AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #1 Skrevet 27. januar 2024 Hei. Jeg har i lang tid ønsket meg hund, jeg har kun erfaring fra andres hunder og har fått masse tips og råd fra venner og familie om alt fra rase til hundehold o.l. har også lest en god del for å få så mye kunnskap som mulig . men, jeg finner ikke svar på hvor mye det koster årlig med hund, tenker da oppfølging hos veterinær, utstyr, mat .. Altså full pakke ca estimert pr mnd evt pr år.? Jeg tror jeg landet på dansk-svensk gårdshund om det har noe å si. Anonymkode: ee6b5...706
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #2 Skrevet 27. januar 2024 Det er ganske vanskelig å svare på, for plutselig får du en hund som skader seg eller blir syk, og da kan de månedlige utgiftene skyte i været. Anonymkode: 0489d...a06 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Det er mye hva du gjør det til selv, men 1-2000,- i mnd blir det nok fort. Har mellomstor hund og betaler 200,- mnd på forsikring, 600,- i mat, snacks og ekstrafôr for fort 200,- i mnd, 1500,- i året på oppfølging av dyrlege, utstyr for 1-6000,- i året.. Tror nok jeg lurer meg selv med tallene og at det egentlig er mye mer. Anonymkode: 083c7...037 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 Det blir litt hva du gjør det til, men hund i seg selv er ikke nødvendigvis dyrt. Å få en syk hund kan så klart bli dyrt, men det er viktig med en god forsikring, samt legge av litt penger hvis du kan. Jeg har stor hund, han koster meg 700 kr i forsikring i måneden, en stor sekk med fôr til 800 kr varer i 1,5-2 måneder, gir mye våtfor sammen med tørrfôr. Synes det er vanskelig å si hvor mye det koster i måneden da det ikke er noe som jeg betaler fast hver måned, utenom forsikring. Men noe mer enn 1500 kr i snitt i måneden er det ikke. Kjøp kvalitet når du kjøper utstyr, så har du seler og bånd i åresvis. Regelmessig veterinær kontroll 1-2 ganger i året. Det koster litt, men er forskjell fra plass til plass. Likevel bedre å betale for en runde tannrens enn å komme til veterinær å begynne å behandle tannkjøttbetennelse osv. Anonymkode: 927c3...f13
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er mye hva du gjør det til selv, men 1-2000,- i mnd blir det nok fort. Har mellomstor hund og betaler 200,- mnd på forsikring, 600,- i mat, snacks og ekstrafôr for fort 200,- i mnd, 1500,- i året på oppfølging av dyrlege, utstyr for 1-6000,- i året.. Tror nok jeg lurer meg selv med tallene og at det egentlig er mye mer. Anonymkode: 083c7...037 Oi, 6000 i året på utstyr? har du litt dilla på nytt utstyr da eller? Min hund er senior og sett bort i fra tiden han vokste så har jeg vel brukt 10.000 til sammen på utstyr til han. Ikke noe kritikk mot deg altså, ble bare nysgjerrig! Kan jeg spørre hvor du har forsikring, og hva du har i egenandel osv siden du har så rimelig forsikring? Anonymkode: 927c3...f13
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det blir litt hva du gjør det til, men hund i seg selv er ikke nødvendigvis dyrt. Å få en syk hund kan så klart bli dyrt, men det er viktig med en god forsikring, samt legge av litt penger hvis du kan. Jeg har stor hund, han koster meg 700 kr i forsikring i måneden, en stor sekk med fôr til 800 kr varer i 1,5-2 måneder, gir mye våtfor sammen med tørrfôr. Synes det er vanskelig å si hvor mye det koster i måneden da det ikke er noe som jeg betaler fast hver måned, utenom forsikring. Men noe mer enn 1500 kr i snitt i måneden er det ikke. Kjøp kvalitet når du kjøper utstyr, så har du seler og bånd i åresvis. Regelmessig veterinær kontroll 1-2 ganger i året. Det koster litt, men er forskjell fra plass til plass. Likevel bedre å betale for en runde tannrens enn å komme til veterinær å begynne å behandle tannkjøttbetennelse osv. Anonymkode: 927c3...f13 Jeg vil likevel tilføye at hvis du har dårlig råd, å ikke kan ta uforutsette regninger med hunden så bør du nok ikke kjøpe.. så fort du har kjøpt denne hunden så er den ditt ansvar og vi plikter oss til å gi dem det beste livet vi kan. Ofte kan det være kostbart. Anonymkode: 927c3...f13 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Jeg har i lang tid ønsket meg hund, jeg har kun erfaring fra andres hunder og har fått masse tips og råd fra venner og familie om alt fra rase til hundehold o.l. har også lest en god del for å få så mye kunnskap som mulig . men, jeg finner ikke svar på hvor mye det koster årlig med hund, tenker da oppfølging hos veterinær, utstyr, mat .. Altså full pakke ca estimert pr mnd evt pr år.? Jeg tror jeg landet på dansk-svensk gårdshund om det har noe å si. Du kunne sikkert skrevet hvor gammel du er, hvordan du bor og et par andre ting som hadde vært relevante for dyrehold. Anonymkode: 8ca05...ba4 1
Gliffy Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 En dansk svensk gårdshund er jo en liten hund, så så er både mat og utstyr billigere enn det er til en stor hund. Lag deg et budsjett der du legger inn: - forsikring (pris finner du ved å se på nettsidene til ulike forsikringsseklskap) - årlig helsekontroll (se på nettsidene til din lokale vetrinær) - mat (du kan finne ut hvor mange gram en hund på den størrelsen spiser og regne ut i fra det). I tillegg er det en del kostnader ved oppstart, så du må regne med at det første året kan bli dyrt. Du må kjøpe inn utstyr (seler, kobbel, leker, matskåler, og ikke minst bilbur som er kjempedyrt), og du bør absolutt investere i noen kurs. Valpekurs er et minimum, men jeg syns det er best å ta litt mer enn det også. I tillegg til at du må ha nok penger til de kosntadene du et om, bør du ha en bufferkonto. Selv om du har forsikring kan det komme uforutsette utgifter til sykdom eller skader hos hunden din, og det må du kunne fikse. Sånn på tampen vil jeg si at du må undersøke oppdretter nøye hvis du skal kjøpe deg Dansk Svensk gårdshund. De har blitt veldig populære de siste årene, og antall hunder som avles opp har økt i rasende fart. Dette har medført at ikke en del hunder som kanskje ikke skulle gått avl har blitt avlet på, og det er en del DSG med dårlig gemytt der ute. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du kunne sikkert skrevet hvor gammel du er, hvordan du bor og et par andre ting som hadde vært relevante for dyrehold. Anonymkode: 8ca05...ba4 Hvorfor det? Hun spørre ikke KG om hun er en egnet hundeeier. Hun spør hva det koster sånn ca. Du som hundeeier har ingenting med å fraråde noen å skaffe seg hund om de ønsker det, basert på hvor de bor eller hvor gammel de er. Den eneste gangen jeg vil si noe, er dersom det er snakk om rusmisbruk. Alder og bosted har ingenting å si! Anonymkode: 927c3...f13 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 Gliffy skrev (7 minutter siden): En dansk svensk gårdshund er jo en liten hund, så så er både mat og utstyr billigere enn det er til en stor hund. Lag deg et budsjett der du legger inn: - forsikring (pris finner du ved å se på nettsidene til ulike forsikringsseklskap) - årlig helsekontroll (se på nettsidene til din lokale vetrinær) - mat (du kan finne ut hvor mange gram en hund på den størrelsen spiser og regne ut i fra det). I tillegg er det en del kostnader ved oppstart, så du må regne med at det første året kan bli dyrt. Du må kjøpe inn utstyr (seler, kobbel, leker, matskåler, og ikke minst bilbur som er kjempedyrt), og du bør absolutt investere i noen kurs. Valpekurs er et minimum, men jeg syns det er best å ta litt mer enn det også. I tillegg til at du må ha nok penger til de kosntadene du et om, bør du ha en bufferkonto. Selv om du har forsikring kan det komme uforutsette utgifter til sykdom eller skader hos hunden din, og det må du kunne fikse. Sånn på tampen vil jeg si at du må undersøke oppdretter nøye hvis du skal kjøpe deg Dansk Svensk gårdshund. De har blitt veldig populære de siste årene, og antall hunder som avles opp har økt i rasende fart. Dette har medført at ikke en del hunder som kanskje ikke skulle gått avl har blitt avlet på, og det er en del DSG med dårlig gemytt der ute. Bilbur kan kjøpes brukt. Også utstyr til valpen. De vokser så fort at det er greit å ikke kjøpe nytt før de er ferdig utvokst Man trenger ikke ta helt av. Jeg fikk masse fra naboen da min var valp. Eneste jeg kjøpte nytt var matskåler og første halsbånd og kobbel. Kjøpte også nytt bur, men det var ikke så dyrt den gang. Skulle jeg kjøpt bur nå ville jeg kjøpt brukt Valpekurs er valgfritt. Du trenger ikke ta hunden på kurs. TS har sikkert mange kjente med hundeerfaring hun kan få hjelp hos hvis hun trenger. Valpekurs er typisk NKK mennesker. Ikke alle som har hundehold slik. Anonymkode: 927c3...f13
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Bare husk at det ikke er de faste utgiftene du må ha råd til, men veterinærkostnader og påfølgende oppfølging om nødvendig. Anonymkode: d6a6b...771 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Oi, 6000 i året på utstyr? har du litt dilla på nytt utstyr da eller? Min hund er senior og sett bort i fra tiden han vokste så har jeg vel brukt 10.000 til sammen på utstyr til han. Ikke noe kritikk mot deg altså, ble bare nysgjerrig! Kan jeg spørre hvor du har forsikring, og hva du har i egenandel osv siden du har så rimelig forsikring? Anonymkode: 927c3...f13 Har jakthund som er idiot i skogen, så heldress og potesokker er forbruksvarer. Regnet også med at det går ei sele og et bånd nå og da, og teppe for å ha i buret og i senga er ikke evigvarende. Regnet også med potesalve, sjampo, canikur, osv osv. Mange bekker små... Har invistert i et dyrere hundebur til bilen, gps og jaktutstyr, så det er brukt en del penger på hund her, men mye av det, er han vi har nå, tredje bruker av utstyret. Ser jeg har skrevet feil på forsikringa. 🙈 Det skulle stå 420,- Har Agria forsikring med 2300,- i egenandel + 15%, og livsforsikring på han. Anonymkode: 083c7...037 1
Gregarious Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Om en ikke lever helt på grensen så ville jeg ikke valgt forsikring, men spart hver mnd til egen konto for uforutsette avgifter. Jeg har vært borti alt for mange saker der kunder ikke får utbetalt hva de trodde på grunn av ulike unntak og snedig formuleringer. Om en da ikke trengte noe dyr behandling så har en alle pengene. Kjøp rimelig hundemat, det er en milliard industri som er spisset for å lure hundeeiere til at de trenger de dyre og egentlig helt unødvendige produktene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 Vi har Dansk svensk gårdshund. Han har slitt litt med allergi og må gå på allergi for. Det kommer vel på ca 5-600 i mnd. I tillegg får han allergisprøyte hele vår/sommer og deler av høst sesongen. ca en tusenlapp i mnd der. Forsikringen er vel også rundt 500 i mnd. Så da er vi oppe i 2000,- i mnd sånn grovt regnet, I tillegg kommer den årlige helsesjekken og andre uforutsette dyrlege regninger. Ja man har forsikring, men egenandelen er jo der og det er endel den ikke dekker. Blant annet tenner. Der kom vi plutselig oppi mange tusenlapper når det ble problemer. Anonymkode: 5ff88...67f
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 Gregarious skrev (13 minutter siden): Om en ikke lever helt på grensen så ville jeg ikke valgt forsikring, men spart hver mnd til egen konto for uforutsette avgifter. Jeg har vært borti alt for mange saker der kunder ikke får utbetalt hva de trodde på grunn av ulike unntak og snedig formuleringer. Om en da ikke trengte noe dyr behandling så har en alle pengene. Kjøp rimelig hundemat, det er en milliard industri som er spisset for å lure hundeeiere til at de trenger de dyre og egentlig helt unødvendige produktene. man bør ha mye penger på bok for å droppe forsikring. Kjenner et par som var litt trege med å forsikre sin venn. Plutselig måtte han ha en akutt operasjon og der gikk 50.tusen...pluss oppfølging og behandling etterpå---Mye forsikringen ikke dekker ja, men de dekker somregel de dyreste og mest avanserte tingene hvertfall... Anonymkode: 5ff88...67f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): man bør ha mye penger på bok for å droppe forsikring. Kjenner et par som var litt trege med å forsikre sin venn. Plutselig måtte han ha en akutt operasjon og der gikk 50.tusen...pluss oppfølging og behandling etterpå---Mye forsikringen ikke dekker ja, men de dekker somregel de dyreste og mest avanserte tingene hvertfall... Anonymkode: 5ff88...67f Selv med forsikring burde man ha en del oppstart for medisiner og behandling som ikke dekkes. Er man virkelig uheldig å gå over grensa før året er omme så må man betale alt selv uansett Anonymkode: 747f6...479 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 Ts her 😊 Jeg har satt opp konto øremerket hund og har nå rett under 40.000,- som går til innkjøp av hund og utstyr, noe utstyr kan jeg arve fra andre så kan vel kanskje spare inn noe der, resten (om det er noe blir utgiftsbuffer på hunden) jeg har alt satt meg opp på venteliste hos en oppdretter og har fått beskjed om at jeg kan regne med å vente i opptil 8 mnd. Så da får jeg jo kanskje spart mer. Jeg er enslig, jobber som frisør og tjener ikke allverden egentlig, men tror jeg vil klare utgiftene. Hunden vil så klart bli forsikret, sparer man endel der forresten ? Jeg er ikke noe kjent med dette da jeg aldri har hatt kjæledyr. Anonymkode: ee6b5...706 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Selv med forsikring burde man ha en del oppstart for medisiner og behandling som ikke dekkes. Er man virkelig uheldig å gå over grensa før året er omme så må man betale alt selv uansett Anonymkode: 747f6...479 ja selvfølgelig, meg jeg hadde aldri turt å droppe forsikringen. Vi har personlig tjent inn den flere ganger på disse årene Anonymkode: 5ff88...67f 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ts her 😊 Jeg har satt opp konto øremerket hund og har nå rett under 40.000,- som går til innkjøp av hund og utstyr, noe utstyr kan jeg arve fra andre så kan vel kanskje spare inn noe der, resten (om det er noe blir utgiftsbuffer på hunden) jeg har alt satt meg opp på venteliste hos en oppdretter og har fått beskjed om at jeg kan regne med å vente i opptil 8 mnd. Så da får jeg jo kanskje spart mer. Jeg er enslig, jobber som frisør og tjener ikke allverden egentlig, men tror jeg vil klare utgiftene. Hunden vil så klart bli forsikret, sparer man endel der forresten ? Jeg er ikke noe kjent med dette da jeg aldri har hatt kjæledyr. Anonymkode: ee6b5...706 Har du tenkt noe på hva du gjør mens du er på jobb? har du feks tenkt å ta ferie de første ukene når du har hentet valpen? det vil ta tid før den kan være alene en hel arbeidsdag. Viktig å bruke god tid på å trene til å være hjemme alene slik at den ikke får seperasjonsangt. Samt noen til å passe den hvis du skal bort over tid, skulle bli syk osv...( Bare et innspill tilfelle du ikke har tenkt på det, men ser du skriver at du ikke har hatt dyr før så ikke alle som tenker over dette) Anonymkode: 5ff88...67f 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 13 minutter siden, AnonymBruker said: Har du tenkt noe på hva du gjør mens du er på jobb? har du feks tenkt å ta ferie de første ukene når du har hentet valpen? det vil ta tid før den kan være alene en hel arbeidsdag. Viktig å bruke god tid på å trene til å være hjemme alene slik at den ikke får seperasjonsangt. Samt noen til å passe den hvis du skal bort over tid, skulle bli syk osv...( Bare et innspill tilfelle du ikke har tenkt på det, men ser du skriver at du ikke har hatt dyr før så ikke alle som tenker over dette) Anonymkode: 5ff88...67f Ja det har jeg tenkt på jeg regner jo med at det vil bli endel tidoppkrevende i starten , Anonymkode: ee6b5...706 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå