AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Hei, jeg har en 2 åring som har hatet å legge seg for både natta og lurer hele livet sitt. Nesten hver kveld ved legging er det mye skriking og gråting og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få slutt på det, jeg ligger inne på rommet til barnet har sovnet hver kveld barnet er hos meg (annenhver uke). Barnet er likt hos den andre forelderen. Vi har bodd der vi bor nå i snart 2 år men de siste 3mnd har huseierne over oss klagd på gråtingen (som var 10 ganger værre før og har blitt bedre), jeg har fått 1mld pr mnd om at de er bekymret og jeg har gitt samme beskjed/forklaring hver gang, burde jeg bare la det være eller burde jeg gå og prate med de ansikt til ansikt for å forklare enda en gang? Tar gjerne imot tips til hvordan jeg også kan unngå skrik og gråt ved legging, legger alltid barnet når det viser tegn til å være trøtt Anonymkode: c57c6...4f3 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 Uff, så lei situasjon ❤️ Er nok mer ubehagelig, men om de skal legge seg opp i situasjonen din selv etter du har sagt ifra så kan det kanskje være lurt å ta en ansikt til ansikt prat. Kan det være noe å høre på noe mens legging skjer ? Kan være hva som helst. Kommer jo an på hva som trigger dette, forskjellig for alle. Har personlig slitt mye med dette selv fra jeg var 2 år gammel.. det startet for meg med ekstremt mye voksesmerter og ballet på seg. Har veldig mange vonde minner fra leggetider som barn.. Jeg slet mye som barn spesielt med legging og fikk veldig mye angst rundt dette å legge meg, fikk panikk omtrent når leggetiden nærmet seg. Sliter fortsatt i dag og føler det fortsatt på kroppen selv i dag (er 30+ år). Jeg hadde en liten radio på rommet først som ble bare satt på værstasjon for å høre en stemme og ikke føle meg alene og den ubehagelige stillheten ble borte, det ga meg en slags liten trygghet. Etter hvert fikk jeg tv på rommet og jeg sovnet til det (man kan sette ned lysstyrken på bilde som hjelper), det hjalp enda mer. Jeg sovner fortsatt til tv i dag, har jeg ikke det så får jeg ikke sove i det hele tatt. Jeg klarer ikke stillheten og det å ligge i mørket. Man må bare gjøre det man kan for å overleve dette, ikke alle er født med dette å sovne lett og greit. Jeg har i tillegg diagnose som forhindrer meg i å sove noe særlig på egenhånd og tar medisiner for det, men likevel så blir jeg lys våken og angstete om jeg må ligge i mørke og stillheten. Anonymkode: c8536...8ce
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Hadde begynt med litt kosestund i stua, så flyttet inn i senga. Hadde valgt lydbøker eller rolig lullemusikk. Mørke og stillhet kan være skumlere enn man tror. Jeg var ikke såå nøye på hvor barnet sovnet i den alderen. Tok maaaange vognturer på kvelden for å sovne eller bilturer. Alt gor å unngå langdryge legging. Også flere ganger med sovning i fanget i stua eller i voksensenga. Noen påstår det er såå viktig å være hard og tydelig, noen trenger nok noe annet. Jeg er godt voksen og må innimellom ha headset på om natta om lydene er uvane (høljregn f.eks) Lurt å finne årsaken til lakenskrekken. Anonymkode: 402fc...20f 1
Fighter83 Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 Hva med å: Legge seg i senga med barnet, det skal være totalt mørkt i rommet. Om barnet vil ut eller slå på lyset så tving det til å ligge i sengen. Ikke bruk stemmen for å berolige, kun rolig nærkontakt sånn typ "det går bra/jeg er her" stryking/klemming ved at barnet ligger i armkroken din. Alternativt å ligge på magen/siden og legge ene armen din over barnets kropp.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hei, jeg har en 2 åring som har hatet å legge seg for både natta og lurer hele livet sitt. Nesten hver kveld ved legging er det mye skriking og gråting og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få slutt på det, jeg ligger inne på rommet til barnet har sovnet hver kveld barnet er hos meg (annenhver uke). Barnet er likt hos den andre forelderen. Vi har bodd der vi bor nå i snart 2 år men de siste 3mnd har huseierne over oss klagd på gråtingen (som var 10 ganger værre før og har blitt bedre), jeg har fått 1mld pr mnd om at de er bekymret og jeg har gitt samme beskjed/forklaring hver gang, burde jeg bare la det være eller burde jeg gå og prate med de ansikt til ansikt for å forklare enda en gang? Tar gjerne imot tips til hvordan jeg også kan unngå skrik og gråt ved legging, legger alltid barnet når det viser tegn til å være trøtt Anonymkode: c57c6...4f3 Her må du bare prøve deg frem en uke med nye tiltak om gangen. Å gi råd betyr ikke at de fungerer his deg. Men mine sovnet helt fint av seg selv hver kveld uten gråt med mindre de var overtrøtte og annet. Vi begynte en time før legging. Å snakke lavere, ingen opphausing og tøysing. Ga først mat så tannpuss, satte oss på sofaen å så litt tv, mens de lå oppå meg og fikk koseflaske. Og vi hadde pledd over. Da sovnet de ofte på meg, eller kunne bare legge de. Proseseen var å roe ned så mye som mulig før sengen. Bok hatet de, så vi så på rolig barnetv, det er ikke lett å finne. Men finnes noe, som ikke er over entusiastisk og rytme musikk. Hvis j3g bqre orlvde å legge de før de var rolige. Det var bare å glemme Anonymkode: 6cb49...2ec 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 Huff, så fælt. Men ikke la deg stresse av at naboene er bekymret, sånt merker barnet og da blir innsovning vanskeligere❤️ Det du kan gjøre er å snakke med helsesøster om råd og veiledning. Da kan du kanskje få mer spisset veiledning rundt akkurat deres situasjon, istedenfor generelle råd som du vil få her. Også kan du si til naboene at du har kontaktet helsesøster for veiledning rundt legging og soving, om du tenker at det vil gjøre deg roligere (med tanke på at de flere ganger har sagt til deg at de er bekymret). Anonymkode: cace3...d04 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 Jeg ville tatt en prat ansikt til ansikt. Si du er lei deg for dette, men at det er vanskelig å unngå. Hvis dette er folk som selv har/har hatt barn burde de jo skjønne det. Du skriver at du legger barnet når det viser tegn på trøtthet? Kan det tenkes at han/hun er overtrøtt og burde vært i seng tidligere? Har dere faste rutiner ved legging? Her har det vært helt nødvendig. Forbereder 2-åringen her på at nå er det snart leggetid. Så har vi et koselig leggerituale der vi leser en bok eller hører lydbok i sengen. Om nødvendig leser vi bok helt til hun sovner. Kanskje helsesøster har noen flere tips som passer ditt barn. Anonymkode: 6fcc4...ded 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 Har dere sjekket at det ikke er noe medesinske årsaker? Noen har problemer med ørene, eller stille reflux. Dette vil gi plager når barnet legger seg ned flatt i senga. Kisskid syndrom? Goggle det, ofte vært et problem hos barn som er som din ved legging. Tenker det at dette problemet har vært et problem lenge. Anonymkode: fc7b2...174 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Huff, så fælt. Men ikke la deg stresse av at naboene er bekymret, sånt merker barnet og da blir innsovning vanskeligere❤️ Det du kan gjøre er å snakke med helsesøster om råd og veiledning. Da kan du kanskje få mer spisset veiledning rundt akkurat deres situasjon, istedenfor generelle råd som du vil få her. Også kan du si til naboene at du har kontaktet helsesøster for veiledning rundt legging og soving, om du tenker at det vil gjøre deg roligere (med tanke på at de flere ganger har sagt til deg at de er bekymret). Anonymkode: cace3...d04 Ts her, helsesøster vet om vanskelighetene ved legging, og har vist om det og veiledet siden barnet var 2mnd gammel men ingenting har fungert. Jeg sa ifra til naboene oppe at helsesøster er kontakter første gang de sendte mld Anonymkode: c57c6...4f3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Har dere sjekket at det ikke er noe medesinske årsaker? Noen har problemer med ørene, eller stille reflux. Dette vil gi plager når barnet legger seg ned flatt i senga. Kisskid syndrom? Goggle det, ofte vært et problem hos barn som er som din ved legging. Tenker det at dette problemet har vært et problem lenge. Anonymkode: fc7b2...174 Nei barnet har ingen medisinske årsaker til søvn problemet, har vært i god kontakt med både helsesøster og lege hele veien Anonymkode: c57c6...4f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Høre på lydbok med nattlampe på og at barnet kan velge om det vil sitte eller ligge mens du gir masasje? Da lager du en atmosfære med kos og roer presset med å sove. En slags liten avledningsmanøver. Vær rolig, pass på at ansiktet ditt har en vennlig og rolig mine, ikke bekymra/stressa. Ang naboen: jeg tenker at de får klage så mye de vil, evt forsøke å si opp leiekontrakten. Melder de til barnevernet så er du allerede på ballen med dialog med HS. Anonymkode: c2211...af6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 7 hours ago, Fighter83 said: Hva med å: Legge seg i senga med barnet, det skal være totalt mørkt i rommet. Om barnet vil ut eller slå på lyset så tving det til å ligge i sengen. Ikke bruk stemmen for å berolige, kun rolig nærkontakt sånn typ "det går bra/jeg er her" stryking/klemming ved at barnet ligger i armkroken din. Alternativt å ligge på magen/siden og legge ene armen din over barnets kropp. ts: når barnet legger seg ligger det i min seng, og barnet er veldig redd for mørket så er kun svakt lys fra nattlampe Anonymkode: c57c6...4f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Høre på lydbok med nattlampe på og at barnet kan velge om det vil sitte eller ligge mens du gir masasje? Da lager du en atmosfære med kos og roer presset med å sove. En slags liten avledningsmanøver. Vær rolig, pass på at ansiktet ditt har en vennlig og rolig mine, ikke bekymra/stressa. Ang naboen: jeg tenker at de får klage så mye de vil, evt forsøke å si opp leiekontrakten. Melder de til barnevernet så er du allerede på ballen med dialog med HS. Anonymkode: c2211...af6 ts: har allerede nattlampe når barnet sover, men skal gi ett forsøk til lydbok og massasje. ja, syntes det er mer rart at de først skal klage nå etter vi har bodd her i snart 2 år, og det er jo ikke grunnlag for å si opp leiekontrakten for eller kontakte bv når jeg har gitt samme forklaring hver gang og forklaringene har bare blitt mer og mer detaljert Anonymkode: c57c6...4f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg ville tatt en prat ansikt til ansikt. Si du er lei deg for dette, men at det er vanskelig å unngå. Hvis dette er folk som selv har/har hatt barn burde de jo skjønne det. Du skriver at du legger barnet når det viser tegn på trøtthet? Kan det tenkes at han/hun er overtrøtt og burde vært i seng tidligere? Har dere faste rutiner ved legging? Her har det vært helt nødvendig. Forbereder 2-åringen her på at nå er det snart leggetid. Så har vi et koselig leggerituale der vi leser en bok eller hører lydbok i sengen. Om nødvendig leser vi bok helt til hun sovner. Kanskje helsesøster har noen flere tips som passer ditt barn. Anonymkode: 6fcc4...ded ts: huseierne er noen få år eldre enn meg, og har ikke barn, dama oppe sier hun vil ha barn men syntes da det er morsomt at hun klager. Barnet legger seg mellom 18-19.00, og har faste rutiner ved leggetid, men søvn har vært ett problem fra dag 1, helesøster har ingen flere ideer og tips til hva som kan fungere Anonymkode: c57c6...4f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 Kanskje du rett og slett bare skal prøve å la barnet være oppe lenger? Anonymkode: a08df...c39
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 Hvor lenge har dere hatt 50/50? Kanskje barnet er for lite til å ha sånn type samvær? Anonymkode: 062a6...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge har dere hatt 50/50? Kanskje barnet er for lite til å ha sånn type samvær? Anonymkode: 062a6...7a7 hatt det siden før barnet var 1år, funker mye bedre enn da vi foreldrene var sammen Anonymkode: c57c6...4f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 Fighter83 skrev (20 timer siden): Hva med å: Legge seg i senga med barnet, det skal være totalt mørkt i rommet. Om barnet vil ut eller slå på lyset så tving det til å ligge i sengen. Ikke bruk stemmen for å berolige, kun rolig nærkontakt sånn typ "det går bra/jeg er her" stryking/klemming ved at barnet ligger i armkroken din. Alternativt å ligge på magen/siden og legge ene armen din over barnets kropp. Dette hørtes egentlig bare provoserende ut. Å bli holdt fast i stummende mørke kan være skummelt. Spesielt uten å kommunisere. Anonymkode: f2da5...76b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 20 hours ago, AnonymBruker said: Hei, jeg har en 2 åring som har hatet å legge seg for både natta og lurer hele livet sitt. Nesten hver kveld ved legging er det mye skriking og gråting og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre for å få slutt på det, jeg ligger inne på rommet til barnet har sovnet hver kveld barnet er hos meg (annenhver uke). Barnet er likt hos den andre forelderen. Vi har bodd der vi bor nå i snart 2 år men de siste 3mnd har huseierne over oss klagd på gråtingen (som var 10 ganger værre før og har blitt bedre), jeg har fått 1mld pr mnd om at de er bekymret og jeg har gitt samme beskjed/forklaring hver gang, burde jeg bare la det være eller burde jeg gå og prate med de ansikt til ansikt for å forklare enda en gang? Tar gjerne imot tips til hvordan jeg også kan unngå skrik og gråt ved legging, legger alltid barnet når det viser tegn til å være trøtt Anonymkode: c57c6...4f3 Har dere prøvd en sånn sove-tv? Høres kanskje teit ut, men den spiller musikk, med lys og bevegelse, også skrur lyset seg av, etterhvert blir den til white noise før den skrur seg av. Hvis barnet våkner, kan de skru den på selv. Her har det fungert for at vi kan legge barnet i senga, skru på TV-en og gå ut. Eller stjernehimmel. Anonymkode: c0bf4...2d3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 Prat med dem og forklar situasjonen. Så får de se at du er et godt menneske og en mamma som gjør så godt du kan. Anonymkode: 90a93...207 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå