Gå til innhold

Barnehagen vil at vi selv skal melde oss til bv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerte først på at de bad dere melde dere til barnevernet, men barnevernet er nettopp en rådgivende part også. Jeg ville ringt dem og forklart situasjonen; og nevnt hva du så for deg å gjøre som første tiltak - men du sier dere ville prøve cos-p og pmto først, hvorfor har dere ikke gjort det til nå? 

Anonymkode: 232c2...2d6

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor prøver dere ikke cos-p og pmto først, da?

Hvor gammelt er barnet?

Hørtes litt rart ut at dere trenger veiledning på bakgrunn av det du forteller. Så fremst at far har en sterk tilknytning til barnet, og er en aktiv far, og det samme med deg, så er det vel nærliggende å tenke at barnet trenger å styrke selvbilde og selvtilliten etterhvert.

Anonymkode: d41c8...909

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis dere ikke føler selv dere trenger hjelp så hadde driti i det. 

Samme skjedde oss, spilte selvølgelig på deres lag.

var med på samtaler og utredning,hjemmebesøk. Også tillutt et nettverksmøte møte med hele familien med besteforeldre. Hvor da endte opp om ikke besteforeldre kunne bistå litt, noe som de selvfølgelig ville. Case closed. 

Anonymkode: 7efac...885

• Liker 7
Skrevet

"Det må dere gjerne gjøre om dere vil det, men jeg tror ikke BV kommer til å bruke sine ressurser på dette."

Barnet høres helt normal ut, men det blir vanskelig å uttale meg da jeg ikke kjenner barnet. Barnet mitt leker også kun med 1-2 stykker. Både jeg og han er høy-sensitive. 

Anonymkode: 712aa...23e

• Liker 27
  • Hjerte 2
Skrevet

Hvorfor prøver dere ikke cos-p og pmto først, da?

Hvor gammelt er barnet?

Hørtes litt rart ut at dere trenger veiledning på bakgrunn av det du forteller. Så fremst at far har en sterk tilknytning til barnet, og er en aktiv far, og det samme med deg, så er det vel nærliggende å tenke at barnet trenger å styrke selvbilde og selvtilliten etterhvert.

Vårt barn er litt sjenert, og hadde en bestevenn i bhg han foretrakk å leke med. Var veldig spent da han skulle i skolen. Men der går det kjempefint, og han er den i klassen som leker mest med de to nye pluss tvers av klassetrinn. Føler at det kommer av seg selv. Så lenge voksne ikke snakker om hvor sjenert hun er og sånne ting foran barnet..

Anonymkode: d41c8...909

• Liker 7
Skrevet

Ville tatt det via fastlege og bupa istedet. Fått mest nytte av kurs osv. via helsetjenesten. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg vil tro det beste er å kontakte barnevernet selv, i deres situasjon.

Jeg vil ikke ta parti på så tynt grunnlag men hvis det er bhg som er litt overivrige så vil nok ikke bli noen stor sak.

(Grunnen er at bgh truer med å melde hvis ikke dere gjør det. Bedre å ta styring og legge frem saken selv)

Endret av Isambard
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
1 minutt siden, Isambard said:

Jeg vil tro det beste er å kontakte barnevernet selv, i deres situasjon.

Jeg vil ikke ta parti på så tynt grunnlag men hvis det er bhg som er litt overivrige så vil nok ikke bli noen stor sak.

Det tenker jeg også. Hvis det ikke er noe spesielt man bekymrer seg for, er det jo bare å kontakte barnevernet selv. 

Skrevet

Ut fra det lille du skriver, forstår jeg ikke hvorfor barnehagen mener barnevernet skal inn i bildet. 
Det eneste jeg tenker på er at barnehagen mistenker noen form for diagnose på barnet, og ønsker en utredning. Men rart det og, siden barnet er så lite. Må være lov å være sjenert. Kanskje barnet ligner sin far?

Uansett, ville tatt en prat med barnehagen om hva de faktisk tenker på og er bekymret for her. De har som du påpeker ikke lov å melde bekymring uten deres samtykke. Ikke i denne situasjonen. 
Da må det i tilf være snakk om alvorlig omsorgssvikt, vold og overgrep. Det kan du godt minne de på. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet

Dette høres ikke ut som en barnevernsak. Man kan ikke skifte personlighet på barna. 

Anonymkode: 3df8a...1a9

• Liker 39
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg hadde byttet bhg. 

Anonymkode: c790b...279

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Just now, Bacteria said:

Ut fra det lille du skriver, forstår jeg ikke hvorfor barnehagen mener barnevernet skal inn i bildet. 
Det eneste jeg tenker på er at barnehagen mistenker noen form for diagnose på barnet, og ønsker en utredning. Men rart det og, siden barnet er så lite. Må være lov å være sjenert. Kanskje barnet ligner sin far?

Uansett, ville tatt en prat med barnehagen om hva de faktisk tenker på og er bekymret for her. De har som du påpeker ikke lov å melde bekymring uten deres samtykke. Ikke i denne situasjonen. 
Da må det i tilf være snakk om alvorlig omsorgssvikt, vold og overgrep. Det kan du godt minne de på. 

De har vel lov å melde til barnevernet uten deres samtykke; de må opplyse om at de gjør det? Som de har gjort. Eneste gangene de ikke må opplyse om det er i saker med alvorlig omsorgssvikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Etter en foreldresamtale i bhg fortalte de oss at vi burde søke veiledning gjennom bv. Jeg jobber som lærer.  Samboer er selvstendig næringsdrivende, og ganske travel.

Barnet vårt er blid, omsorgsfull, livsglad, og ellers bestemt som mange i den alderen er. Desverre er hun også ganske sjenert og synes det er vanskelig å leke med mange. Leker seg bra med 1-2 andre, tar initiativ og stråler. 

Bhg vil at barnet skal utvikle seg vekk fra adferden med tilbakeholdenhet, og ber oss om å søke hjelp i barnevernet. 

videre er så og si alltid jeg som leverer og henter og dukker opp på foreldresamtaler. Bhg lurer på hvorfor og spør oss om dette. Min samboer har nok litt sosial angst , men dukker opp på arrangementet der han må, men han er nok dessverre ikke den mest utadvendte typen. 

Han er snill og god mot meg og barnet og engasjasjerer seg hjemme.

Foreldresamtalen avsluttet med at hvis ikke vi kontaktet bv, så måtte de vurdere det.

Når vi leser på kriterier for å utløse meldeplikt fra offentlig instans, så leser jeg at det er mye mer tungtveiende grunner. Vi ble skikkelig lei oss og begynte å tvile på vi er gode nok.

Jeg ser på bv som en ressurs. Men hadde kanskje håpet vi kunne prøve cos-p og pmto først, da dette er gode verktøy.Vi vil jo at barnet vårt skal trives i alle settinger! 

Anonymkode: 33fd8...b9a

Her syns jeg barnehagen kan prøve flere andre tiltak først,uten at jeg vet hva som har blitt gjort. Jeg jobber i bhg selv,og vi har flere slike barn. Da jobber vi i bhg med det på avdelingen, og kobler evt inn ppt. Ser ikke helt hva bv kan gjøre her. Enig i at bv er en ressurs,og er der for hjelp og veiledning, ikke bare for å fjerne barn fra hjemmet. Men de gangene vi anbefaler kontakt med bv er det gjerne fordi vi ser behov for avlastning. Tenker at her bør bhg jobbe litt internt og sammen med ppt i første omgang.  (Med forbehold om at jeg ikke har alle opplysninger) Hvem som henter spiller liten rolle. Greit at de spør,men den enkelte familie gjør det som passer dem best. 

Anonymkode: 8d2c6...b88

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jøss, er det ikke lov å være sjenert heller nå da 😮 

Anonymkode: 45b98...465

15år sia skulle man ikke være utadvent 😄

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

15år sia skulle man ikke være utadvent 😄

Det er fortsatt ikke bra å være for utadvent. Søker barnet ukritisk kontakt med fremmede, så er det et dårlig tegn det også. 

Anonymkode: 3df8a...1a9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har vel lov å melde til barnevernet uten deres samtykke; de må opplyse om at de gjør det? Som de har gjort. Eneste gangene de ikke må opplyse om det er i saker med alvorlig omsorgssvikt. 

Dette er feil. De har ikke lov å melde for slike ting. Da må de ha foreldres samtykke til at de melder. Er ikke nok å opplyse. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Bacteria skrev (3 minutter siden):

Barnevernet setter ikke diagnoser. Da er det ppt,bup og fastlege som er veien å gå.

Anonymkode: 8d2c6...b88

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...