Gå til innhold

Flytte fond fra SBanken til Bulder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det smart å gjøre? Vil jeg tape noen penger på å flytte de over? 

Jeg har disse fondene

Klp aksjeNorden indeks

klp aksje fremvoks

Storebrand global indeks

Alfred Berg indeks

Storebrand global indeks

På bulder sin nettside så står det at hvis de ikke tilbyr alle de fondene så setter de pengene over i andre fond. 

Anonymkode: 24550...f6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du ikke sparer så mye, men jeg applauderer flytten. Har selv fond i Sbanken og skulle ha fått flytta de. Liker veldig lite det DnB har gjort og gjør med SBanken.

Anonymkode: 3b848...10f

Skrevet

Sjekk hvilke fond Bulder tilbyr. Hvis de flytter til noen dårligere fond som har dyrere forvaltningspremie blir det jo en kostnad for deg med å flytte. Har du sjekket ut Nordnet? Flyttet mine fond dit for en stund siden, de har de fleste fond så det kan jo være et alternativ også. 

Vær oppmerksom på at når du flytter fond så blir de borte fra den første banken lenge før de dukker opp i den nye. Det kan være mange uker hvor alle pengene tilsynelatende er forsvunnet i løse luften. Jeg syns det var litt ekkelt, med tanke på at det er alle sparepengene mine, men sånn er det bare. Man er bare nødt til å stole på at det går rett for seg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er også verdt å sjekke ut Kron. Det var veldig enkelt å flytte fra Sbanken til Kron i Krons app. Synes det var trist å forlate Sbanken etter mange år, men angrer IKKE. DNB har ødelagt Sbanken.

Anonymkode: f4d20...195

Skrevet (endret)

Det kan være hensiktsmessig å forenkle porteføljen før du flytter. Og så kan du vurdere Builder på nytt.

KLP Aksje Norden Indeks & Alfred Berg Indeks:

Begge disse investerer 95% i Norge og følger Oslo Børs. De er dermed ganske like. Du overvekter Norge som en faktor. Det er selvsagt smak og behag. Men om du ønsker å gjøre det, så hadde jeg gjort det kun med ett produkt. Vurder om ikke en av disse posisjonene kan byttes over til den andre for å forenkle.

Min anbefaling er å selge begge. Norge som en faktor kan være spennende når du velger aktiv forvaltning, fordi Norge er et såpass lite markedet og her er det lettere å slå indeks i forhold til store markeder. Passiv indeksinvestering som overskrider markedskapitaliseringen kan plutselig gi de en Home-Bias med klumperisiko.

Storebrand Global Indeks & KLP Aksje Fremvoks. :

Du sier som sagt lite om vekting. Men jeg tar utgangspunktet i at dette er din hovedportefølje. Ønsker du en klassisk 90/10 vekting, så kan det være hensiktsmessig å bytte begge disse til f.eks. Storebrand Indeks - Alle Markeder. Ønsker du en annen fordeling f.eks. den populære 70/30 vektingen, så kan det være hensiktsmessig å velge fonds hos samme tilbyder. Velg dermed enten KLP sine produkter hos KLP eller Storebrand sine produkter hos Storebrand. Da vet du også HVOR du bør flytte med porteføljen din. Her kan det lønne seg å sammenligne kostnader.

Min anbefaling er å kun beholde ett produkt for utviklede markeder. De fleste bedrifter du investerer i driver med butikk også i fremvoksende markeder. Du er dermed allerede eksponert en god del.

Lykke til med flytting og sparing.

Schmuhu.

Endret av Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...