Gå til innhold

Angst for å ha et rotete hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er der flere som sliter med å la være å vaske hjemme?

Føler jeg begynner bli litt "gal" etter minste kom. 4 barn hjemme og huset blir rotete hele tiden. Idag har jeg vasket siden 7 når jeg sto opp og det ser likevel j*lig ut. Begynner bli sprø og har en enorm angst for at noen skal komme hit og synes vi er rotete hjem..

Kanskje jeg trenger terapi?

Anonymkode: ebc3d...f38

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor skittent er det om du må vaske kontinuerlig i 4,5 time???? Da hadde hele huset her vært rundvaska + alle vinduer. 

Enten har du et ekstremt skittent hus, eller så har du nok et psykisk problem.

Vi har foreløpig kun ett barn, men bruker ikke mer enn 30 min om det skal virkelif shines. Rydder kontinuerlig, kjøkkenet ryddes strøkent etter middag, har robotstøvsuger, vaskehjelp hver 14. dag, vasker kanskje 6 klesvasker i uka fordelt utover flere dager.

Anonymkode: 6957d...050

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor skittent er det om du må vaske kontinuerlig i 4,5 time???? Da hadde hele huset her vært rundvaska + alle vinduer. 

Enten har du et ekstremt skittent hus, eller så har du nok et psykisk problem.

Vi har foreløpig kun ett barn, men bruker ikke mer enn 30 min om det skal virkelif shines. Rydder kontinuerlig, kjøkkenet ryddes strøkent etter middag, har robotstøvsuger, vaskehjelp hver 14. dag, vasker kanskje 6 klesvasker i uka fordelt utover flere dager.

Anonymkode: 6957d...050

Dagens 🤣🤣🤣

• Liker 4
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Er der flere som sliter med å la være å vaske hjemme?

Føler jeg begynner bli litt "gal" etter minste kom. 4 barn hjemme og huset blir rotete hele tiden. Idag har jeg vasket siden 7 når jeg sto opp og det ser likevel j*lig ut. Begynner bli sprø og har en enorm angst for at noen skal komme hit og synes vi er rotete hjem..

Kanskje jeg trenger terapi?

Er det ikke bedre å redusere noe av vaskingen og bruke tiden sammen med barna i stedet? 

Anonymkode: 84f71...75f

• Liker 1
Skrevet

Rydder du lekene mens barna leker? Det høres jo nesten sånn ut.

har du noen tanker om hvorfor denne ryddingen er så viktig for deg. Altså hvorfor synes du det er skummelt andre kan se barna dine bor hjemme?

Anonymkode: 9b3ea...024

• Liker 2
Skrevet

Du har 4 barn hjemme? Til og med en 3 åring kan fint rydde etter seg. Bruker du så mange timer hverdag ?? 

• Nyttig 1
Skrevet

Har du sjekket om du har OCD?

Vi har tre barn og er overhodet ikke i nærheten av det du beskriver. Ikke vasker vi manisk, og ikke har vi panikk for uventet besøk. 

Anonymkode: ee6a6...ea8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dagens 🤣🤣🤣

Det at du latterliggjør denne kommentaren, som egentlig er en helt ok kommentar, sier jo sitt. 

Anonymkode: ee6a6...ea8

Skrevet

Ta en pause fra vaskingen og kom deg ut å se hvordan det ser ut hjemme hos folk. Det er ikke meningen at folk skal bo i et visningsklart hus. Det eneste du kommer til å oppnå er at folk mistrives fordi de knapt tør å komme inn i jif-reklamen din.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du liste opp det du gjorde på de 4-5 timene? Det vil gi oss en bedre pekepinn på om dette er normalt eller ikke. Og tok mannen din barna mens du vasket, eller er det snakk om rydding og vasking samtidig som du passer fire barn alene? For da tar alt gjerne veldig lang tid. 

Anonymkode: 49f62...7ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

2 barn, hund,katt og 2 voksne og lite hus...og nei det er ikke ryddig hele tiden. Jeg rydder ofte jeg kan..men bruker heller tiden på barna, hunden etc...det er ikke møkkete..men med en på 5 år og en valp blir det ofte ting på gulvet og eks hun på 5 år som male,tegne, bade barbie dukkene.. modelleire..da blir det ofte "rotete" og nei jeg rydder ikke opp med engang da hun kan holde på med dette ..så ta pauser...og ville fortsette etterpå.

Tror du må ta det litt med ro...ingen sier du må ha et hus det ikke ser ut som noen bor i. Kos deg med livet og barna 

Skrevet

Kanskje du kan forsøke å involvere barna litt mer i opprydningen? Spesielt egne leker klarer de fra tidlig alder av. Gi masse skryt og gjør det til en lek med stoppeklokke eller ha på musikk mens dere gjør det sammen i starten :) Har du eldre barn så er det virkelig på tide at de får mer og mer ansvar, for rommet sitt osv. 😀 Men husk å gjøre det til noe gøy, slik at de ikke blir fremtidige nevrotiske personer med støv på hjernen 😅 Er du alenemor, eller kan far ta sin del av ansvaret?

Ellers vasker og rydder mange fordi det rett og slett gir en følelse av kontroll i en kaotisk verden/hverdag. Det er jo også psykisk tilfredsstillende å ha det rent og ryddig rundt seg. Men det er ikke farlig med rot og hybelkaniner i en storfamilie. Det viktigste er nok tid og kjærlighet til barna og hverandre, så kommer husarbeid i andre rekke. Kontakt gjerne en psykolog om du merker at det går for langt, da kan du få gode verktøy. ❤️

Anonymkode: be2a3...d1b

Skrevet

Enten har du ett hus på 400kvm, sjukt skitne barn, er fryktelig like fokusert, eller trenger å gå i terapi.

Anonymkode: 011b7...a20

Skrevet

Jeg har et vennepar som har det kjemperotete, og nesten skitten hjemme hos seg. Jeg syns det er så befriende! Særlig fordi de er helt avslappede om det. Det er ikke noe stress for dem. Det er bare sånn i en hektisk tilværelse med dine, mine og våre barn, 2 katter og 1 hund. Sånn skulle flere vært. 

Jeg har det vel rent-ish, men nokså rotete, men stresser endel med det. What can you do; alene med 3 barn og 80% stilling og utmattelse...

Anonymkode: 4f35c...c3b

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få 2 eller 3 barn til. Da vil angsten for å ha et rotete hjem gå bort. 

Anonymkode: f82c2...fc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...