilemaskene på en egen tråd, og så skal du glemme dem til du er ferdig med votten og skal strikke tommelen.

Strikk frem til kilen, legg opp de to nye maskene, strikk videre på andre siden av kilen. På neste omgang strikker du de to maskene som vanlig.

Skrevet

Tusen takk!

Oppstår hullet til tommelen av seg selv da?

Kommer nok til å spør litt senere når jeg har kommet et lite stykke til på vei. Vanskelig dette her, men kjempekjekt om jeg får det til :)

Gjest Rognebær
Skrevet

Ja, hullet kommer av seg selv da. Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Har fått det til! :hoppe:

Men nå lurer jeg på hvordan jeg skal få toppen av votten til å ikke være et hull?

Må jeg sy det sammen eller blir det strikket sammen? Hvordan skal jeg isåfall gjøre det?

Gjest Gjest
Skrevet

står at du skal ryke tråden og trekk den gjennom de siste maskene og sy fast. vanlig måte å slutte av på så du ikke sitter med en liten tynn spiss på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...