Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når forteller dere lederen deres om graviditeten? Når må de vite?

Anonymkode: 1e7cb...f7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når forteller dere lederen deres om graviditeten? Når må de vite?

Anonymkode: 1e7cb...f7c

Kommer vel helt an på formen din, om jobben må tilrettelegge arbeidsoppgaver. Ellers trenger du vel ikke informere før du søker permisjon. Men jo før jo bedre selvsagt. Med tanke på vikar osv.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg har klart å jobbe fullt nå i første trimester, og har enda ikke sagt det (er i uke 12 på fredag).

Jeg venter gjerne noen uker til hvis jeg kan. Syns det er deilig å bare bli behandlet som vanlig, og har egentlig ikke behov for at hele arbeidsplassen skal få vite det. Men hvis jeg plutselig skal snakke med sjef om prosjekter fremover så er det jo rart å ikke nevne at jeg ikke kan delta på ting etter sommeren.

Anonymkode: 89b81...c08

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver må vite 12 uker før du går ut i permisjon. 

Arbeidsgiver skal varsles om foreldrepermisjon senest: En uke i forveien, dersom permisjonen skal vare i over to uker, fire uker i forveien, dersom permisjonen skal vare i over tolv uker og, tolv uker i forveien, dersom permisjonen skal vare i over ett år.

Jeg sa ifra når jeg var i ca. uke 24. 

Anonymkode: 55c56...fe8

Skrevet

Jeg sa ifra i uke 6, da jeg helst ikke ville jobbe nattevakter. Synest det har vert helt ok å fortelle det tidlig, da sjefen har forståelse for det. Hadde det ikke vert for nattevaktene, så hadde jeg nok ventet

Anonymkode: 26ead...749

Skrevet

Fortalte i veke 9, pga. planlegging av arbeidsoppgåver eit halvår seinare. Tenkte det var ryddigst å informere om at dei måtte lyse ut det vikariatet først som sist. 

Anonymkode: 5d71f...f52

Skrevet

Fortalte i uke 9, kvalm og veldig sliten så det var godt å få sagt det til leder om jeg skulle trenge tilrettelegging og ved evt fravær. Har bare hatt en egenmeldingsdag, men var godt å være ærlig syns jeg. 

Anonymkode: de8fc...b2f

Skrevet

Fortalte det i uke 17 (jobber som lærer)

Anonymkode: 8e6e1...c05

Skrevet

Fortalte det i uke 5-6 fordi jeg jobbet med utagerende elever. 

Anonymkode: ffbf1...cc0

Skrevet

Fortalte i uke 8, da jeg måtte ha tilrettelegging på grunn av kvalmen. 

De MÅ vel teknisk sett vite det en god stund før du skal i permisjon, men regner med en voksende mage gir gode hint før den tid. 

Skrevet

Sa fra i uke 8 pga delvis sykemld for kvalmen.

Mistet i MA i uke 10, så angret stort på at jeg sa noe.

Anonymkode: 48871...5da

• Hjerte 3
Skrevet

Etter arbeidsmiljøloven skal du varsle minimum fire uker før fravær over 12 uker og minst 12 uker før fravær over et år (hvis du for eksempel skal ha ulønnet permisjon), så det er det absolutt seneste du kan varsle. Vanlig fødselspermisjon starter i uke 37, så senest uke 25.

Men det er regnet som høflig å si ifra tidligere. De fleste arbeidsgivere vil nok vite det så snart som mulig, men jeg tror ikke noen forventer å få beskjed tidligere enn uke 12 med mindre man trenger tilrettelegging før det, men så spørs det jo litt hvilke situasjoner man står i på jobb også. 

Med første graviditet så sa jeg det i uke 4 da jeg ble spurt om å lede et ganske stort prosjekt som innebar flere turer til utlandet også rundt termin. Jeg kunne sikkert oppgitt en annen grunn til å avslå, men følte for å være ærlig da jeg fortsatt ønsket å delta, men med noe tilrettelegging. 

Andre gang sa jeg det i uke 9. Ble delvis sykemeldt for kvalme og synes det var mest logisk å bare si det som det var for å få den tilretteleggingen jeg trengte. Er jo også ganske åpenbart når kvinne i «rett alder» og med ett barn fra før av plutselig bare kan jobbe etter lunsj. 

Anonymkode: 8102a...8b9

Skrevet

Jeg fortalte det etter OUL med begge barna. Men jeg hadde ingen behov for tilrettelegging, og det var rikelig med tid for å ordne med permisjon rent praktisk i jobben jeg har. Det var rundt da graviditeten begynte å bli synlig også, så sånn sett passa det fint. Ville nok uansett venta til jeg var over uke 12 og hadde vært på TUL (har opplevd å miste i uke 11, var glad jeg ikke trengte dele det med kolleger også). 

Anonymkode: b3ab9...453

Skrevet

Sa det i uke 14.

Anonymkode: b9a55...503

Skrevet

Fortalte uke 10 første gang,og glad for det, for mistet i uke 11. Fikk veldig forståelse fra sjefen, og tilbud om å ta en dag fri. Men jeg ville heller jobbe enn å sitte hjemme med tankene mine. Andre og tredje gang fortalte jeg også rundt uke 10 til jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...