Gå til innhold

Hva betyr «du er trygg i dag»?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hehe. Deg om det. Flott person å snakke med du gitt. Kos deg videre i helgen. 

Anonymkode: b9d76...eeb

Du sier at folk som opplever traumer gjør det fordi de ikke har selvtillit. Og det er fullstendig pissprat. At du slenger på et passiv aggressivt «kos deg videre i helgen» gjør det ikke akkurat bedre. 

Anonymkode: 0e044...c88

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg trur du må bygge din selvtillit også. Ja jeg vet ting kan skje. Men jeg går ikke rundt og tenker på det jeg går rakrygget rundt. Jeg leste om ei som ble voldtatt av flere menn og i flere land når hun reiste rundt. Hun møtte en mann og fortalte at hun hadde blitt voldtatt og overfalt flere ganger. Han sa. Men se på hvordan du går da. Det oser nervøsitet av deg. Det ser ut som du unnskylder deg for at du lever. Du er et lett offer for de som er ute etter å gjøre ting. Du må endre deg. Jeg er 100% enig. Man må late som at hei her kommer jeg og ikke plag meg. Ja da plager ikke folk deg. Så når du får bygg seg opp så trur jeg du klarer å finne det trygge plassen også som dem snakker om. Og da forstår du konseptet også. 

Jeg har litt troen på dette. Det handler ikke bare om hvordan man går, men det er hele måten man kommuniserer på, subtile ting, ord man bruker, at man ikke er "assertive" (hva blir det på norsk, syntes ikke "påståelig" passet) når man snakker. Det er også litt at før de grensekrenker deg så har de kanskje allerede vært i sfæren din en stund, mens noen som elsker seg selv og føler seg trygg på å ta plass vil fjerne seg fra en person som er ubehagelig, vil en person som føler seg verdiløs pga tidligere traumer ikke våge å sette grenser, og så mange små steg inn i livet ditt og så brått har de skadet deg skikkelig fordi de var i posisjon til det. Det betyr ikke at offeret er ansvarlig for krenkelsen de ble utsatt for, men det er likevel ikke alltid tilfeldig. 

I tillegg er det jo også hvordan man ser etter de som er ute etter å ta deg, slik at bittesmå krenkelser samles opp i store bøtter med ting, mens noen som elsker seg selv ikke ville lagt merke til disse tingene en gang. Og ikke minst omvendt, er man årvåken så legger man ikke merke til de som gjør tjenester for deg, smiler til deg, eller forsøker å utveksle hyggelige ord. Og i tillegg så har man kanskje så piggene ute at man ikke får erfare så mange sånne hyggelige ting. 

Det er sprøtt for meg å se så tydelig hvordan omgivelsene mine har endret seg fordi jeg har endret noe inni meg. Fra å være et forferdelig skummelt sted der folk er egoister som er ute etter å ta meg, og verden er fæl, så ser jeg nå at det er jo så mange hyggelige folk overalt. 

Anonymkode: 301cc...f58

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du sier at folk som opplever traumer gjør det fordi de ikke har selvtillit. Og det er fullstendig pissprat. At du slenger på et passiv aggressivt «kos deg videre i helgen» gjør det ikke akkurat bedre. 

Ja, er det så feil da? 

Jeg kan 100% si at noen av traumene jeg har erfart har vært fordi jeg ikke var glad i meg selv, på grunn av barndomstraumer, og dermed ikke fjernet meg fra farlige situasjoner som andre i min situasjon hadde fjernet seg fra. Det betyr ikke at traumene var min feil, det var absolutt bare overgriperen sitt ansvar, det betyr ikke at man klandrer seg selv, men at man ser at det finnes muligheter for å gjøre sin egen verden til et bedre sted å være med å endre seg selv. At man kan gjøre noen ting for å beskytte seg selv. 

Skrevet

Jeg er uenig og jeg blir oppgitt over at dere ødelegger tråden min. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skriver du må bygge opp selvtilliten OGSÅ. Så lær deg å lese og forstå først. Derfor jeg svarer deg slik. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Endret av Hoia
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ser du har fått en del svar, som det virker som du forsøker å misforstå. Forstår at dette er vanskelig for deg om du ikke har særlig mange gode minner.

Har du boken "Tilbake til nåtid" av Modum Bad? Der beskrives det en del om hvordan skape et trygt sted. Det kan bare være et fantasisted. 

Ellers er det vel "No Bad Parts - Healing Trauma and Restoring Wholeness with the Internal Family Systems Model" av Richard Schwartz der er det en beskrivelse av hvordan man blir sin egen trygge person, eller at man kan lage seg til og med en slags "trollmann" som er den vise, gode, vennlige, trygge personen. Og slik kan hjelpe seg selv å vokse opp som trygg, i stedet for alle de utrygge delene man har. 

Være sin egen forelder til sitt skremte barn. Biblioterapi er gull om man ikke har gode minner selv, da kan man lese varme gode tanker og litt etter litt lære seg å snakke fint til seg selv, og slik gi seg den trygge havnen man trenger. Men det tar tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er nok et rart spørsmål, men jeg lurer på hva som menes med å være «trygg i dag». På yoga og meditasjon og traumeterapi osv så skal vi gå til et trygt sted og kjenne på at jeg er trygg i dag.

Men sannheten er jo at vi aldri er helt trygge, når som helst kan det komme noen og skade eller drepe oss. Jeg blir alltid stresset når folk sier det uttrykket og klarer ikke å forstå hva de mener. Noen som kan forklare?

Det er en slags visualisering du gjør med øynene lukket og et par dype pust, husk lang utpust også. Pusten roer vagusnerven som går fra hjernen og ned i kroppen, og visualiseringen bidrar til å sette deg i et slags mindfullness. Der lar du bekymringer og stress flyte bort, og kan se for deg et positivt og behagelig sted/situasjon med trygghet, kjærlighet og tilfredshet. Ved å praktisere dette jevnlig vil du oppleve å lettere hente deg inn til denne følelsen, fordi du gir det et avtrykk i kroppen din, slik traumer har gjort det på den dårlige måten, men dette er altså den gode som du vil skal overta, slik at du kan bruke kreftene dine og fokusere på det som er bra for deg❤️

Anonymkode: b136e...aeb

Skrevet
Hoia skrev (5 timer siden):

Jeg så ikke hele tråden her, jeg. Jeg håper de som sliter med traumer etc. får hjelp der de er. 

Skrevet

Med ptsd er ikke jeg trygg. Men jeg har prøvd å lage en trygg hverdag. Forutsigbarhet. 

Skrevet

Ufattelig at folk hører på slik svada.

Anonymkode: 928dc...bf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde du en plan for hvordan tråden skulle se ut etter 3-4 sider?

Anonymkode: 928dc...bf6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt tips til deg, TS er å slutte med meditasjon. Visste du at det faktisk kan være skadelig, spesielt for de med traumer?

Ja, men det finnes egne måter å meditere på for traumeutsatte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...