Gå til innhold

Hente ut egg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er på siste forsøk på egenhånd med Gonal-f og eggløsningsprøyte. Dersom det ikke går nå heller så må de hente ut egg.

Hvor vondt er det? Jeg forstår det er individuelt, men hvor vondt opplevde du det? Har du tatt vevsprøve av livmoren? Var det i så fall vondere å hente ut egg enn vevsprøve?

Anonymkode: a04d7...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vevsprøve er det samme som biopsi, ikke bare en vanlig celleprøve? Vevsprøve var absolutt vondere for meg! Men det har jeg gjort flere ganger nå, og gynekologer er sjokkert over at jeg har gjort det uten bedøvelse. 

Egguttak gikk veldig fint, fikk en god cocktail med beroligende og smertestillende. Jeg vil anta at det tok 7-8 minutter, men jeg hadde lett tilgjengelige eggstokker. Den ene eggstokken var noe mer øm, men jeg kjente mye mindre enn jeg hadde trodd. 

Etterpå var det litt mer ømt, men helt overkommelig. Men viktig å ta det med ro, var ikke aktuelt for meg å jobbe på et par dager. 

Anonymkode: b555e...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke egguttak var ille, det var litt ubehagelig da de holdt på men det var jo gjort på 10 minutter..  Etterpå kunne jeg like gjerne gått på jobb men kunne ikke på grunn av medisinen.. 

Anonymkode: d3a5e...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vevsprøve er det samme som biopsi, ikke bare en vanlig celleprøve? Vevsprøve var absolutt vondere for meg! Men det har jeg gjort flere ganger nå, og gynekologer er sjokkert over at jeg har gjort det uten bedøvelse. 

Egguttak gikk veldig fint, fikk en god cocktail med beroligende og smertestillende. Jeg vil anta at det tok 7-8 minutter, men jeg hadde lett tilgjengelige eggstokker. Den ene eggstokken var noe mer øm, men jeg kjente mye mindre enn jeg hadde trodd. 

Etterpå var det litt mer ømt, men helt overkommelig. Men viktig å ta det med ro, var ikke aktuelt for meg å jobbe på et par dager. 

Jeg har begynt å vurdere ivf nå, da det ser ut som siste iui forsøk ikke var suksess. Skjønner  er jo dette er veldig individuelt, men når du sier  det ikke var aktuelt å jobbe etterpå, er det også vanlig? Har en forsåvidt ganske aktiv jobb, (står så og si hele dagen) og jobber som frisør. Er det normalt å ta ut sykemld etter dette?

Anonymkode: 99321...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har begynt å vurdere ivf nå, da det ser ut som siste iui forsøk ikke var suksess. Skjønner  er jo dette er veldig individuelt, men når du sier  det ikke var aktuelt å jobbe etterpå, er det også vanlig? Har en forsåvidt ganske aktiv jobb, (står så og si hele dagen) og jobber som frisør. Er det normalt å ta ut sykemld etter dette?

Anonymkode: 99321...19b

Det er nok veldig individuelt, men et egguttak er jo et lite inngrep som er en påkjenning for kroppen.

Det kan godt hende man kan jobbe dagen etter, men jeg kunne ikke det.  Jeg var mildt overstimulert (men visste det ikke da) og ble veldig oppblåst, og det verre i dagene etter uttaket. Gikk på jobb etter 2 dager hjemme (3 dager etter uttaket) og da gikk det greit. Men jeg har kontorjobb, så mulig det gjorde det lettere.

Du vil få sykmelding hvis du trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Biopsi ja. Har tatt mange celleprøver, og en biopsi. Biopsi var ganske så vondt, men fort gjort.

Når du skriver at det tok 7-8 minutter, vil det si 7-8 minutter med smerter? Jeg liker å være forbredt.

Takk for svar 😊

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg synes ikke egguttak var ille, det var litt ubehagelig da de holdt på men det var jo gjort på 10 minutter..  Etterpå kunne jeg like gjerne gått på jobb men kunne ikke på grunn av medisinen.. 

Anonymkode: d3a5e...82e

Takk for svar! Håper det ikke blir så ille for meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vevsprøve var kortvarig smerte. Jeg syns egguttak var forferdelig. Jeg prøvde å si at jeg ikke fikk effekt av smertestillende, men de trodde ikke på meg. Så det var smertefullt. De tok en side; og jeg gikk helt i lås at de ikke fikk røre meg mer. Men jeg har ikke hørt om noen som har hatt så vondt før eller etter. Venninna mi merket ingenting. Men alt varte i bare 3-4 minutter og gikk fort. 

Anonymkode: d93bc...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Biopsi ja. Har tatt mange celleprøver, og en biopsi. Biopsi var ganske så vondt, men fort gjort.

Når du skriver at det tok 7-8 minutter, vil det si 7-8 minutter med smerter? Jeg liker å være forbredt.

Takk for svar 😊

Jeg kjente ingen smerter, kun litt ubehag i den ene eggstokken (som da var overstimulert, det skjer med de færreste). På den første eggstokken kjente jeg omtrent ingenting. Det høres sikkert rart ut, men etter alle sprøytene med hormoner så var egguttaket bare en stor lettelse, og at det i det hele tatt var egg der. Så jeg var nok veldig glad, som jeg også tror kan hjelpe på opplevelsen.

Du kan helt sikkert spørre på forhånd hva du vil få av smertestillende, og si at du gjerne vil ha noe beroligende hvis det ikke er en del av pakka. Jeg fikk Stesolid, som gjorde susen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...