AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Dette er nok et rart spørsmål, men jeg lurer på hva som menes med å være «trygg i dag». På yoga og meditasjon og traumeterapi osv så skal vi gå til et trygt sted og kjenne på at jeg er trygg i dag. Men sannheten er jo at vi aldri er helt trygge, når som helst kan det komme noen og skade eller drepe oss. Jeg blir alltid stresset når folk sier det uttrykket og klarer ikke å forstå hva de mener. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0e044...c88 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er nok et rart spørsmål, men jeg lurer på hva som menes med å være «trygg i dag». På yoga og meditasjon og traumeterapi osv så skal vi gå til et trygt sted og kjenne på at jeg er trygg i dag. Men sannheten er jo at vi aldri er helt trygge, når som helst kan det komme noen og skade eller drepe oss. Jeg blir alltid stresset når folk sier det uttrykket og klarer ikke å forstå hva de mener. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0e044...c88 «Safe place», jeg tolker det til at det er det stedet du slapper best av mentalt/fysisk når du skal meditere.. Eller at du visualiserer det som for deg får frem følelsen av å være trygg og komfortabel. Feks om noen ber meg visualisere ett sted/situasjon hvor jeg har det bra, så pleier jeg å se for meg at jeg sitter i sola og ser utover havet eller at jeg går en tur i skogen. Det bringer frem god følelser. Anonymkode: 5cb96...54b 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Tja, jeg tenker den plassen man føler seg tryggest selv, trygghet er jo ikke noe rasjonelt for alle. Men siden du vet og innser at ingenting er 100% trygt, så kan du finne den plassen med minst sannsynlighet for at noe farlig skjer, det er mange plasser, for det er jo stort sett ekstremt lav sannsynlighet for å bli skutt eller bli truffet av en meteor for eksempel 😁 Anonymkode: 3959d...0de 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 Livet er det som foregår her og nå, mens du går rundt og fokuserer på at alle dør etterpå. Javisst er livet utrygt. Det er direkte livsfarlig og burde egentlig vært forbudt! Det er faktisk ingen som har overlevd! Du bestemmer selv hva du vil fokusere på: 1) Livet er farlig og jeg kommer garantert til å dø av det. 2) Livet er en fantastisk reise gjennom et vakkert landskap, der jeg får oppleve gode og snille mennesker som er glade i meg. Anonymkode: a8124...2a7 6 2
exictence Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 Selv om vi er fysisk trygge, eller mange av oss føler at vi er det, så er det mange som ikke føler seg helt trygge likevel. Psykisk indre uro kan mange føle på. Noen oftere enn andre. Det er veldig ubehagelig. Det er fint å kunne få en tid der jeg kan føle meg helt trygg med en indre ro. 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Safe place», jeg tolker det til at det er det stedet du slapper best av mentalt/fysisk når du skal meditere.. Eller at du visualiserer det som for deg får frem følelsen av å være trygg og komfortabel. Feks om noen ber meg visualisere ett sted/situasjon hvor jeg har det bra, så pleier jeg å se for meg at jeg sitter i sola og ser utover havet eller at jeg går en tur i skogen. Det bringer frem god følelser. Anonymkode: 5cb96...54b Jeg har nok ingen slike plasser… AnonymBruker skrev (1 time siden): Tja, jeg tenker den plassen man føler seg tryggest selv, trygghet er jo ikke noe rasjonelt for alle. Men siden du vet og innser at ingenting er 100% trygt, så kan du finne den plassen med minst sannsynlighet for at noe farlig skjer, det er mange plasser, for det er jo stort sett ekstremt lav sannsynlighet for å bli skutt eller bli truffet av en meteor for eksempel 😁 Anonymkode: 3959d...0de Er det? For eksempel? Jeg er jo ikke redd for meteorer, men folk. Når som helst kan det komme en mann bak meg og slå meg i ryggen eller spytte på meg. Når jeg sitter på verandaen kan naboer komme og gjøre bare av uteområdet mitt. På treningssenteret kan noen ta bilde av meg og legge ut på some. Alt dette er ganske sannsynlige ting. Ikke at det vil skje men at det kan skje. Ting jeg har opplevd før. AnonymBruker skrev (1 time siden): Livet er det som foregår her og nå, mens du går rundt og fokuserer på at alle dør etterpå. Javisst er livet utrygt. Det er direkte livsfarlig og burde egentlig vært forbudt! Det er faktisk ingen som har overlevd! Du bestemmer selv hva du vil fokusere på: 1) Livet er farlig og jeg kommer garantert til å dø av det. 2) Livet er en fantastisk reise gjennom et vakkert landskap, der jeg får oppleve gode og snille mennesker som er glade i meg. Anonymkode: a8124...2a7 Dette var da voldsomt naivt. Livet kan være både det ene og det andre men det er ikke trygt. Det er heller ikke fullt av gode og snille mennesker som er glade i meg (!), jeg er vel basically alene. Men det er jo ikke dette jeg lurer på. Jeg lurer på hva «trygt sted» betyr for jeg forstår det ikke. exictence skrev (1 time siden): Selv om vi er fysisk trygge, eller mange av oss føler at vi er det, så er det mange som ikke føler seg helt trygge likevel. Psykisk indre uro kan mange føle på. Noen oftere enn andre. Det er veldig ubehagelig. Det er fint å kunne få en tid der jeg kan føle meg helt trygg med en indre ro. Er vi noengang fysisk trygge? Jeg tror ikke det. Kanskje 90% trygge, er det sånn det menes? At det er mer sannsynlig at ingenting galt skjer enn at det gjør det? Hva gjør du for å føle deg helt trygg med indre ro? Det høres deilig ut. Jeg er alltid redd. Anonymkode: 0e044...c88 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 * gjøre bare = gjøre narr Anonymkode: 0e044...c88
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har nok ingen slike plasser… Er det? For eksempel? Jeg er jo ikke redd for meteorer, men folk. Når som helst kan det komme en mann bak meg og slå meg i ryggen eller spytte på meg. Når jeg sitter på verandaen kan naboer komme og gjøre bare av uteområdet mitt. På treningssenteret kan noen ta bilde av meg og legge ut på some. Alt dette er ganske sannsynlige ting. Ikke at det vil skje men at det kan skje. Ting jeg har opplevd før. Dette var da voldsomt naivt. Livet kan være både det ene og det andre men det er ikke trygt. Det er heller ikke fullt av gode og snille mennesker som er glade i meg (!), jeg er vel basically alene. Men det er jo ikke dette jeg lurer på. Jeg lurer på hva «trygt sted» betyr for jeg forstår det ikke. Er vi noengang fysisk trygge? Jeg tror ikke det. Kanskje 90% trygge, er det sånn det menes? At det er mer sannsynlig at ingenting galt skjer enn at det gjør det? Hva gjør du for å føle deg helt trygg med indre ro? Det høres deilig ut. Jeg er alltid redd. Anonymkode: 0e044...c88 Jeg er nok mer redd for meteorer enn folk. Jeg tror ikke det kommer noen som vil gjøre noe, selv om det kan det. Det handler nok mer om å føle seg trygg enn at det er 100% sikkert at ingenting ubehagelig kan skje. Jeg ser for meg mitt favorittsted ute i skogen her jeg bor, eller jeg kan se for meg det stedet jeg likte best å gå tur med hunden til da jeg var liten og livet var mindre komplisert, eller jeg kan se for meg at alle i familien min er opptatt med trygge ting og jeg er alene hjemme og det er helt sikkert at ingen kommer inn, eller det kan være at jeg ser for meg hele familien sammen i jula der alle er fornøyde og blide. Jeg kan til og med se for meg at jeg sitter midt i en blomstereng med masse glade folk rundt meg som leker og hjelper hverandre, og det er ingen insekter og 100% sikkert at ingen tar kontakt med meg. Ikke så sannsynlig, men det gode med fantasien er at vi kan tenke det vi ønsker (i alle fall etter litt trening, for noen ganger setter automatiske negative tanker kjepper i hjulene, men dette kan øves bort). Anonymkode: 0fd13...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er nok et rart spørsmål, men jeg lurer på hva som menes med å være «trygg i dag». På yoga og meditasjon og traumeterapi osv så skal vi gå til et trygt sted og kjenne på at jeg er trygg i dag. Men sannheten er jo at vi aldri er helt trygge, når som helst kan det komme noen og skade eller drepe oss. Jeg blir alltid stresset når folk sier det uttrykket og klarer ikke å forstå hva de mener. Noen som kan forklare? Anonymkode: 0e044...c88 Ofte som traumatisert så føler man frykten man gjorde når man var et lite barn, at ens verden skulle bli tatt fra en, at de som skal passe på og elske en, ikke klarer det og du må sørge for at de gjør det, at noen skal slå, bære slemme eller bedrive andre former for overgrep. Det tok meg mange år å innse at jeg i 30årene følte fortsatt redsel for alt dette, i dag er jeg jo voksen og ingen kan være slem med meg på den måten de kunne når jeg var et barn og avhengig av dem for min overlevelse. Anonymkode: 84896...81b 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Du sier du ikke har noen trygge plasser verken fysisk eller mentalt/kognetivt? Hva om du tenker tilbake, i hvilke situasjon har du følt deg tilfreds. Føler du tar order «trygg» veldig bokstavelig. Trygg er ett positiv lader ord og man kan overføre det til positive hendelser i livet. Kan være bittesmå ting eller større ting. En mental teknikk er å tenke tilbake på positive opplevelser la seg fylle opp med den følelsen du hadde i den situasjonen og ta det med deg videre eller oppsøke samme situasjoner igjen. Slik kan man da lære seg til fylle opp hverdagen med positive følelser og automatiske positive tanker. Anonymkode: 5cb96...54b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Trygg er ett positiv lader ord og man kan overføre det til positive hendelser i livet. Takk for fin forklaring. Jeg skal prøve å finne ut av dette. Problemet er at de positive hendelsene jeg husker ofte er i forbindelse med noe veldig negativt, utrygt og traumatisk og da klarer jeg ikke å isolere det. Anonymkode: 0e044...c88
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for fin forklaring. Jeg skal prøve å finne ut av dette. Problemet er at de positive hendelsene jeg husker ofte er i forbindelse med noe veldig negativt, utrygt og traumatisk og da klarer jeg ikke å isolere det. Anonymkode: 0e044...c88 Ja det er nok verre å lete de frem om man kommer fra en bakgrunn med mye traumer. Da skygget kanskje traumene over det som tross alt var positivt. Vet ikke om man kan jobbe med begge tingene samtidig kanskje. Om du klarer isolere de positive hendelsene og prøve å gjenskape de i en nåværende nøytral situasjon? Jeg er ingen fagperson altså, men ett sted må man liksom bare begynne og teste litt ut for å endre noe. Lykke til❤️ Anonymkode: 5cb96...54b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Haha jeg tenker det samme. Nytter ikke å tenke at jeg er trygg når noen kan bryte seg inn i huset når som helst osv. Men det betyr bare at den traumatiske hendelsen(e) er over. Anonymkode: 7f6b0...ca5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Det handler vel om å minne seg selv på at man ikke er i den traumatiske situasjonen lenger. At man er her og nå og at de tingene som skjedde da ikke skjer nå. De fleste av oss er jo trygge hele tida. Jeg føler meg alltid trygg. Man kan snakke om teoretiske muligheter for at det skal hoppe en morder inn av vinduet, men sjansen for at det skjer er så forsvinnende liten at man vil vinne mange ganger i Lotto før det skjer. Jeg ser at du skrev at man er 90% trygg, Jeg vil si at jeg er 99,999% trygg. Har vel egentlig aldri opplevd noe farlig. Farligste jeg gjorde denne uka var å kjøre bil til jobb og krysse en trafikkert vei. Følte meg likevel trygg hele tiden. Det vil jo si at det er det du har opplevd i fortida som gjør at du føler deg utrygg og redd, uten at det egentlig finnes noen grunn til at du skal være det her og nå. Anonymkode: c04a2...0bf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det vil jo si at det er det du har opplevd i fortida som gjør at du føler deg utrygg og redd, uten at det egentlig finnes noen grunn til at du skal være det her og nå. Er det ikke en grunn til å være redd nå for ting som har skjedd før og at de skal gjenta seg? Jeg er feks redd for at min voldelige eks skal dukke opp. Han bor bare et par minutter unna, så det er ikke akkurat urealistisk. Jeg er også redd for å bli kastet ting på av biler som kjører forbi. Det har jeg opplevd to ganger her jeg bor, hvorfor skulle det ikke skje igjen? Jeg er redd for at naboen skal baksnakke meg til de andre som bor her. Det har hun gjort mange ganger allerede. Hvorfor skulle hun slutte med det? Sånn kan jeg fortsette. Anonymkode: 0e044...c88
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det ikke en grunn til å være redd nå for ting som har skjedd før og at de skal gjenta seg? Jeg er feks redd for at min voldelige eks skal dukke opp. Han bor bare et par minutter unna, så det er ikke akkurat urealistisk. Jeg er også redd for å bli kastet ting på av biler som kjører forbi. Det har jeg opplevd to ganger her jeg bor, hvorfor skulle det ikke skje igjen? Jeg er redd for at naboen skal baksnakke meg til de andre som bor her. Det har hun gjort mange ganger allerede. Hvorfor skulle hun slutte med det? Sånn kan jeg fortsette. Anonymkode: 0e044...c88 Snu på tankegangen din. Hvorfor skulle noen i en bil kaste noe på deg? Hvorfor skulle det skje igjen? Anonymkode: 321b1...986
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Snu på tankegangen din. Hvorfor skulle noen i en bil kaste noe på deg? Hvorfor skulle det skje igjen? Anonymkode: 321b1...986 Jeg vet jo ikke hvorfor det ble gjort de to andre gangene, så det kan jeg ikke svare på, men min logikk sier at de gjorde fordi det er noe galt med meg og siden jeg ikke vet hva det er vil det skje igjen. Anonymkode: 0e044...c88
Rainstorm2.0 Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 Men inntil det øyeblikket noen kommer og dreper eller skader deg er du trygg, eller? Å gå rundt og tenke på alt det vonde som kan skje er en del av symptomet hyperårvåkenhet. Du går rundt og scanner omgivelsene for alt det fæle som kan skje når som helst. Og til og med når du lager deg et trygt sted i hodet ditt, på ditt låste rom i din trygge bolig får du tanken "men en meteor kan jo falle i hodet på meg", "noen kan bryte seg inn". Det er helt naturlige tanker gitt at hodet ditt er i alarm. Det er lite hensiktsmessig å gå rundt med kronisk årvåkenhet, du blir både fysisk og psykisk syk av det, og det er i alle fall ikke trygt! Å finne et trygt sted og gradvis utvide det er mulig, og poenget i det de sier. Man kan starte med å lage det trygge stedet et sted inni hodet ditt, i fantasien, der det faktisk er helt umulig at noen kommer. Etter hvert kan du gjøre det til et fysisk sted, og etter hvert vil du kunne bære med deg den følelsen selv om du er ute i verden der du når tid som helst kan bli angrepet av andre.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vet jo ikke hvorfor det ble gjort de to andre gangene, så det kan jeg ikke svare på, men min logikk sier at de gjorde fordi det er noe galt med meg og siden jeg ikke vet hva det er vil det skje igjen. Anonymkode: 0e044...c88 Du har snudd det helt på hodet. Det er naturlig og logisk å tenke at det er noe feil med de som kaster ting på andre. Normale mennesker driver ikke på slik, det kan jo være farlig og det er ulovlig. Anonymkode: c04a2...0bf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet jo ikke hvorfor det ble gjort de to andre gangene, så det kan jeg ikke svare på, men min logikk sier at de gjorde fordi det er noe galt med meg og siden jeg ikke vet hva det er vil det skje igjen. Anonymkode: 0e044 Det er ikke fremmede som kaster ting på deg som er problemet ditt, det er sannheten du har skapt inni deg om at det er noe galt med deg. Hvis du fortsetter med den tankegangen vil du ALLTID få den bekreftet. Ikke fordi den er sann, men fordi hjernen leter etter sammenhenger der de ikke finnes. Det er ikke noe galt med deg. Du var bare på feil sted, til feil tid to ganger. Anonymkode: 61ab4...949 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå