Gå til innhold

Emilie/Emelie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nope, det er ikke en sånn tråd som du tror. Jeg lurer på om det er nordmenn eller svensker som uttaler disse navnene som Emily.

Er to ansatte der jeg jobber som har disse navnene, Emilie er norsk og Emelie er svensk, begge på hjemmekontor, så det er sjeldent naturlig å si navnene. Bare jeg som tenker at man leser navnene slik de skrives? 

En kollega sier konsekvent Emily til/om begge to. Jeg vet ikke om de bare godtar det eller om det faktisk er riktig.

Anonymkode: 51f01...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke spørre de hvordan de uttaler navnet sitt? Jeg ville uttalt de som de skrives, med mindre jeg fikk annen beskjed. 

Anonymkode: 2ed0a...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie uttales vanligvis som det skrives på norsk. Svenskene har en tendens til å ikke uttale e i slutten av sånne navn (en følge av at de importerte adelen sin fra Frankrike og noen franske uttalemåter henger igjen), så jeg vil gjette på at hun uttaler det mer i retning av Emily.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emilie er som det skrives; Emilie. Emelie er "Emmeli", akkurat som andre norske navn endres til f.eks. Therés eller Josefin på svensk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ei søster som heter Emelie, og ei bestevenninne som heter Emelie. Begge er halvt svensk og har navnene sine derfra. Begge uttales «Emmeli».

Emilie føler jeg er ganske åpenbart. Uttales som det skrives

Anonymkode: 7dd8a...2a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har aldri hørt annen uttalte på Emilie, enn Emilie. Emelie uttales Emmeli de gangene jeg har møtt noen med det navnet. 

Anonymkode: f6817...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 15.02):

Nope, det er ikke en sånn tråd som du tror. Jeg lurer på om det er nordmenn eller svensker som uttaler disse navnene som Emily.

Er to ansatte der jeg jobber som har disse navnene, Emilie er norsk og Emelie er svensk, begge på hjemmekontor, så det er sjeldent naturlig å si navnene. Bare jeg som tenker at man leser navnene slik de skrives? 

En kollega sier konsekvent Emily til/om begge to. Jeg vet ikke om de bare godtar det eller om det faktisk er riktig.

Anonymkode: 51f01...603

"Emily" er feil uttale av Emilie, men riktig uttale av Emelie

Anonymkode: 972c1...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Emily" er feil uttale av Emilie, men riktig uttale av Emelie

eller - som jeg ser de andre i tråden beskriver uttalen: Emelie uttales Emmeli - det er jeg enig i, bare at jeg tenkte at "Emily" var close enough for å beskrive uttalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...