AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Hei, Jeg og far til barna snakker nå litt om å fordele ansvaret om barna i en såkalt samværsavtale. Vi er utslitt med jobb og hverdagslivet, og små barn. Vi er begge enige om at det går ikke lengre sånn som vi har det nå. Vi har snakket om å gå fra hverandre, men eneste fordelen vi ser i det er at vi begge får mer frihet. Vi har svært lite barnevakt fra familie, selv om vi har mye familie rundt. Folk har ikke tid. Og vi føler ikke at vi trenger "kjærestetid" heller. Forholdet er sterkt, men vi trenger alenetid hver for oss. Vi har tilgang til et par hytter via hver vår familie. Og vi har snakket om å fordele ansvaret en stund(gjerne et års tid), slik at vi drar bort med barna annenhver helg eller omvendt, mens den andre er alene. Noen andre med erfaringer rundt dette? Anonymkode: a7652...abf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 De fleste kaller det vel bare å gi hverandre litt egentid, ikke "samværsavtale." I praksis så skal du være med barna dine annenhver helg da, men ingen helger med mannen? Anonymkode: a92ae...57d 10 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Vi gir hverandre egentid hver helg. Trenger vi mer, er det bare å gi beskjed. Vi har også hytte. Har vært der flere ganger med barna uten mannen og omvendt. Vi har ikke noen avtale da. Vi bare planlegger helgene etter hverandres og barnas behov. Anonymkode: 57f6a...7b0 2
fiefo Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 (endret) dytt Endret 27. januar 2024 av fiefo
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 TS her.. Grunnen til at jeg skriver samværsavtale er nok fordi jeg føler det beskriver situasjonen bedre. Vi har som sagt vurdert å gå fra hverandre på grunn av dette. Men det var kun for å komme seg ut av situasjonen vi er i nå. Ingen av oss ser etter en annen partner eller savner noe i hverandre. Vi er bare utslitte. Vi elsker også barna høyt. og vi ville ha dem like mye når vi snakket om å gå fra hverandre. Det eneste vi krangler om nå, er hvem som hadde fri sist. Og vi ønsker ikke å ha det sånn. I tillegg så vil vi heller ikke at barna skal føle seg uønsket. Så vi prøver å finne en løsning for en periode. Vi føler ikke at vi trenger fri med hverandre nei. Men helt fri fra hverandre og barn. Anonymkode: a7652...abf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 Dere er på ingen måte i en unik situasjon. De fleste par har forståelse for at den andre trenger alenetid, og gir hverandre rom for det. Hvorfor skal man ha en avtale på det? Er det ikke bare å si ifra at «nå har jeg behov for alenetid»? Annenhver helg høres også kjipt ut for barna, skal de aldri ha kvalitetstid, opplevelser og minner med begge foreldrene tilstede? jeg ser for meg at det bare blir mer krangling ettersom den ene foreldren alltid må reise fort for at det skal fungere. Om den ene som skal ha «fri» likevel er hjemme, vil den andre forvente noe hjelp og tilstedeværelse, og den andre vil føle det urettferdig for den har tross alt «fri». Anonymkode: 25aa2...be8
Rotemor Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 Det er feil å kalle det samværsavtale. Det er å spytte på andre. Dere sliter med familielivet og med fordeling av ansvar. Det gjør folk flest. Man må bite tennene sammen og stå det igjennom. Også må man evt kjøpe løsninger via andre. Med småbarn så handler det mer om hvordan man tar det enn hvordan man har det. Dere få forhandle og lage avtaler dere imellom og også senke kravene til hva som skal gjennomføres. Jeg er overbevist om at det er mange ting dete kan forenkle med noen grep. Hilsen firebarnsmor som har vært alene i mange år. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 Kan dere ikke bare ha en stående avtale? Her drar jeg bort med barn en gang i mnd, og barna sover borte en gang i mnd. Hvis dere må ha en skriftlig avtale for å få det til, er det jo bare å skrive det. Anonymkode: 7f473...d13
Tipaa Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 Tror vel at barna også har lyst til å være med begge foreldrene? Hva med at hver tredje helg er alenetid, så får dere begge en helg fri og en helg sammen.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Jeg håper du klarer å ignorere de sure kommentarene. Noen trenger rett og slett å hakke på andre for å holde ut sitt eget miserable liv. Jeg trenger noen ganger en helg alene. Ikke annenhver helg men kanskje 3-4 ganger i året. Helt uproblematisk. Mannen min har aldri gitt uttrykk for det samme behovet men han har uansett fått mer tid alene ettersom jeg har hatt lengre ferier og tatt med meg barna på turer. Han liker ikke å reise. Mitt råd er å ikke problematisere dette mer enn nødvendig og prøv dere fram. Anonymkode: 204f3...