AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Fått beskjed at min 6 år gammel datter må øve på øyekontakt når hun prater og blir pratet til. Er det normalt at barn må øve på? Aldri hørt om før. Det må øves på hjemme og skolen skal hjelpe og øve der også.. hun vill ikke se folk i øynene og ser bare bort når hun prater og blir pratet til. Aldri tenkt på at det må øves på , blir beskymret får noe er galt Anonymkode: 2aade...54b
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 Det må som regel ikke øves på fordi det kommer helt naturlig. Er hun på spekteret? Anonymkode: a23a4...df5 11 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Fra vi er babyer, søker vi mennesker etter ansikter. Øyekontakt kommer egentlig naturlig. Hvordan fungerer hun ellers? Anonymkode: 4e5c6...7da 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 Ja, selvsagt må hun trene på å se på den hun snakker med hvis hun ikke gjør det. Det er normal høflighet som må læres. Anonymkode: a7566...fbe 3 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Fått beskjed at min 6 år gammel datter må øve på øyekontakt når hun prater og blir pratet til. Er det normalt at barn må øve på? Aldri hørt om før. Det må øves på hjemme og skolen skal hjelpe og øve der også.. hun vill ikke se folk i øynene og ser bare bort når hun prater og blir pratet til. Aldri tenkt på at det må øves på , blir beskymret får noe er galt Anonymkode: 2aade...54b Jeg liker heller ikke det så godt og ser ofte på nesa i stedet. Da får de følelsen av at jeg gjør det😅 foreslå det for henne? Anonymkode: a1b78...3cc 9 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 Dersom man er svært sjenert, eller har stor imtimsone er det ubehagelig å se folk som ikke er sine nærmeste i øynene. Det å se på nesa eller midt mellom øyenbryna til folk funker som en erstatning. (Jeg antar her at barnet søker øyekontakt med dere nærmeste). Anonymkode: 49704...630 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 Hadde aldri godtatt at barnet mitt måtte øve på det! Anonymkode: 982dc...dce 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fått beskjed at min 6 år gammel datter må øve på øyekontakt når hun prater og blir pratet til. Er det normalt at barn må øve på? Aldri hørt om før. Det må øves på hjemme og skolen skal hjelpe og øve der også.. hun vill ikke se folk i øynene og ser bare bort når hun prater og blir pratet til. Aldri tenkt på at det må øves på , blir beskymret får noe er galt Anonymkode: 2aade...54b Ja, det er normalt å øve på. Jeg jobber i bhg og vi er veldig bevisst på det at vi søker øyekontakt før vi gir beskjeder o.l., også med barn som ikke er på spekteret. MEN. Er årsaken sjenanse eller angst kan det å øve på dette på denne måten, gjøre vondt verre. Da bør man heller starte med defokusert kommunikasjon. Anonymkode: 9bf89...473 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Jeg har ikke autisme, men jeg vokste opp i en familie med lite emosjonell nærhet. Ikke omsorgssvikt, men mer distanserte forhold. Jeg tror at jeg som barn ikke var så god på blikkontakt. Var også sjenert og litt dårlig selvfølelse. Som ca 10 år stod jeg i en gruppe og snakket med en litt eldre gutt. Husker jeg fikk en så aha-opplevelse av hvor fint det var at han så på oss alle mens hans snakket. Og etter det, så har jeg gjort det samme. Siden jeg nå jobber med voksne ser jeg at ikke alle tenker på dette.. Noen skifter lite blikk på mennesker i en gruppe de snakker med. Anonymkode: d6a15...0af
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Synes ikke man skal tvinge barn til øyekontakt. Det kan være ekstremt ubehagelig. Anonymkode: 19abb...9fe 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 Ikke tvinge, men øve. Helt normalt å øve på ja. Jeg sliter med det selv og har gjort det hele livet. Har derfor vært veldig bevist etter at jeg ble mamma. Begge mine barn har ADHD og har måttet øve på øyekontakt. Anonymkode: 96866...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dersom man er svært sjenert, eller har stor imtimsone er det ubehagelig å se folk som ikke er sine nærmeste i øynene. Det å se på nesa eller midt mellom øyenbryna til folk funker som en erstatning. (Jeg antar her at barnet søker øyekontakt med dere nærmeste). Anonymkode: 49704...630 Nei hun ser bort når vi prater.. Anonymkode: 2aade...54b
Blod Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Hvis det er en grunn til at barnet ikke vil holde øyekontakt, som feks autisme, bør jo dette først og fremst sjekkes ut. Mennesker som ikke vil holde øyekontakt fordi de kjenner på ubehag feks, bør få lov til å kommunisere på den måten som er naturlig for dem. Nevrotypiske kan ikke tvinge mennesker som er annerledes til å oppføre seg på en måte som strider mot dems natur, å ikke holde øyekontakt er ikke skadelig for noen. De kan øve seg på at forskjellige mennesker kommuniserer på forskjellige måter istedenfor å få mennesker med annerledes behov til å tilpasse seg dem. 2
Topsi Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 Jeg har ikke øyekontakt, er IKKE på spekteret, handler om traumer tidligere. Bare sånn tkl dere som tenker dette må være autisme. Det er mange son sliter med dette 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 Jeg er ikke så god på å holde øyekontakt jeg heller. Jeg ser på nesen i stedet ofte, så ikke sikkert noen merker det så mye. Jeg synes det er vanskelig å konsentrere meg, når jeg snakker, så det er derfor jeg må ha fokus ett annet sted. Anonymkode: ec548...570 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 Si at dere fint kan øve på at hun skal se på ansiktet til den som prater, men at dere ikke krever direkte øyekontakt. Å se på den som prater eller du har en samtale med er en ferdighet barnet burde lære da det ansees som frekt å ikke gjøre dette. Lær henne å fokusere på panne, nese eller munnen til den andre personen. Anonymkode: 3f315...b70 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 Står man nær en person så syns det veldig godt at personen kikker på nesa 😅 Anonymkode: 2c355...9bf
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 Da er alle ungdommer som jobber i butikker autister, for de ser aldri på deg og stikker helst en annen vei når de ser en kunde... Anonymkode: 9ccd8...559
jaja70 Skrevet 30. januar 2024 #20 Skrevet 30. januar 2024 Vet at vansker med øyekontakt kan være forbundet med selektiv mutisme. Kan det være en aktuell problemstilling? https://www.selektivmutisme.no/laer-mer-om-selektiv-mutisme 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå