Gå til innhold

Vevsprøve/biopsi av livmorhalsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ta biopsi av livmorhalsen og gruer meg veldig. Jeg er så følsom i livmorhalsen. Hadde foretrukket å få narkose. 

Hvordan var det for dere? 

Både å få bedøvelse og selve inngrepet. 

Hva måtte dere ta det for og hva var resultatet? 

Jeg må det pga hpv som ikke forsvinner av seg selv. 

Anonymkode: 30f03...0b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legger til: Er det sånn at de skal se etter kreft? 

Skrevet

Jg tok biopsi onsdag pga hpv og lette celleforandringer på celleprøve 

ikke noe å grue seg til. Fikk lokal bedøvelse som ikke var vondt 

Biopsiene kjente jeg ikke

Når han skrapa ut fra livmorhalsen kjente jeg bare et svakt ubehag 

😊

h

Anonymkode: e0c57...3bf

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å hoste mens bedøvelsen ble satt, og da merket jeg ingenting, hverken bedøvelsen eller biopsien. Jeg hadde fått påvist hpv og celleforandringer. Biopsien viste at jeg hadde celleforandringer grad 2/3 og jeg ble henvist videre til sykehus for konisering.

Skrevet

Det er fort gjort, og du skal få lokalbedøvelse. Bedøvelsen settes kanskje 2-3 ganger og kjennes ut som et stikk, litt ubehagelig, men ikke så ille. Jeg husker ikke at det sved, så tror ikke det. Men jeg fikk bedøvelse med adrenalin og da kan du få litt hjertebank som kanskje kanskje gi følelse av å bli stressa. Man kjenner ingenting av selve prøvetakingen.

Det aller viktigste er at du puster og slapper av, så går det helt fint. Nå har jeg gjort det 3 ganger, og jeg grudde meg veldig første gangen, men det blir lettere hver gang.

Du vil få beskjed om det er funnet grove forandringer som krever konisering, og prøvesvaret kan ta litt tid, mener jeg ventet nesten 6 uker en gang på sommeren. Det har aldri vært noen grove forandringer hos meg, men det går dessverre ikke helt bort, så derfor må jeg ta biopsier flere ganger. 

Alt i alt er det veldig fint å få tatt en biopsi da den er ganske mye mer nøyaktig enn en celleprøve.

Anonymkode: fb39e...d8b

Skrevet

Jeg kjente ubehag fra bedøvelsen og den tanga de satt på livmorhalsen, men ikke vondt selve biopsien. Synes det gikk ganske fort og greit. Fikk påvist celleforandringer i celleprøven. Fikk påvist adenocarsinom in situ av biopsien og ble konsisert i narkose.

Skrevet

Har gjort det to ganger og aldri kjent noe smerter☺️

Anonymkode: 319a9...c66

Skrevet

Jeg fikk ikke bedøvelse; og det kjentes ut som noen kløp meg litt hardt som en menssmerte. Fire sånne. Kjemperaskt. 

Anonymkode: 1f947...34d

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Føler meg litt roligere. Jeg bare har fått skrekken etter at de slet med å få inn ballongkateter da jeg var gravid. Det var veldig smertefullt. Samme med da de sjekket åpning. Så jeg føler jeg er veldig pysete når det kommer til at noen roter oppi livmorhalsen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...