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Forstår deg godt. Jeg synes det høres ut som en god plan egentlig, bare ikke hytta er så langt unna. Om man ikke klarer å komme til en enighet følelsesmessig så tenker jeg det kan være lurt å prøve å være litt mer formell på det ja. Hvorfor ikke bare teste det ut ? Alt må jo prøves for å finne ut av det. Alle må finne det som passer for seg, ingen andre har noe med det å gjøre egentlig. Anonymkode: 70729...10a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 Her snakker vi i lag. Er en sliten og føler på alenetid så tar jeg ,feks barna med meg på hytta, eller vi drar en natt eller to alene opp før de andre kommer. Men om de er det som hjelper i de lange løp, er jeg usikker på. Tenker man heller må finne ut av hvor dynamikken svikter i hverdagslivet, de er tross alt flest av de, og da finne ut av justeringer for at tirsdagene blir bedre. Anonymkode: 39426...64e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 2 helger sammen alle sammen i måneden og en helg fri hver. Sånn «fast» og så kan en prøve å være litt rause med hverandre ellers. Anonymkode: bb0c6...984 2
Fjaselina Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Eg syns det hadde vore nok med ei helg i mnd. Dersom barna alltid skal tilbringe alle helger på hytta, blir det kjedelig. Dei har også behov for å vere heime i helger, møte venner og slikt. Derfor trur eg det er lurt å veksle mellom at du eller partner reiser vekk med barna nokre helger, og at du eller partner er på hytta eller andre plassar åleine nokre helger. Elles er eg positiv til å gje kvarandre kviletid. Men ikkje kvar helg. Litt familieliv må til, og etter litt kviletid er kanskje vanlig familieliv også positivt.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 Mannen var veldig flink til å finne på ting med barna slik at jeg fikk alene tid. For det hadde jeg behov for. Mannen hadde ikke slik behov som meg. Jeg tok med dem på idrett som tok mange timer siden vi hadde lang vei. Slik at han kunne gjøre ting som passet han. Vi hadde sjeldent barnevakt. Men det var viktig for oss å ta en weekend tur sammen som kjærester. Tok oss en til to turer i året. Anonymkode: c5fd1...f1c
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): TS her.. Grunnen til at jeg skriver samværsavtale er nok fordi jeg føler det beskriver situasjonen bedre. Vi har som sagt vurdert å gå fra hverandre på grunn av dette. Men det var kun for å komme seg ut av situasjonen vi er i nå. Ingen av oss ser etter en annen partner eller savner noe i hverandre. Vi er bare utslitte. Vi elsker også barna høyt. og vi ville ha dem like mye når vi snakket om å gå fra hverandre. Det eneste vi krangler om nå, er hvem som hadde fri sist. Og vi ønsker ikke å ha det sånn. I tillegg så vil vi heller ikke at barna skal føle seg uønsket. Så vi prøver å finne en løsning for en periode. Vi føler ikke at vi trenger fri med hverandre nei. Men helt fri fra hverandre og barn. Anonymkode: a7652...abf Hvor gamle er barna? Er de i barnehagealder, foreslår at den som skal ha fri reiser på hytta. Tungt å reise på hytte med små barn alene... Anonymkode: b511b...4e2
fru Alving Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 Kanskje dere kan ta dere en hyttehelg alene uten å ta med familien annenhver gang? Hva er det dere savner, å være hjemme uten at det er andre der? Hva med å jobbe litt redusert, ta seg en dag fri annen hver uke f.eks? Det er billigere enn skilsmisse. Eller så er et alternativ å betale noen for å passe barna deres jevnlig, det går an å ha fast barnevakt en dag i uken og at barnevakten henter barna i barnehagen tar de med hjem og lager middag der. Da kan dere få en friettermiddag fast, hvor dere kan gjøre andre ting. 1
Rotemor Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg håper du klarer å ignorere de sure kommentarene. Noen trenger rett og slett å hakke på andre for å holde ut sitt eget miserable liv. Jeg trenger noen ganger en helg alene. Ikke annenhver helg men kanskje 3-4 ganger i året. Helt uproblematisk. Mannen min har aldri gitt uttrykk for det samme behovet men han har uansett fått mer tid alene ettersom jeg har hatt lengre ferier og tatt med meg barna på turer. Han liker ikke å reise. Mitt råd er å ikke problematisere dette mer enn nødvendig og prøv dere fram. Anonymkode: 204f3...3f6 Det er ikke EN sur kommentar der…. Mitt råd er at du leser ordentlig. Det er mye støtte og forståelse å få fra folk her, fordi nesten alle har følt på lignende følelser.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 Vet om flere par som har det slik at de har en helg i mnd som de disponerer fritt. Det er tøft å være foreldre og alle trenger alenetid. Gjør det som passer beste for dere. Har dere det bra så vil barna få det bedre. Anonymkode: 17f09...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå