Gå til innhold

Tankekjør og lett angst etter å ha vært sosial.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et dilemma, og lurer på om andre opplever det samme som meg. Jeg elsker å være sosial, og og kan ha det veldig gøy i sosiale settinger. Mens jeg er i situasjonen føler jeg meg helt avslappet, og tror også at jeg fremstår på den måten. Kan kanskje bli i overkant pratsom, men det er det jo mange som blir. Men, så fort jeg kommer hjem og setter meg ned begynner et slags tankekjør. Jeg blir plutselig veldig usikker på om jeg har dummet meg ut, sagt noe feil, gjort noe rart. Det føles nesten som alvorlig fylleangst, og jeg klarer ikke å koble disse tankene av, selv om jeg vet at det sannsynligvis ikke er noe sannhet i tankene som dukker opp. Følelsene og tankene varer ofte i flere dager, og noen ganger gjør de meg fysisk kvalm. Opplever dette som veldig frustrerende, og at det ødelegger gleden ved å være sosial. 

Noen som har noen gode tips i forhold til hvordan man kan bli kvitt dette? 

Har ikke hatt angst eller depresjon tidligere, så denne situasjonen er veldig ny for meg. K 43. 

Anonymkode: e4541...ac4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan snakke med fastlegen om venlafaxin.

Jeg tar innimellom en telefon til personen for å rydde stresstanker, jeg kjenner fort igjen signalene på tankekjør som siger på.

Anonymkode: 1052c...391

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan snakke med fastlegen om venlafaxin.

Jeg tar innimellom en telefon til personen for å rydde stresstanker, jeg kjenner fort igjen signalene på tankekjør som siger på.

Helt sykt at du anbefaler sterke antidepressiva med potensielt alvorlige bivirkninger for tankekjør og lett angst, som er helt normalt å oppleve fra tid til annen blant unge voksne i dag.

Dette tas først med psykolog dersom det blir alvorlig, men det som først anbefales er å jobbe med tankene, skrive de ned, roe nervesystemet med fysisk aktivitet i naturen/meditasjon/yoga o.l. 

Anonymkode: 7038a...e65

• Liker 9
Skrevet

Enig i at man ikke skal dopes ned for å takle hverdagen og samfunnet, men lære seg mestringsstrategier for å takle det livet ut. 

Tar du dette opp med fastlegen, og h*n skriver ut medisiner som førstevalg, så er det virkelig på tide å bytte fastlege ASAP. Du kan ha godt av å snakke med helsesykepleier/psykolog, men å begynne på sterke medisiner uten å ha forsøkt noe annet er ganske alvorlig. Da har samfunnet rett og slett blitt for sykt, og det er ikke deg det er noe galt med TS.

Anonymkode: 859df...435

• Liker 4
Skrevet

Helt normalt, har det på samme måte og etter litt grubling erkjenner jeg at dette ikke er noe å bruke mer tid på. Du trenger ikke involvere masse fagfolk og opplegg pga noe så vanlig som dette.

Anonymkode: bc9c6...f19

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt sykt at du anbefaler sterke antidepressiva med potensielt alvorlige bivirkninger for tankekjør og lett angst, som er helt normalt å oppleve fra tid til annen blant unge voksne i dag.

Dette tas først med psykolog dersom det blir alvorlig, men det som først anbefales er å jobbe med tankene, skrive de ned, roe nervesystemet med fysisk aktivitet i naturen/meditasjon/yoga o.l. 

La du merke til i det hele tatt at jeg skrev snakk med fastlegen? La du merke til i det hele tatt tatt jeg tipset om å ta noen telefoner til personene det gjaldt når man kjenner tankekjøret komme?

Eller skulle du bare skrike om farlige medisiner?

Hvis man blir sittende med tankekjør i mange dager må man ha hjelp.

Fastlegen har sikkert noen telefonnummer å dele ut til psykisk helse også.

Skrevet

Har du forsøkt å gjøre litt research på nettet, TS? Det finnes flere gode artikler og bøker med tips og råd om emnet :) Flere har sikkert erfaringer og råd å komme med her også. Jeg merker at jeg tenker klarere og mer positivt jo mer tur jeg går. Skriver også ned bekymringer, for å få de klar og tydelig foran meg - da ser jeg ofte hvor drøyt jeg krisemaksimerer, og blir helt oppgitt over meg selv. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La du merke til i det hele tatt at jeg skrev snakk med fastlegen? La du merke til i det hele tatt tatt jeg tipset om å ta noen telefoner til personene det gjaldt når man kjenner tankekjøret komme?

Eller skulle du bare skrike om farlige medisiner?

Hvis man blir sittende med tankekjør i mange dager må man ha hjelp.

Fastlegen har sikkert noen telefonnummer å dele ut til psykisk helse også.

Nå er det vel strengt tatt ingen her som har skreket om farlige medisiner.

Det ble påpekt at det er et uforsvarlig råd om å forsøke antidepressiva til noen som opplever tankekjør i perioder. Man skal kunne dokumentere at man har helsefaglig utdanning for å komme med medisinske råd, og det går ikke an her inne.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg opplever dette. Har slitt med sosial angst og unnvikende personlighetforstyrrelse siden tenårene, men er blitt mye bedre de siste 10 årene, er 40+ nå. Jeg sliter fortsatt litt med tankekjør etter jeg har vært sosial, men har lært meg å ikke bry meg så mye. Jeg tenker over det og gremmer meg, deretter forsøker jeg å skubbe det bort med tanker som at "ingen bryr seg", "de andre snakket/lo (hva enn det gjelder) også mye", "de andre virket ikke til å reagere negativt på meg", "de andre tenker også mer over hva de selv gjorde og tenker ikke på meg", "folk har mer enn nok med seg selv", "jeg var ikke så ille" osv... 

Anonymkode: f0ae9...d69

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har det på samme måte. Også i jobbsammenheng, hvor jeg kan bli engasjert og prate masse. Så blir jeg veldig usikker etterpå, om hvordan jeg egentlig har fremstått for de andre. Men ingenting fra folk rundt meg tyder på at de synes jeg tar for myr plass, der har flere også sagt. Jeg prøver bare å jobbe med egne tanker, meditasjon og yoga roer også tankene for min del. Du kan jo ta ne prat med legen din, kan være fint å få neon verktøy hos en psykolog så du takler dette bedre.

Anonymkode: 134f2...f64

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS her. Takk for fine svar og gode tips. Godt å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg selvsagt skulle ønske vi hadde noe mer positivt enn tankekjør til felles. Tenker at meditasjon og yoga er noe jeg bør teste ut...er veldig aktiv og trener mye allerede. 

• Hjerte 2
Skrevet

Hvis dette er noe relativt nytt for deg eller har forsterket seg i det siste, så kan du se på symptomer for perimenopause. Av alderen din å se, så kan det være vel så aktuelt. Ikke alle får alt fra en dag til en annen, men litt etterhvert. Og den varer i cirka ti år. Se dokus på nrk om hjernen og overgangsalderen, og sex, skam og overgangsalder. 

Anonymkode: acd32...739

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fått det mye bedre etter å ha gått i terapi (kognitiv terapi), men må fremdeles øve på det jeg har lært fra tid til annen. Sier ikke at du behøver å gå til psykolog, det vet jeg ikke noe om, men det finnes masse selvhjelp på nett som kanskje kan gi deg et lite dytt i positiv retning. Legger ved noen lenker:

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/selvhjelpskurs-i-kognitiv-terapi
https://nhi.no/selvhjelp-og-kurs/kognitiv-terapi/sosial-angst-selvhjelpskurs
https://tankevirus.no/app/
https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/
https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/sosial-angstlidelse/

Anonymkode: acfd4...7ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS her. Takk for fine svar og gode tips. Godt å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg selvsagt skulle ønske vi hadde noe mer positivt enn tankekjør til felles. Tenker at meditasjon og yoga er noe jeg bør teste ut...er veldig aktiv og trener mye allerede. 

Veldig bra at du er aktiv og trener, TS! Dette kommer du deg gjennom :) 

Det er presentert en betraktelig økning i forskning ang. naturen og psykisk helse det siste tiåret, legen min sa faktisk at det burde skreves ut på blå resept. Så legg gjerne litt trening utendørs nå når våren snart er i anmars. 

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke det det betyr å være introvert, da? Sosiale situasjoner sliter meg ut, og jeg kan bli selvkritisk og få engstelse etterpå. Men det kommer seg når jeg får være litt alene, hente meg inn mellom avkobling, trening, ro. Aldri tenkt at det er sykelig, jeg er bare introvert 🤷‍♀️

Anonymkode: 910b2...7ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det ikke det det betyr å være introvert, da? Sosiale situasjoner sliter meg ut, og jeg kan bli selvkritisk og få engstelse etterpå. Men det kommer seg når jeg får være litt alene, hente meg inn mellom avkobling, trening, ro. Aldri tenkt at det er sykelig, jeg er bare introvert 🤷‍♀️

Anonymkode: 910b2...7ff

Nei. introvert har nok ikke noe med selvkritikk og engstelse å gjøre.

Anonymkode: acfd4...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...