Gå til innhold

Hund 14+ smertestillende.

Helle,64

Anbefalte innlegg

Ulven skrev (4 minutter siden):

Jeg har en hund på 4.5 kg og hun fikk halvannen ml et par ganger daglig sammen med Metacam da hun ble operert. Husk at Paracet for hund er det samme som hos menneske, en grunnsmertestillende. Så har hun mye smerter vil ikke Paracet være tilstrekkelig. 

Og da er ikke valget vanskelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sorry at jeg sier det men, stakkars dyr. 

Den har garantert mye mer smerter enn den gir uttrykk for. 

Og når veterinær velger å nevne det har det egentlig gått for langt. 

Du bør høre på veterinær. 

Anonymkode: 1958c...b41

Kjøpte ikke til henne. Har for guds skyld ikke latt noe dyr gå med smerter!! Du fantaserer litt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle,64 skrev (2 minutter siden):

Kjøpte ikke til henne. Har for guds skyld ikke latt noe dyr gå med smerter!! Du fantaserer litt nå.

Men kjære deg. Du har ikke gikt, forstår jeg. Det er jo en grunn til at hun ikke vil gå så langt og at dyrlegen anbefaler avliving: det er at hun har SMERTER.

Anonymkode: de6de...c3c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (5 minutter siden):

Har hun testet Librela? Min gamle hund, som ble nesten 15, fikk to fine år ekstra pga Librela. 

Jeg har bestemt å sjekke ut paracet i ei uke. Da vil ting vise seg å være til det bedre eller ingenting.  Da må jeg bare bestemme meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Helle,64 said:

Jeg har bestemt å sjekke ut paracet i ei uke. Da vil ting vise seg å være til det bedre eller ingenting.  Da må jeg bare bestemme meg. 

Librela virker på smertereseptorene på en helt annen måte enn Paracet. Så hvis det ikke er prøvd, bør hun teste det mer enn Paracet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men kjære deg. Du har ikke gikt, forstår jeg. Det er jo en grunn til at hun ikke vil gå så langt og at dyrlegen anbefaler avliving: det er at hun har SMERTER.

Hva vet du?? Jeg har EDs og lever med smertestillende og siden det er medfødt, gjort det i mange år. Skam deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helle,64 skrev (4 minutter siden):

Hva vet du?? Jeg har EDs og lever med smertestillende og siden det er medfødt, gjort det i mange år. Skam deg.

Du tålte ikke å få påpekt at du tok feil når du sier at hunden ikke har smerter, nei. Jeg vet hvertfall nok til å forstå at et dyr med gikt som ikke er glad i å gå lenger har smerter. Det beste hunder vet er å gå på tur. Når de ikke lenger greier det beste de vet, da har de vondt! Det er vanskelig å ta avgjørelsen om avliving, men når veterinær anbefaler det så er det på tide at du tar sorgen så hunden får slippe smerten. Jeg skammer meg absolutt ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med dyrlegen din! Hvis dyrlegen mener at avliving er aktuelt er det nok det lureste, en trenger bare litt tid som eier til å la det synke inn. Husk dyrevelferden i dette. 

Paracet gir ikke veldig god smertelindring hos hund og de skal ha ganske små doser. Min 15 kilos hund skal fx ha 1/4 av en vanlig Paracet (så 8 kilo hund 1/8 av 500 mg?? Spør dyrlegen). Min funker bedre på metacam og librela. 

Anonymkode: 4d341...0ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hund som har vondt i kroppen. Han fikk et nytt liv med librela. Jeg ville prøvd Paracet nå i helgen, men tatt en seriøs prat med dyrlegen på mandag. Hvis min hund ikke fikk bedring av librela måtte jeg avlivet ham. Paracet er utilstrekkelig når smertene og tilstanden er alvorlig.

Anonymkode: fe611...835

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt spesielt at det virker som du bastant mener paracet er eneste rette svaret her. Jeg var selv gjennom utredning av artose i bakbenet for et års tid siden. Noen år yngre og hadde ikke vegring for lengre tur som din, men kunne bli betydelig halt mot slutten eller etter lang tur. Jeg har blitt fulgt opp av flere veterinærer, ingen har anbefalt paracet som primærbehandling. I første omgang fikk hun NSAIDs hun skulle gå på daglig i to uker, noe magen hennes ikke tålte. Siden har hun gått på librela. Det kan ta opp til tre uker å se effekt, og de må ha injeksjon hver 4. uke for optimal effekt. Fysioterapi og lignende er også anbefalt, dog ikke noe jeg har prøvd. Paracet har vært nevnt 1-2 ganger som mulig behovsmedisin ved store smerter.

Poenget er: 3-4 doser med paracet vil ikke fortelle deg om hunden kan leve ett fint liv med artrose eller ikke. Ved mindre du unnlater å si noe om andre helseplager eller utredninger mistenker jeg at veterinær anbefale avlivning grunnet høy alder og ikke særlig annet. Oppsøk heller en annen veterinær enn å forsøke å behandle selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...