AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #41 Skrevet 28. januar 2024 Takk for mange gode svar! Så mange som svarte og ville hjelpe😊 jeg håper bare det går rette veien. Det jeg gruer meg mest til er hvis de spør om referanse. Fordi, jeg vil ikke ha nåværende sjef da jeg synts det blir litt kleint når han plutselig får vite jeg er på utkikk etter ny jobb. De jeg jobber med er ikke akkurst noen jeg vil ha som referanse, da det hadde blitt sakt til sjefen min isåfall (alt blir sakt videre i min jobb). I forrige jobb så hadde jeg ei som referanse, men som bare løy om ting om meg. Så jeg kan ikke ha hun, og har ikke noen andre heller derifra jeg kan ha som referanse. Så jeg sliter litt der. Men er det stor sjangs for at de ikke vil ha meg om jeg ikke har referanse? For altså, de ser vell personen ann, ser hvilke erfaringer og hvordan personen svarer og oppfører seg på intervjuet, så det er vell det som teller mest. Anonymkode: 1e053...811
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #42 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 27.1.2024 den 10.18): Men man må vell ikke ha referanse? Kan jeg liksom svare å si at jeg velger og ikke ha sjefen som referanse da han er så useriøs? Anonymkode: 1e053...811 Jo, du må ha referanse. Ellers får du sannsynligvis ikke jobb. Har du hatt andre jobber du kan ha en referanse fra? Har du eksterne samarbeidspartnere du kan spørre? En kollega? Har du noen verv på fritiden der du kan spørre noen om å være referanse? annengangsintervju går mer i dybden. Jeg har opplevd at det handler mer om meg som person og hvordan jeg håndterer ulike situasjoner. Anonymkode: 936ce...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #43 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for mange gode svar! Så mange som svarte og ville hjelpe😊 jeg håper bare det går rette veien. Det jeg gruer meg mest til er hvis de spør om referanse. Fordi, jeg vil ikke ha nåværende sjef da jeg synts det blir litt kleint når han plutselig får vite jeg er på utkikk etter ny jobb. De jeg jobber med er ikke akkurst noen jeg vil ha som referanse, da det hadde blitt sakt til sjefen min isåfall (alt blir sakt videre i min jobb). I forrige jobb så hadde jeg ei som referanse, men som bare løy om ting om meg. Så jeg kan ikke ha hun, og har ikke noen andre heller derifra jeg kan ha som referanse. Så jeg sliter litt der. Men er det stor sjangs for at de ikke vil ha meg om jeg ikke har referanse? For altså, de ser vell personen ann, ser hvilke erfaringer og hvordan personen svarer og oppfører seg på intervjuet, så det er vell det som teller mest. Anonymkode: 1e053...811 Ja. Hos oss blir ingen ansatt uten referansesjekk. Du må velge noen du kan spørre. Eller risikere å ikke få jobben. Lurt å ha tenkt ut et navn på forhånd. Anonymkode: 936ce...c8f 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #44 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, du må ha referanse. Ellers får du sannsynligvis ikke jobb. Har du hatt andre jobber du kan ha en referanse fra? Har du eksterne samarbeidspartnere du kan spørre? En kollega? Har du noen verv på fritiden der du kan spørre noen om å være referanse? annengangsintervju går mer i dybden. Jeg har opplevd at det handler mer om meg som person og hvordan jeg håndterer ulike situasjoner. Anonymkode: 936ce...c8f Aha, ja. For på første intervju så spurte de også om hvordan jeg ville ha håndtert ulike situasjoner. Så kan jo var litt mer slikt de skal spør om. Har ikke noe fra fritid heller jeg kan ha som referanse, og føler at jeg kan ikke akkurat ta familiemedlem som jobber samme plass jeg jobbet før, og ha som referanse, i tilfelle de finner ut det er familie. Åårh, det er så vanskelig! Anonymkode: 1e053...811
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #45 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aha, ja. For på første intervju så spurte de også om hvordan jeg ville ha håndtert ulike situasjoner. Så kan jo var litt mer slikt de skal spør om. Har ikke noe fra fritid heller jeg kan ha som referanse, og føler at jeg kan ikke akkurat ta familiemedlem som jobber samme plass jeg jobbet før, og ha som referanse, i tilfelle de finner ut det er familie. Åårh, det er så vanskelig! Anonymkode: 1e053...811 Det lønner seg å finne to. En av dem bør være nåværende sjef, selvom du tenker det blir rart. Du må finne ut av det, så du ikke nøler når de spør deg. Husk å si ifra til referansen på forhånd! Anonymkode: 936ce...c8f
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #46 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Hos oss blir ingen ansatt uten referansesjekk. Du må velge noen du kan spørre. Eller risikere å ikke få jobben. Lurt å ha tenkt ut et navn på forhånd. Anonymkode: 936ce...c8f Off, nå ble jeg stresset. Jeg må virkelig finne en referanse da. Men har virkelig ikke peiling. Føler jeg har vært så uheldig der med å kunne ha noen som referanse. I forrige jobb jeg jobbet i, der var jeg lærling og fikk ikke fortsette etter læretid fordi det lite arbeid og de ville heller beholde de som hadde vært der flere år. Så jeg har liksom ingen derfra. Det er kun den jobben jeg har nå, ellers blir det folk fra familien som jobber der jeg jobbet sist. Anonymkode: 1e053...811
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #47 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det lønner seg å finne to. En av dem bør være nåværende sjef, selvom du tenker det blir rart. Du må finne ut av det, så du ikke nøler når de spør deg. Husk å si ifra til referansen på forhånd! Anonymkode: 936ce...c8f Takk for hjelp. Tror jeg må spør den ene personen jeg jobber med da, selvom jeg tviler på den personen vil være det. Alle på jobben er så spesielle, det er liksom ikke noe sosialt. Og sjefen han er useriøs, gir ikke noe info om ting, skriver plutselig en melding på kvelden om at du er permittert osv. Anonymkode: 1e053...811
Agatha Skrevet 28. januar 2024 #49 Skrevet 28. januar 2024 Jeg har også tenkt at det ville være rart/vanskelig å spørre min nåværende sjef om å være referanse i de stillingene jeg hadde tidligere i arbeidslivet, men det er helt normal. Spørr i vei, si at det har dukket opp en interessant jobb og at du vil prøve deg som søker. Det er ingen som kommer til å reagere på det. Helt sikkert!
Even Tuell Skrevet 28. januar 2024 #50 Skrevet 28. januar 2024 2. gangs intervjuet fokuserer ofte på andre ting enn det 1.gangs gjorde. Det er vanlig at 1.gangs handler om jobb, kvalifikasjoner, utdannelse osv ... altså rent faglige ting. Da er det ganske vanlig at 2. runde handler mer om deg som person og hvordan du eventuelt vil passe inn med de andre i avdelingen. Da går det mer på personlighet, hvordan du takler andre mennesker, motivasjon, hvordan du håndterer endringer, hva du liker / ikke liker, positive trekk ved deg, dine svake sider. Særlig den siste der blir du garantert spurt om og det er lurt å forberede et godt svar. Det krever selvinnsikt og refleksjon. Det de gjerne ser etter er; gitt en svak side, noe du sliter, noe du synes er vanskelig ... hvordan håndterer du det? Det er nettopp det siste som er viktig. Vi har alle sterke og svake sider. Vi er tross alt bare mennesker. Det som skiller oss derimot er hvordan vi håndterer situasjoner vi er dårlige på. Tenker du igjennom dine egne handlinger og forsøker å forbedre deg? Det er også svært lurt å gjøre en mer grundig research av selskapet og avdelingen. Hva gjør de eeegentlig? Hva er deres rolle og hva blir de målt på? Hva trenger de og hvordan kan du bidra ... bidre bedre enn eventuelt andre. Det er ikke sikkert du finner svarene, men da er det en utmerket anledning til å stille disse spørsmålene på intervjuet. Intervjuet er også til for deg som arbeidssøker; er dette en jobb du faktisk ha lyst på og vil passe i? Gode og grundige spørsmål vil igjen vise forståelse, nysgjerrighet og interesse for jobben. Det teller utrolig positivt om dere kan ha en samtale hvor begge spør og svarer.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #51 Skrevet 28. januar 2024 Hos oss er førstegangsintervju en første "siling" der de ofte tar inn 5-6 kandidater, og ser om de er slik man får inntrykk av fra søknaden. Da er det gjerne bare leder som ansetter, og kanskje en person til med. Det er oftest en "hvem er du" og "hvem er vi og hva er jobben" samtale. Deretter kaller man inn de 2-3 mest aktuelle til 2. gangs intervju, hvor det kjøres en personlighetstest på forhånd, som gås gjennom i møtet. 2. gangs intervjuet er oftest mer "seriøst" med flere personer tilstede, der det graves litt dypere i kandidatens motivasjon, egenskaper, egnethet og lønnsforventning. Du kan vente å bli spurt om hvordan du ville taklet X eller Y relevante situasjon i jobben, og om du har erfaring med tilsvarende situasjoner. Hos oss har de ofte også et tredje intervju, der en leder høyere opp også møter kandidaten, for å sikre at mer enn en leder mener kandidaten er egnet. Anonymkode: cbc3a...5e0
Gjest Hoia Skrevet 28. januar 2024 #52 Skrevet 28. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hos oss er førstegangsintervju en første "siling" der de ofte tar inn 5-6 kandidater, og ser om de er slik man får inntrykk av fra søknaden. Da er det gjerne bare leder som ansetter, og kanskje en person til med. Det er oftest en "hvem er du" og "hvem er vi og hva er jobben" samtale. Deretter kaller man inn de 2-3 mest aktuelle til 2. gangs intervju, hvor det kjøres en personlighetstest på forhånd, som gås gjennom i møtet. 2. gangs intervjuet er oftest mer "seriøst" med flere personer tilstede, der det graves litt dypere i kandidatens motivasjon, egenskaper, egnethet og lønnsforventning. Du kan vente å bli spurt om hvordan du ville taklet X eller Y relevante situasjon i jobben, og om du har erfaring med tilsvarende situasjoner. Hos oss har de ofte også et tredje intervju, der en leder høyere opp også møter kandidaten, for å sikre at mer enn en leder mener kandidaten er egnet. Anonymkode: cbc3a...5e0 Det der er jo nesten utmattende. Kan dere ikke ansette HR-ansatte som er menneskekjennere, så slipper dere to intervjuer? Endret 28. januar 2024 av Hoia
petterm Skrevet 28. januar 2024 #53 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for hjelp. Tror jeg må spør den ene personen jeg jobber med da, selvom jeg tviler på den personen vil være det. Alle på jobben er så spesielle, det er liksom ikke noe sosialt. Og sjefen han er useriøs, gir ikke noe info om ting, skriver plutselig en melding på kvelden om at du er permittert osv. Anonymkode: 1e053...811 Tror de fleste respekterer at man ikke ønsker å bruke nåværende arbeidsgiver som referanse. Hva med veilederen din når du var lærling? Noen andre på lærling bedriften? En lærer du hadde god kontakt med? Eller som noen sier - en kunde du stoler på? Hvem brukte du som referanse der du jobber nå? Hos oss har vi 2. gangs intervju for at sjefen skal få møte den vi ønsker å ansette. Ofte noe av det samme som i 1. intervju.
Gjest Hoia Skrevet 28. januar 2024 #54 Skrevet 28. januar 2024 Jeg tror erfarne rekrutterere skjønner hvem de skal ansette. Papirer er sentralt.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #55 Skrevet 29. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Off, nå ble jeg stresset. Jeg må virkelig finne en referanse da. Men har virkelig ikke peiling. Føler jeg har vært så uheldig der med å kunne ha noen som referanse. I forrige jobb jeg jobbet i, der var jeg lærling og fikk ikke fortsette etter læretid fordi det lite arbeid og de ville heller beholde de som hadde vært der flere år. Så jeg har liksom ingen derfra. Det er kun den jobben jeg har nå, ellers blir det folk fra familien som jobber der jeg jobbet sist. Anonymkode: 1e053...811 Hvorfor kan du ikke bruke noen derfra? At de ikke hadde mer jobb for deg etter lærlingtiden er jo en helt ærlig sak, de kan likevel uttale seg om hvordan du håndterte arbeidsoppgavene, om du er til å stole på, hvordan du jobber i team, og lignende. Hoia skrev (8 timer siden): Det der er jo nesten utmattende. Kan dere ikke ansette HR-ansatte som er menneskekjennere, så slipper dere to intervjuer? Når man ansetter noen ønsker man å møte folk å få ett skikkelig inntrykk. Om noen gir inntrykk for at to intervjurunder er for utmattende, så ville jeg stilt med svært undrende til motivasjonen til den kandidaten. Jeg har alltid vært glad for å kunne få to sjanser til å presentere meg selv, og det ser jeg hos kandidatene vi intervjuer også. Mange er så nervøse at man ikke får ett skikkelig inntrykk av første intervjuet. De fleste er mye mindre nervøs under andregangsintervju, og slapper mer av, og man får dermed ett mer riktig inntrykk. Og i mange bedrifter så vil gjerne nærmeste leder eller avdelingsleder være med på intervju, samt HR og tillitsvalgt, og/eller en annen ansattrepresentant. Å måtte presentere seg for så mange på en gang setter fort nervene i høygir på de aller fleste. HR som sitter på hovedkontoret kan fint sortere ut aktuelle kandidater for oss faglig sett, men det er vi som sitter på vår lokalisasjon som kjenner vårt miljø, og vet hvem som vil passe inn her. HR møter vi 2 ganger i året utenom intervjuer, de aner ikke noe som helst om hvordan vår daglige samarbeid på vårt kontor er. Anonymkode: c84d4...f8e
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2024 #56 Skrevet 30. januar 2024 Hoia skrev (På 28.1.2024 den 23.29): Det der er jo nesten utmattende. Kan dere ikke ansette HR-ansatte som er menneskekjennere, så slipper dere to intervjuer? I min nåværende jobb hadde jeg syv (!) intervjuer. Det er sært. Men det var en viktig rolle som var nyopprettet, i en virksomhet som hadde mange konflikter, maktkamp osv. HR er bra, men kjemien mellom leder(e) og ansatt er også viktig. Anonymkode: c5c26...caa
Gjest Hoia Skrevet 30. januar 2024 #57 Skrevet 30. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I min nåværende jobb hadde jeg syv (!) intervjuer. Det er sært. Men det var en viktig rolle som var nyopprettet, i en virksomhet som hadde mange konflikter, maktkamp osv. HR er bra, men kjemien mellom leder(e) og ansatt er også viktig. Anonymkode: c5c26...caa Det virker ikke riktig vel bevart. Jeg senser veldig fort om jeg ikke vil jobbe i en virksomhet, jeg trenger ikke syv intervjuer for å kunne vurdere det. Alle steder jeg har hatt lyst til å jobbe, bortsett fra et par steder, har jeg hatt et grunnleggende godt inntrykk av leder. Jeg har aldri hatt eksterne ledere da, så det er jo relevant.
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #58 Skrevet 31. januar 2024 En liten oppdatering fra andre gangs intervjuet. Jeg føler det gikk veldig bra. De spurte etter referanse, og jeg klarte å få skaffe meg en i siste liten. Jeg fikk mye spørsmål rundt hvordan jeg ville løst ulike ting i jobben, spørsmål om meg og slikt. Men følte jeg svarte bra, det sa de også. Så nå venter jeg bare på det endelige svaret! Takk til alle som kom med innspill og hjalp😊 Anonymkode: 1e053...811 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #59 Skrevet 31. januar 2024 Woho jeg fikk jobben! Er så glad nå! Anonymkode: 1e053...811 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2024 #60 Skrevet 31. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Woho jeg fikk jobben! Er så glad nå! Anonymkode: 1e053...811 Gratulerer så mye! 🎉 Anonymkode: f0d48...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå