Gå til innhold

Hvordan går det med dere med traumelidelser og er godt voksne? Har dere ok liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært ansett som ressursterk, men samtidig egentlig ikke fått til så mye. Nå er jeg straks 53 og jeg orker ikke prøve mer. Jeg går på trynet hver gang jeg prøver meg på å fungere normalt. Behandling gir noen svar her og der, men jeg har mista troen på at jeg kan bli kurert. Jeg spiser sunt, jeg er relativt aktiv, lever regelmessig, men jeg får ikke til noe særlig sosialt, det krever enormt å holde hverdagen nogenlunde normal for barna mine. 

Dere andre med tunge traumelidelser, hvordan er hverdagen deres? Er dere kurert, har dere tro på total-kur?

Anonymkode: f0ac9...fa9

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er mye som har blitt fratatt meg, som feks hele oppveksten. Jeg sliter med kptsd og ensomhet. Har en medgangs-pappa som ikke klarer å være pappa, han lever for kona si, stedøtrene sine og svigersønnen sin, meg driter han i, i tillegg så gir han meg diagnoser jeg ikke har som feks schizofreni, noe jeg ikke er diagnostisert med. Han mener også at jeg lyver om et overgrep som ble gjort mot meg av en barnevakt når jeg var under 14 år, pappa var på sjøen. 10 dommere tror på meg. Alt er sårt. 

Endret av . Anonym.
  • Hjerte 10
Skrevet

I grunn ja. De to personene er begravet nå..

Anonymkode: 13c40...00d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere andre med tunge traumelidelser, hvordan er hverdagen deres? Er dere kurert, har dere tro på total-kur?

Litt som deg, egentlig.

Jeg har lest mye om traumebehandling og funnet ut at det er behandlingen som tilbys i Norge som er problemet, det er ikke meg som er ødelagt. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke tilbys god traumebehandling når det ødelegger så vanvittig mange liv. 

Anonymkode: 656e0...52f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har gått på aap/kvp/sosialstønad i snart 14 år nå siden jeg aldri har klart å fungere godt nok i en jobb. Så går nok mot uføretrygd:( går i behandling men blir ikke bedre :( Har generelt lav livskvalitet pga min psykiske helse... (Cptsd, agorafobi og mulig autisme)

Anonymkode: 15f13...739

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har alltid vært ansett som ressursterk, men samtidig egentlig ikke fått til så mye. Nå er jeg straks 53 og jeg orker ikke prøve mer. Jeg går på trynet hver gang jeg prøver meg på å fungere normalt. Behandling gir noen svar her og der, men jeg har mista troen på at jeg kan bli kurert. Jeg spiser sunt, jeg er relativt aktiv, lever regelmessig, men jeg får ikke til noe særlig sosialt, det krever enormt å holde hverdagen nogenlunde normal for barna mine. 

Men barna dine er vel godt voksne om du er 53?😊 Småbarnslivet kan være heftig det for en med mye traumer..

For meg er nok hvile og ro samt dps behandling viktig. Og tid med min fantastiske kjæreste😊 Bor alene. Har barn mellom 6-17år.

Anonymkode: cf3a0...1f5

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men barna dine er vel godt voksne om du er 53?😊 Småbarnslivet kan være heftig det for en med mye traumer..

For meg er nok hvile og ro samt dps behandling viktig. Og tid med min fantastiske kjæreste😊 Bor alene. Har barn mellom 6-17år.

Hva slags behandling på DPS? 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt som deg, egentlig.

Jeg har lest mye om traumebehandling og funnet ut at det er behandlingen som tilbys i Norge som er problemet, det er ikke meg som er ødelagt. Jeg forstår ikke hvorfor det ikke tilbys god traumebehandling når det ødelegger så vanvittig mange liv. 

Så enig! Hva slags behandling tenker du på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt som deg, egentlig.

Hva er best for traumebehandling og hva kan gjøre det verre? Hva gjør de i Norge? Jeg sliter selv med traumer men har ikke blitt forstått. Jeg har på en måte selv innsett ting og kan sette fingeren på mye. Utenom dette vet jeg ikke helt. Hvordan bør man IKKE behandle traumepasienter? Føler jeg har blitt utsatt for nye traumer her og er litt rådvill.

Anonymkode: ffe09...382

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så enig! Hva slags behandling tenker du på?

I det siste har jeg lest mye om Janina Fisher og IFS, men har jo aldri prøvd det selv, så vet ikke om det er bra. Men det høres lovende ut. Samme med sensorimotorisk psykoterapi. Jeg har veldig tro på at traumer lagres i kroppen og at det er lurt å jobbe helhetlig. 

Alle terapeuter jeg har gått til tilbyr kun kognitiv terapi, og da gjerne at jeg må fortelle om alt det vonde. Det føles som jeg retraumatiserer meg selv hele tiden og bare blir verre. Janina Fisher skriver i boken sin at det er viktig at terapeuten hjelper å forankre pasienten i her og nå når man forteller om traumer, slik at det ikke blir som man gjenopplever. Feks sier hun at hun avbryter pasienten (etter avtale), at de reiser seg opp, tar pauser osv. Veldig spennende og veldig logisk! 

Har du prøvd mange ulike terapiformer?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan bør man IKKE behandle traumepasienter?

Jeg tenker at det viktigste er at man bruker forskningsbaserte metoder, at man ikke retraumatiserer pasienten og hjelper å forbinde kropp og psyke. Gode metoder for å kjenne følelser er viktig og gode verktøy for å lære hva man kan gjøre selv (mestring!). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

I det siste har jeg lest mye om Janina Fisher og IFS, men har jo aldri prøvd det selv, så vet ikke om det er bra. Men det høres lovende ut. Samme med sensorimotorisk psykoterapi. Jeg har veldig tro på at traumer lagres i kroppen og at det er lurt å jobbe helhetlig. 

Alle terapeuter jeg har gått til tilbyr kun kognitiv terapi, og da gjerne at jeg må fortelle om alt det vonde. Det føles som jeg retraumatiserer meg selv hele tiden og bare blir verre. Janina Fisher skriver i boken sin at det er viktig at terapeuten hjelper å forankre pasienten i her og nå når man forteller om traumer, slik at det ikke blir som man gjenopplever. Feks sier hun at hun avbryter pasienten (etter avtale), at de reiser seg opp, tar pauser osv. Veldig spennende og veldig logisk! 

Har du prøvd mange ulike terapiformer?

Ja, jeg går til IFS nå! Fantastisk. Terapeuten er ikke psykolog og har selv erfaring med traumer. Det er en lettelse å kunne snakke om alle disse delene i seg. Og han passer på at jeg ikke er utenfor toleransevinduet. Det er ikke så hokuspokus i det hele tatt. Krever en med litt fintfølelse og som man bonder med.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg går til IFS nå! Fantastisk. Terapeuten er ikke psykolog og har selv erfaring med traumer. Det er en lettelse å kunne snakke om alle disse delene i seg. Og han passer på at jeg ikke er utenfor toleransevinduet. Det er ikke så hokuspokus i det hele tatt. Krever en med litt fintfølelse og som man bonder med.

Hvordan fant du han? Høres ut som det er helprivat?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva slags behandling på DPS? 

Anonymkode: f0ac9...

Psykolog og fra neste uke traume terapi.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan fant du han? Høres ut som det er helprivat?

Gratis. Ressurssenter for folk med livsutfordringer. Vurderer privat terapi, men vet ikke om det er noen massasjegreier el lign som kan hjelpe? Har blitt fortalt gjentatte ganger at å jobbe med pusten og avslapning er hele cluet med traumer. "Trygghet er behandlingen", tror jeg Janina Fisher sier.

• Liker 3
Skrevet

Kognitiv terapi funket dårlig for meg, endte med rusproblemer. Bedre å få masasje, nyte her å nå. Vits at han er død( som forårsaket traumene)

Anonymkode: 02516...5a6

Skrevet

Kognitiv terapi funket dårlig for meg, endte med rusproblemer. Bedre å få masasje, nyte her å nå. Vits at han er død( som forårsaket traumene)

Anonymkode: 02516...5a6

Jeg aner ikke hvem kognitiv terapi funker på. Det er jo i kroppen følelser sitter. Ts.

• Liker 1
Skrevet

Jeg mottok EMDR behandling ved en dps i sin tid. Det fikset mye, men ikke alt. Sliter i dag med at barndomstraumene har grodd fast med identiteten min, så ved at jeg er blitt svekket etter hjernerystelse og covid har stresset kommet tilbake til meg. I tillegg har jeg at jeg har vært igjennom nyere tids vold og mobbing. Jeg er til utredning for autisme nå, og vil etter det trolig se meg om etter kognitiv behandling. Målet der vil være å ta mer fornuftige grep gitt de ressursene jeg har.

Anonymkode: bcb61...4a0

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gratis. Ressurssenter for folk med livsutfordringer. Vurderer privat terapi, men vet ikke om det er noen massasjegreier el lign som kan hjelpe? Har blitt fortalt gjentatte ganger at å jobbe med pusten og avslapning er hele cluet med traumer. "Trygghet er behandlingen", tror jeg Janina Fisher sier.

Psykomotorisk fysioterapeut kan anbefales. Det er også gratis, dvs gjennom vanlig frikort.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg aner ikke hvem kognitiv terapi funker på. Det er jo i kroppen følelser sitter. Ts.

Enig! 👏

Skrevet

Jeg har det mye bedre enn tidligere, var blant annet uførnog slet med omfattende selvdestruktivitet.

Nå er jeg i jobb, har det mye bedre, men sliter fremdeles med en del angst, irritabilitet og en sterk tendens til å "forsvare meg" hvis jeg føler noen "angriper" meg. Sikkert derfor jeg har fått noen advarsler her inne, for jeg har en litt knee-jerk reaksjon her inne. Var forøvrig mye verre før 

• Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...