AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Del Skrevet 27. januar 2024 Når anlegget står på er det så kaldt her, hvordan kan jeg skru det ned litt? Anonymkode: 5209e...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Del Skrevet 27. januar 2024 Huset vi bodde i før, hadde balansert ventilasjon, helt nytt hus, og vi fikk beskjed om å aldri skru ned og aldri skru av ventilasjonen, for da får vi problemer. Den skulle stå på det den sto på i utganspunktet. Også står det: Vi advarer sterkt mot å skru av anlegget. Konsekvensen kan være at du for eksempel får heksesot og store fuktskader, sier serviceingeniør for Caverion Agder, Kjell Magne Nesland. Et ventilasjonsanlegg er et system som leverer frisk, renset luft og trekker ut brukt luft. Anonymkode: e61ae...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 27. januar 2024 #3 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når anlegget står på er det så kaldt her, hvordan kan jeg skru det ned litt? Anonymkode: 5209e...f37 Tyder på noe feil. Et fungerende anlegg skal gi oppvarmet tilluft fra varmegjenvinner og el/vann batteri. Kommer det kald luft? Hva sier temperaturfølerne i aggregatet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Når anlegget står på er det så kaldt her, hvordan kan jeg skru det ned litt? Anonymkode: 5209e...f37 Anlegget skal alltid stå på. Det er jo poenget,balansert luftsirkulasjon. Men det er vel mulig å regulere temperaturen og hastigheten på et display? Mitt står på 22 grader nå på vinteren. Anonymkode: 24077...af1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. januar 2024 #5 Del Skrevet 27. januar 2024 3 hours ago, AnonymBruker said: Når anlegget står på er det så kaldt her, hvordan kan jeg skru det ned litt? Anonymkode: 5209e...f37 Har du lest manualen? Ting har forandret seg og blitt mer avansert siden man åpnet vinduer på 80-tallet for å lufte…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Del Skrevet 27. januar 2024 Balansert ventilasjon skal ikke skrues ned eller av. Du skal heller ikke lukke eller åpne noen av ventilene for å stenge av lufting til rom. Balansert ventilasjon skal gjenvinne varmen fra boligen din og bruke den til å varme opp ny luft utenfra. Har du lest bruksanvisningen? Har du et panel du kan justere temperatur? Er det snø eller is hvor inntaket til ventilasjonen er? Vi har flexit og justerer temperaturen fra en egen termostat. Vi ble anbefalt å stille temperaturen der en grad lavere enn temperaturen vi har på panelovnene for å få en jevn drift på anlegget. Nå på vinteren står temperaturen hos oss på 20° på ventilasjon og 21° på panelovnene. Vi skrur kun opp effekten på ventilasjonen når vi dusjer eller om vi lager mye mat. Da har vi timer på 30 minutter på ventilasjon. Anonymkode: 8edb4...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #7 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Balansert ventilasjon skal ikke skrues ned eller av. Du skal heller ikke lukke eller åpne noen av ventilene for å stenge av lufting til rom. Balansert ventilasjon skal gjenvinne varmen fra boligen din og bruke den til å varme opp ny luft utenfra. Har du lest bruksanvisningen? Har du et panel du kan justere temperatur? Er det snø eller is hvor inntaket til ventilasjonen er? Vi har flexit og justerer temperaturen fra en egen termostat. Vi ble anbefalt å stille temperaturen der en grad lavere enn temperaturen vi har på panelovnene for å få en jevn drift på anlegget. Nå på vinteren står temperaturen hos oss på 20° på ventilasjon og 21° på panelovnene. Vi skrur kun opp effekten på ventilasjonen når vi dusjer eller om vi lager mye mat. Da har vi timer på 30 minutter på ventilasjon. Anonymkode: 8edb4...735 Når jeg skriver hvordan skru ned så mener jeg selvfølgelig å senke temperaturen. Vi har ikke skrudd det av, men det stoppet pga kulden som var. Da ble det varmere inne, men har nå satt det på. Har skrudd litt på en ventil på badet, bør jeg skei den tilbake da? Anonymkode: 5209e...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #8 Del Skrevet 27. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Når jeg skriver hvordan skru ned så mener jeg selvfølgelig å senke temperaturen. Vi har ikke skrudd det av, men det stoppet pga kulden som var. Da ble det varmere inne, men har nå satt det på. Har skrudd litt på en ventil på badet, bør jeg skei den tilbake da? Anonymkode: 5209e...f37 Om du synes det er kaldt må du jo skru opp temperaturen. Om ventilasjonen stoppet da det var kaldt er der mest sannsynlig is i eller ved inntaket. Om du har skrudd på ventiler må du få de som installerte anlegget til å ta en ny kalibrering av anlegget. Anonymkode: 8edb4...735 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Om du synes det er kaldt må du jo skru opp temperaturen. Om ventilasjonen stoppet da det var kaldt er der mest sannsynlig is i eller ved inntaket. Om du har skrudd på ventiler må du få de som installerte anlegget til å ta en ny kalibrering av anlegget. Anonymkode: 8edb4...735 Kan jeg ikke bare skru den ut igjen selv da? Anonymkode: 5209e...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Kan jeg ikke bare skru den ut igjen selv da? Anonymkode: 5209e...f37 Det var på bade jeg skrudde på en, nå har jeg skrudd den ut igjen og kjenner avtrekket. Skjønner ikke at jeg må leie inn en mann for å se på det, har de med millimeter mål til sånt eller hvordan er opplegget? Anonymkode: 5209e...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Del Skrevet 27. januar 2024 De må måle hvor mye luft som suges inn eller kommer ut slik at det skal være riktig dimensjonert. Jeg betalte nylig ca 5000 for å få mitt justert. Anonymkode: fabce...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De må måle hvor mye luft som suges inn eller kommer ut slik at det skal være riktig dimensjonert. Jeg betalte nylig ca 5000 for å få mitt justert. Anonymkode: fabce...8ec Hva skjer hvis den ikke er riktig dimensjonert? Jeg har ikke merket noe på luften inne etter jeg skrudde på min. Anonymkode: 5209e...f37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. januar 2024 #13 Del Skrevet 27. januar 2024 Her bruker folk flere millioner på en ting og de gidder ikke engang å lese manualen… hva er galt med folk. Kvinneguiden har de tid og ork til, men en jævla manual er for mye å be om 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var på bade jeg skrudde på en, nå har jeg skrudd den ut igjen og kjenner avtrekket. Skjønner ikke at jeg må leie inn en mann for å se på det, har de med millimeter mål til sånt eller hvordan er opplegget? Anonymkode: 5209e...f37 Anlegget var balansert, og justert slik at tilluft er riktig i hvert rom, og avtrekkeren riktig. Når du skrur på noe, forskyver du trykket i hele anlegget. Ny kalibrering med måling av luftmengder kan være nødvendige for at anlegger igjen virker optimalt. Anonymkode: 10525...8fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Del Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva skjer hvis den ikke er riktig dimensjonert? Jeg har ikke merket noe på luften inne etter jeg skrudde på min. Anonymkode: 5209e...f37 Aner ikke. Jeg flyttet inn i nytt hus rett før jul, og hadde justering nå i januar. De måtte justere en del på enkelte rom, var visst satt opp med et standardoppsett. Jeg merke personlig ikke noe forskjell. Anonymkode: fabce...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå