Gå til innhold

Når bobestyrer ikke svarer - hvem kontakter man da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Min forrige arbeidsplass gikk konkurs høsten 2022. Da var det en del utestående feriepenger og lønn som vi søkte om fra lønnsgaranti på NAV. Vi sendte søknader og dokumentasjon til bobestyrer før desember 2022, og han leverte det videre til NAV først i februar 2023 (selvom vi har skriftlig på en e-post at bobestyrer sa han sendte inn papirene desember 2022). 

Uansett. NAV ble ferdig med saken og sendte den tilbake til bobestyrer 02.01.2024. Det har jeg fått bekrefret både skriftlig og muntlig fra NAV. 06.01. skrev jeg en mail til bobestyrer med spørsmål om videre saksgang så vi vet sånn ca når vi kan forvente pengene våre. Ingen svar. En annen ekskollega tar kontakt og får svar om at bobestyrer har fått pengene men ikke noe vedtaksbrev som beskriver hvem som skal ha hva. Hun skriver da til ham at da må han kontakte NAV og be om å få vedtaksbrevet. Han svarer ikke. Forrige uke ringte jeg NAV igjen og de sa det var helt utenkelig at de har sendt penger uten vedtaksbrev. Det skjer bare ikke. Jeg tar igjen kontakt med bobestyrer og sier (høflig, hyggelig men bestemt) at nå er det på tide med et ordentlig svar, og at om de ikke har fått noe vedtaksbrev så har det skjedd en feil og de må ta kontakt med NAV for å få det. 

Jeg kan kanskje også nevne at min ekskollega som har fått svar ikke snakker norsk og skriver ganske dårlig engelsk så jeg stusser litt på hvorfor de velger å svare henne men ikke meg. 

Jeg forstår dog at vi er nederst på prioriteringslista deres, men vi hadde sett oss fornøyd med et svar om at "vi skal sette oss ned med denne saken om 3 uker" feks, istedenfor at de bare ignorerer oss (meg). Det er snakk om ganske mye penger for oss, og vi har ventet siden oktober 2022. 

Noen som vet hvem jeg kan ta det videre til? Er det tinghuset? Dessverre var ingen av oss organisert i et forbund på den tiden. 

Anonymkode: 60d5b...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det mest nærliggende er vel å sende en klage til tingretten som har saken, om at bobestyrer ikke gjør jobben sin. Prøv å få skriftlig dokumentasjon fra NAV på at de har gjort vedtak, og legg det ved. Hvor mye det vil hjelpe vet jeg ikke. 

Anonymkode: 3bba4...d03

• Liker 1
Skrevet

Bostyreren er oppnevnt av tingretten, så hvis man er misfornøyd med jobben han gjør, så kan du klage til tingretten

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...