Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Intermittent fasting, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har begynt med det,startet med det tidligere denne mnd. 
Har faktisk gått ned 1-2 kg allerede men tenker også over hva jeg spiser gjennom dagen. 

Har dere hatt noe hell med dette? 
Fortell gjerne 

Anonymkode: e524a...b98

Skrevet

Jeg også gikk ned i vekt mens jeg drev med periodisk faste. Men det var fordi jeg lå i kaloriunderskudd.

Faste har allerede en hel rekke betydninger. Periodisk faste kan likeledes ha mange betydninger. 16:8, 18:6, 20:4, 5:2 osv osv.

Det jeg lærte av dette, var at det ikke er så viktig hvilken måltidsrytme man velger, men at det er en fin ting å ha en måltidsrytme.

Og jeg lærte å bli tryggere på meg selv, min egen kropp og dens tilbakemeldinger, og min egen dømmekraft.

Jeg lærte også at det er veldig lett å bli sugd inn i en hype, uansett hvor smart og oppmerksom man tror man er.

Men alt i alt sitter jeg igjen med netto overskudd av denne erfaringen.

Anonymkode: 1d248...cc5

• Liker 2
Skrevet

Jeg har i grunnen spist slik i mange år, fra før jeg ble oppmerksom på at det var et begrep. Det var mange som mente mye om at det ikke var bra, men det har blitt lettere å argumentere for at det er rett for meg (og en del andre) etter at jeg fikk mer kunnskap. Jeg har et bedre energinivå gjennom dagen når jeg spiser ett eller to måltider. Spiser når det passer eller når jeg er sulten (om jeg ikke må ta hensyn til andre ting). Jeg mister heller ikke fokus på samme måte om jeg blir sulten, og det ikke passer å spise da. 

For meg virker det vektregulerende. Jeg fokuserer på hva jeg spiser, men jeg fokuserer ikke på mengde. Noen dager spiser jeg veldig mye, andre dager lite.

Anonymkode: efe99...639

• Liker 2
Skrevet

Jeg overspiser stadig, og prøver meg på periodisk faste for å få et mindre spisevindu. Jeg tyr fremdeles til overspising, men når jeg nå har minket vinduet jeg har lov å spise blir det automatisk mindre mat totalt.

Jeg skal først venne meg til denne spiserytmen, også tar jeg mengden etterhvert. Det finnes ingen enkel løsning på vektreduksjon, så jeg prøver meg litt frem på hva som passer meg, og hva som fungerer på vekten.

Skrevet

Jeg har også merket en forbedring i hvordan jeg føler meg generelt. Idag feks spiste jeg ikke første måltid før 11.30 men det gikk helt fint. Jeg var ikke merkbart sulten heller og har derfor nå spist en liten salat med egg og en proteinshake. Før hadde jeg allerede spist 2 måltider og mye mer og var fortsatt sulten. 
Er det sant dette med at magesekken «krymper» etterhvert jo mindre man spiser og derfor blir mett på mindre? 

Jeg følger 16:8 fasten. Men jeg har ikke 8 timers spisevindu men 7. prøver i allefall på det. 

TS

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Har snart drevet med intermittent fasting i et års tid. Har så langt gått ned 10kg. Mitt siste måltid er middag rundt 16-17. Så går jeg til frokost uten å spise. 

Skrevet
Lykkedykker skrev (5 minutter siden):

Har snart drevet med intermittent fasting i et års tid. Har så langt gått ned 10kg. Mitt siste måltid er middag rundt 16-17. Så går jeg til frokost uten å spise. 

Hvor lenge går du da? Altså når spiser du frokost? 

Spørsmål til dere alle: 

Jeg blir så sinnsykt fysen på kveldstid. Avogtil er det ikke til å holde ut. 
Har sprukket noen ganger men klarer som regel å holde ut om jeg spiser nøtteblanding/mûsli med skummetmelk og en appelsin til kvelds kl 18. 

Har dere «cheatday»? Idag har jeg feks kjøpt meg litt smågodt (for 17,- så ikke mye) som jeg skal kose meg med men tenker at jeg bør spise det før jeg starter fasten. Hva gjør dere?

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg lider av overspising i perioder, og fasting med spisevindu hjelper meg å regulere dette. Jeg har lørdag som cheatday, og jeg merker at jeg ikke er så fysen på godteri lenger så lørdagene blir ikke så ille likevel👍🏼 Når jeg er fysen på kveldstid (følger gjerne syklus….) så har jeg funnet ut at tyggis med litt søtsmak løser dette problemet😄

Anonymkode: 7eba7...317

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Spørsmål til dere alle: 

Har sprukket noen ganger men klarer som regel å holde ut om jeg spiser nøtteblanding/mûsli med skummetmelk og en appelsin til kvelds kl 18. 

Har dere «cheatday»? Idag har jeg feks kjøpt meg litt smågodt (for 17,- så ikke mye) som jeg skal kose meg med men tenker at jeg bør spise det før jeg starter fasten. Hva gjør dere?

8-9 tiden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Spørsmål til dere alle: 

Puss tenna og finn frem et digert iskaldt glass med vann. Det går seg til etterhvert. 

Anonymkode: a9a34...f17

Skrevet

Spiser mellom 12 - 18 ca. For meg innebærer det bedre søvn, en fornøyd mage og noen kilo ned. Trives veldig godt med å spise på denne måten. Men man må jo uansett tenke litt på hva man spiser, men dette regulerer seg greit selv for min del da måltidene må være såpass balanserte at jeg fungerer. 

Anonymkode: a9a34...f17

Skrevet

Jeg faster mellom 17 og 11 seks dager i uken. Spiser to måltider daglig (en sjelden gang tre hvis sulten), og da helt mett hvert måltid. Har fokus på sunne råvarer, men ingen strenge regler. Godteri kun fredag og/eller lørdag kveld. Er kjempefornøyd med det. Holdt på i fire år. Var normalvektig fra før, men har gått litt ned i fettprosent. Føler meg mer klar i hodet, har mer energi  og får ikke cravings. For min kropp er dette noe som fungerer 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Spørsmål til dere alle: 

Jeg tenker nok helt annerledes. Proaktivt, ikke reaktivt. Jeg spiser nok, og ordentlig mat, så jeg får ikke sinnsyke cravings. Hvis jeg får cravings, spiser jeg det jeg har lyst på, ikke noe annet, som ofte bare fører til at man spiser en masse, før man ender opp med å spise det man egentlig hadde lyst på, i større mengder enn det man hadde sett for seg. Jeg tenker aldri at jeg skal holde ut, jeg spiser hvis jeg er sulten, men det blir jeg bare til måltidene; hvis jeg bare har lyst på noe, spiser jeg eller lar være. Jeg opplever heller ikke sultfølelse som en akuttsituasjon som øyelikkelig må håndteres.

Periodisk faste hjalp meg faktisk med dette - tidligere hadde jeg vært svært redd for at jeg ødela helsa mi om jeg ikke spiste hver tredje time. (Til tross for at jeg mange ganger hadde gått hele dagen uten mat, og det hadde gått helt fint. Og man kan stadig lese beretninger om folk som går uten mat i dagevis, og overlever uten varige men. Men noen ganger tenker vi bare ikke skikkelig. Jeg, for eksempel, tenkte aldri disse to tankene samtidig.) Så kom altså PF og proklamerte motsatt syn - men hvordan kan begge deler være riktig? Saken er at problemet er et annet. Vi er både så overømfintlige overfor kroppens tilbakemeldinger, og hissige på å ignorere dem, at det fint balanserte systemet ikke kommer til anvendelse. Og det er leit. Men det kan resettes. Det er noe som heter "metthetsskalaen" som du kan sjekke ut hvis du vil.

Jeg driver heller ikke med noe juksing, jeg vet at det jeg faktisk spiser over tid er det som teller, og jeg prøver heller å spise regelmessig enn til nøyaktige tidspunkter. Mye mindre stress på denne måten, og mye bedre resultater.

Anonymkode: 1d248...cc5

Skrevet

Gått ned 25 kg siden i sommer med 16:8. 
Pga turnus og slikt har jeg spisevindu fra 16 til midnatt. Og da slipper man glatt unna den kveldsfysingen. Jeg spiser jo ofte ikke så sent, jeg slutter ofte å spise i 10-11 tiden på kvelden, men da blir det bare lenger faste så det gjør ingenting. 

Anonymkode: c0728...c6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gått ned 25 kg siden i sommer med 16:8. 
Pga turnus og slikt har jeg spisevindu fra 16 til midnatt. Og da slipper man glatt unna den kveldsfysingen. Jeg spiser jo ofte ikke så sent, jeg slutter ofte å spise i 10-11 tiden på kvelden, men da blir det bare lenger faste så det gjør ingenting. 

Tenker du mye over hvilken mat du spiser?

Anonymkode: bce6d...eb0

Annonse
Skrevet

Både positive og negative erfaringer. Positive er at man tilpasset fort nye rutinen, men det er hardt i starten, og synes helsemessig følt mer vel og gått ned i vekt. 

Det negative er at jeg utviklet spiseforstyrrelse for mange år siden etter periodisk faste, ble for opphengt og dro fastingen lenger og lenger for hver gang. 

Relativt frisk idag, men dessverre litt lubbnere enn normalvekt, og tenker å prøve periodisk faste siden føler meg psykisk sterk. Det har masse fordeler så lenge man får ikke anstrengt forhold til kropp/mat/fasting. 

Anonymkode: dd0fc...acf

Skrevet
On 1/28/2024 at 3:54 PM, AnonymBruker said:

Tenker du mye over hvilken mat du spiser?

Anonymkode: bce6d...eb0

Nja, ikke sånn teller kalorier hvis det var det du mente. Men jeg tenker over at det skal være sunt, normale porsjoner, ikke ultraprossesert ol. Men det handler om helse for min del. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...