Gå til innhold

Er det helt slutt med å bruke tenåringer som trillepiker og barnevakt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste i går en artikkel i avisen om en som hadde måttet gå ned i stillingsprosent på jobben fordi barnehagens åpningstider ikke var tilpasset hennes arbeidstider.

Nå bor jeg i et boligfelt med mange små barn, og jeg ser ingen eldre barn/tenåringer som er ute og triller disse.

Da begynte jeg å tenke tilbake til min egen ungdomstid.

Jeg startet som trillepike da jeg var 10 år gammel, og da jeg ble 12-13 ble jeg fast barnevakt for barn  som ikke hadde barnehageplass/dagmamma som passet foreldrenes arbeidstider, og det samme var nesten alle venninnene mine.

Jeg kunne ikke sitte barnevakt i helgene, da hadde jeg annen jobb, men 2-3 dager i uken hentet jeg barna fra dagmamma, tok dem med hjem til dem, laget middag, og var sammen med dem til foreldrene kom hjem fra jobb.
Dette var helt vanlig på den tiden.

Og begge barna mine var også mye barnevakt fra de ble tenåringer.  Av og til fordi barnehagen ikke hadde åpent når foreldrene var på jobb, men også på kveldstid og i helgene fordi foreldrene skulle på fest.

Men de gangene jeg hører om barnevakt nå, er det stort sett snakk om enten besteforeldre, eller andre familiemedlemmer.

Så derfor lurer jeg på om det i løpet av de siste 20 årene har blitt helt slutt på å bruke ungdommer som barnevakt.
Og i såfall, hvorfor?

Anonymkode: 870ca...11a

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er det nok ganske slutt på. Ingen som gjør det her heller. Jeg kjenner ingen tenåringer som ønsker dette. 

Anonymkode: 6432f...b74

• Liker 16
Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg bor i en større by og kjenner ingen tenåringer i nabolaget. Der jeg vokste opp på landet kjente alle hverandre (sånn noenlunde), så da var det nok lettere å overlate barn til en trillepike. 

De nærmeste naboene mine her jeg bor nå har en tenåringsdatter, som i teorien kunne passet mitt barn, men hun driver med flere typer sport og hobbyer på fritiden, så dagene går med til det. Tror ungdommer generelt har flere fritidsaktiviteter enn hva vi hadde i min ungdom. Vi hadde i hvertfall all verdens med fritid, kanskje én aktivitet i uken. 

Anonymkode: e8170...b73

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Pluss jeg tror ikke ungdom har tid idag, når de kommer hjem skal det gjøres lekser, kansje de har oppgaver hjemme. Så middag og trening eller venner.

Jeg kjenner ingen ungdommer her vi bor som kunne passet barna våre...det måtte blitt noe vi kjente og stolte på

• Liker 7
Skrevet

Man tørr vel  ikke i dagens samfunn med all de overgripelsene og alt som er. Man stoler ikke på noen idag. P

Anonymkode: 2d5ee...6e2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke så altfor mange år siden jeg var 13 år (13 år siden) og jeg har aldri hørt om begrepet "trillepike" eller sittet barnevakt for folk i nabolaget. 

Vi hadde nok med egne fritidsaktiviteter og lekser (2-3 timer lekser som gjerne skulle være ferdig før middag). Ingen i vennegjengen min var heller spesielt interessert i barn. Om noen gikk bort til meg og spurte om jeg ville være trillepike så hadde jeg nok blitt nokså fornærmet og lurt på hvorfor det het trillepike. Litt i samme gate som når moren din aldri spør den jevnaldrende broren din om å tørke etter oppvasken og du sitter igjen med den provoserende følelsen at det er grunnet gamle kjønnsroller.

Jeg har klippet plener og matet kaniner i nabolaget, men er veldig glad for at foreldrene mine ikke fikk meg til å være noe trillepike eller barnevakt

Anonymkode: fffee...d7a

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man tørr vel  ikke i dagens samfunn med all de overgripelsene og alt som er. Man stoler ikke på noen idag. P

Anonymkode: 2d5ee...6e2

Tro meg, barn ble utsatt for overgrep for 30 år siden også.

Anonymkode: 6e587...140

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Når jeg var 15 og startet på vgs så hadde jeg skole fra 8 til 15 hver dag. Så tok det ca 30-45 min reisevei hver vei og det var lekser. 

Ser ikke helt hvordan jeg skulle hatt tid til å avlaste noen foreldre med å hente eller levere i barnehagen.

Enig i det som skrives over at hadde noen spurt meg om å være trillepike hadde jeg blitt fornærmet. Det tilhører ikke min generasjon 😅

Anonymkode: cf441...6f2

• Liker 5
Skrevet

Det finnes men i fåtall, både fordi skole og aktiviteter tar mye tid og fordi de fleste ikke bruker ukjente ungdommer til det

Anonymkode: f9c69...17c

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tro meg, barn ble utsatt for overgrep for 30 år siden også.

Anonymkode: 6e587...140

Men det var ikke det samme fokuset på alt som kan gå galt for 30 år siden. Nå er foreldre opplyst om alt mulig, og det står i nyhetene hver dag, det ene verre enn det andre. I tillegg er det mye større krav til å være en god forelder i dag, enn det var for 30 år siden.

Tenåringer i dag blir jo og passet på av sine foreldre, som om de var småbarn, vil noen si. Man blir voksen mye senere i vår tid, tror jeg.

Endret av Lysia
Skrivefeil
Skrevet

Jeg var trillepike selv, dro rett fra skole og passet barn , det var helt vanlig i min tid 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg husker at vi pleide å ringe på til folk og spørre; kan jeg ta med han/hun på en trilletur? Så fikk vi litt mynter til å kjøpe oss en is eller annen godis på samme turen. Var helt vanlig der jeg vokste opp (født i 82, liten bygd).

Idag er det jo så mye arrangert idrett og annen fritidsopplegg på ettermiddagene og helgene at jeg kan ikke se for meg ungdommer har anlegg eller tid.

De tjener pengene sine også på andre måter. Og nybakte foreldre er jo helt obsessed med hvordan man skal oppdra barn, rutiner etc etc at vi klarer ikke å gi slipp på kontrollen..

Anonymkode: ef1e3...700

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde aldri latt tenåringer passe ungene mine.. I dag må foreldre klare seg selv. Vi har heller ikke besteforeldre som passer. I dag tar foreldre foreldrerollen veldig seriøst tror jeg. Barna blir mye mer fulgt opp. Vi har et mye tettere og sterke bånd til barna våre, men er og mye mer utslitt tror jeg.

Anonymkode: d5448...065

• Liker 12
Skrevet

Jeg var trillepike og satt fast barnevakt for et barn i mine tenår. De bodde i gata ved siden av oss. Er oppvokst i Stavanger, 81-modell. Men vet ikke om noen som gjør det nå lenger.

Det var greie penger å tjene på det :)

Anonymkode: c263e...2f1

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har et barn på 16 (snart 17) som har vært fast barnevakt ganske lenge. Men det er stort sett kvelder/helger, en sjelden gang en ettermiddag med henting etc.

Anonymkode: d38f8...0ab

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg var trillepike og barnevakt en periode  på 90 tallet, ble nærmest tvunget til det. Syns det var så kjedelig. Lønna var heler ikke mye å skryte av, 10 kr timen for å passe noen ufordragelige unger uten oppdragelse. 

Endret av Athena Freyja
  • Liker 5
Skrevet

Vil barnehagene godta at noen under 18 henter? Det er ganske strenge regler for slikt også. 

Anonymkode: 87f04...359

• Liker 4
Skrevet

Tenåringer er ganske dumme også, en venninne syklet mens hun holdt en barnevogn i nedoverbakke, mistet vognen. Kjedelig å gå vet du🤭 Bare flaks det gikk bra, foreldrene vet ingenting😅 dette er 20 år siden. 

Anonymkode: 70699...fa9

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vil barnehagene godta at noen under 18 henter? Det er ganske strenge regler for slikt også. 

De godtar søsken. Er en i mine barns barnehage som blir hentet av bror (ca 14-15 år) hver dag. Ellers er det som andre sier her, folk passer mer på barna sine enn før. Det har gode og dårlige konsekvenser. 

Anonymkode: b6ecb...615

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja grensa er 12 her

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...