Gå til innhold

Reise med tog

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg harryhandler av og til i Sverige og glemmer av og til passet.

Er norsk førerkort gyldig som ID i Sverige? Hva er straffen/boten hvis ikke.

Anonymkode: d7408...e57

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_sverige/id2416998/

Det er passfrihet i Norden, men du skal kunne sannsynliggjøre at du er nordisk statsborger.

Nordiske statsborgere under 18 år er fritatt fra kravet om selvstendig legitimasjon hvis personen reiser med en forelder/verge som også er nordisk statsborger og som kan identifisere seg.

For nordiske statsborgere under 18 år som reiser alene gjelder samme regler som for voksne.

Anonymkode: efad7...d44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Danskene er gangke ivrige på å sjekke på grense til Tyskland. Jeg glemte det en gang på et nattog og ble vekt av en grensevakt som dundret på døra. Etter det har jeg prøvd å alltid ha passet lett tilgjengelig.

Anonymkode: 17c58...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg harryhandler av og til i Sverige og glemmer av og til passet.

Er norsk førerkort gyldig som ID i Sverige? Hva er straffen/boten hvis ikke.

Anonymkode: d7408...e57

I utgangspunktet nei. Pass og id-kort er eneste gyldige legitimasjon i utlandet.

Hva som er straffen? Spørsmålet er vel hvorfor noen ber deg om legitimasjon.  Grensekontroll inn i Sverige, du blir nektet innreise. Reise inn i Norge, svenskene overlater problemet til Norge. Norsk grensekontroll aksepterer førerkortet ditt.

Er det i forbindelse med en mulig straffbar handling, har du andre problemer enn manglende pass.

Andre problemer kan være at du ikke får sjekket inn på hotell. Opplevd det i andre Schengen-land, men heldigvis fikk mannen sjekket inn.

Anonymkode: 5d327...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...