Gå til innhold

Hvordan best håndtere valpebiting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 10 uker gammel valp som er mye mer ivrig på biting enn tidligere hunder har vært. Hun hører ikke på når jeg sier nei, og til tider rett og slett jakter hun på hendene. Hun ser veldig intens ut i blikket da. Hun hugger til og holder hardt. 

Jeg har sagt nei og enten avsluttet leken, reist meg fra gulvet eller satt henne ned på gulvet. 

Hva ellers kan man gjøre? Hun blir ekstra ille når hun er trøtt og giret på samme tid. Prøver å få henne til å sove ca annenhver time, men noen ganger skjer det ting som gjør at hun er våken i feks to timer og da blir hun ille på bitingen. 

Hvor lenge pleier valpene å bite sånn? Sist jeg hadde valp var i 2010 og jeg mener da at han ikke bet like mye. Enda jeg trener hun her mer og gir mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: bd635...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Valpebiting er en naturlig del av utviklingen deres og ikke noe man må lære av de. De slutter med det helt av seg selv når tiden er inne. Ingen korrigering er nødvendig. Faktisk kan korrigering gjøre det verre; valpen blir forvirret/frustrert/stressa, og blir mer intens i bitingen. 

Det beste du kan gjøre er å sørge for godt med søvn, gode rutiner, fin miljøtrening osv, så valpen verken er understimulert eller overstimulert/trøtt (dette, som du har oppdaget, fører til mer biting).

Gi den alternative ting å bite på. Legg den i binge/bur med tyggebein, slikkematte eller kong på de tidspunktene du vet den kommer til å bli intens med biting (for eksempel etter tur ut). Tren inn en god sitt eller en slags godbitlek du kan bruke for å avlede biting. 

Bit tenna sammen og forhold deg rolig. Jeg ble nærmest spist opp av min valp. Hadde aldri før opplevd så mye hard, intens biting. Men, det gikk over av seg selv. De biter gjerne gjennom tannfellinga (4-5mnd gammel), og kanskje en stund etter. Men du vil se at bitemønsteret endrer seg over tid. Det vil bli lettere å avlede og langt mer forutsigbart og mindre intenst. Også en dag går det plutselig opp for deg at valpen ikke har gått på en bite-spree på mange dager. Det slutter nærmest fra én dag til neste 😄

Anonymkode: e4b49...349

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skjønner ikke nei.

Minst mulig bevegelse som tyder på lek. Bare pip som om det gjør vondt og gjem hendene dine. Det har vi god erfaring med.

Anonymkode: 37d6f...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er bare 10 uker gammel, det er bare å fortsette som du gjør og den vil etterhvert gi seg. 
Hunder gjør det som lønner seg, men veldig mange tenker ikke på at kjeft også er noe som lønner seg for hunden om den vil ha oppmerksomhet. 
Vær tålmodig selv om det er kjedelig, avled, overse, gå vekk og det vil gi seg etterhvert 😊 

Anonymkode: 8b95c...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja tannkløe er alltid spennende med valper... og kan bli både søvnløse netter og kostbar... for vår del ble det å krype under senga om natta for å hindre dn i å tygge på ledninger...på dagtid satte den til livs et dyrt fotoapparat, en Casio fx 9950, så var en dyr affære i den tiden, girspake på bil og alle andre hændler rundt rattet på bilen  :)  til slutt var jeg så utslitt at jeg drog den opp i senga , i armkroken..da hadde den nådd sitt mål..jeg stod overfor en sosial klatrer.. tannkløe er en ting men det kan være mye mer den valpen prøver på.. la den aldri få lekebite i hånden...det kan fort bli kjedelig når en brukshund blir voksen og 50 kg.. tenk foran hunden.. fjern sko , og andre eiendeler du ikke vil den skal ødelegge, og vær oppmerksom på strømkabler og vaskemidler..  tar du den søte valpen på 10 uker opp i senga , ja så blir den der når den er 5 år og 50 kg.. gud løkk ..det er en sjarm med det..for hundefolk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar til alle. Jeg får bare fortsette ca som jeg gjør nå da, men kanskje med større fokus på å ignorere eller avlede. Men klart når hun biter så hardt at det gjør skikkelig vondt så må jeg jo få henne til å slippe. Det er ikke enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar til alle. Jeg får bare fortsette ca som jeg gjør nå da, men kanskje med større fokus på å ignorere eller avlede. Men klart når hun biter så hardt at det gjør skikkelig vondt så må jeg jo få henne til å slippe. Det er ikke enkelt. 

Nei det er ikke alltid så grei 😅 Men det vil absolutt avta selv om man til tider vil føle at det aldri tar slutt. 

Anonymkode: e4b49...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...