Ksifvsln45 Skrevet 26. januar 2024 #1 Del Skrevet 26. januar 2024 Hei, begynte på grazax for ca 4 uker siden. Har slitt med hevelser i svelget alle de 4 ukene men føler det blir verre og verre for hver gang. Hovner også opp under tungen. Noen andre som har opplevd dette og vill dele? Sliter med å få svelge men pusten går fint. Hva endte dere opp med å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Del Skrevet 26. januar 2024 Jeg fikk også kraftige reaksjoner, og endte opp med å avslutte. Dette er lenge siden da Grazax var nytt. Da fikk jeg orøve Grazax pga. sterke reaksjoner på vaksinen. Anonymkode: b7755...a67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Del Skrevet 27. januar 2024 Ja, leppe og tunge hovnet opp. Ikke nedover hals. Ble bedre etter uker-mnder, men endret tidspunkt for når jeg tok tablettene slik at den verste hevelsen var om natta. Drøftet det med lege først. Er ferdig nå med grazax, allergien er ikke helt borte, men jeg har et helt nytt liv om sommeren. Det oppleves levelig og kan reguleres med allergitabletter. Anonymkode: 42973...632 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ben10 Skrevet 25. mars 2024 #4 Del Skrevet 25. mars 2024 Ksifvsln45 skrev (På 27.1.2024 den 0.35): Hei, begynte på grazax for ca 4 uker siden. Har slitt med hevelser i svelget alle de 4 ukene men føler det blir verre og verre for hver gang. Hovner også opp under tungen. Noen andre som har opplevd dette og vill dele? Sliter med å få svelge men pusten går fint. Hva endte dere opp med å gjøre? Jeg begynte på Itulazax (bjørk) i januar og grazax i februar. Reaksjonene var ganske kraftige til å begynne med, men fikk beskjed om at de skulle bli mildere etterhvert. Jeg har derimot ikke merket noe bedring, snarere tvert imot. Jeg hovner opp og får sår under tungen og på underleppen, og får ofte (ikke alltid) en følelse av en klump i halsen, i tillegg til halsbrann og kramper i spiserøret… Jeg tar alltid Aerius i forkant av allergen-pillene, men må ofte ta to dersom reaksjonene er kraftige. Jeg holder ut foreløpig, men vurderer å slutte på pillene og heller gå over til vaksinasjon i sprøyte-form. Dersom du fortsatte på pillene, ble reaksjonene bedre? Eller endte du med å slutte? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ksifvsln45 Skrevet 26. mars 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 26. mars 2024 (endret) Ben10 skrev (På 25.3.2024 den 1.07): Jeg begynte på Itulazax (bjørk) i januar og grazax i februar. Reaksjonene var ganske kraftige til å begynne med, men fikk beskjed om at de skulle bli mildere etterhvert. Jeg har derimot ikke merket noe bedring, snarere tvert imot. Jeg hovner opp og får sår under tungen og på underleppen, og får ofte (ikke alltid) en følelse av en klump i halsen, i tillegg til halsbrann og kramper i spiserøret… Jeg tar alltid Aerius i forkant av allergen-pillene, men må ofte ta to dersom reaksjonene er kraftige. Jeg holder ut foreløpig, men vurderer å slutte på pillene og heller gå over til vaksinasjon i sprøyte-form. Dersom du fortsatte på pillene, ble reaksjonene bedre? Eller endte du med å slutte? Heisann. Jeg har testet ut litt selv med hva som funket best for meg sluttet å ta grazax på kvelden å tar den heller på morningen (4aerius tar jeg fortsatt på kvelden) altså før jeg legger meg tar jeg aerius og så tar jeg grazax om morningen når jeg steller meg for dagen. Jeg har ingen bivirkninger lengre Endret 26. mars 2024 av Ksifvsln45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 18. juli 2024 #6 Del Skrevet 18. juli 2024 Men har dere fått resultater? Selv har jeg gått på Itulazax i tre år og var like allergisk siste året. Mulig jeg var bittelitt bedre i fjor, men i år var det like ille igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #7 Del Skrevet 18. juli 2024 Ulla Ullsokk skrev (11 timer siden): Men har dere fått resultater? Selv har jeg gått på Itulazax i tre år og var like allergisk siste året. Mulig jeg var bittelitt bedre i fjor, men i år var det like ille igjen. Jeg tok vaksinering med grazax for 10-12 år siden. Ble betydelig bedre. Nå skal det sies at jeg var ekstremt allergisk mot gress før. Jeg er fortsatt allergisk, men nå kan jeg være ute om sommeren. Før måtte jeg stort sett holde meg inne, tross kortisonsprøyte, tabletter, nesespay og øyedråper. Så jeg et veldig fornøyd! Nå tar jeg Itulazax. Mest for å forsøke og bli kvitt kryssallergi, for bjørkepollenallergien min er til å leve med. Men jeg har nå etter to år blitt bedre av pollenallergien om våren, men ikke av kryssallergien. Til ts: Jeg antar at du har fått ordentlig opplæring i hvordan ta tabletten? Den skal altså legges under tungen. Jeg må unngå å svelge spytt og snakke i flere minutter etter å ha tatt den. Ellers får jeg noe i halsen og får ubehag. Anonymkode: 5da1a...b8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #8 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok vaksinering med grazax for 10-12 år siden. Ble betydelig bedre. Nå skal det sies at jeg var ekstremt allergisk mot gress før. Jeg er fortsatt allergisk, men nå kan jeg være ute om sommeren. Før måtte jeg stort sett holde meg inne, tross kortisonsprøyte, tabletter, nesespay og øyedråper. Så jeg et veldig fornøyd! Nå tar jeg Itulazax. Mest for å forsøke og bli kvitt kryssallergi, for bjørkepollenallergien min er til å leve med. Men jeg har nå etter to år blitt bedre av pollenallergien om våren, men ikke av kryssallergien. Til ts: Jeg antar at du har fått ordentlig opplæring i hvordan ta tabletten? Den skal altså legges under tungen. Jeg må unngå å svelge spytt og snakke i flere minutter etter å ha tatt den. Ellers får jeg noe i halsen og får ubehag. Anonymkode: 5da1a...b8d Hva slags kryssallergi har du? Kjenner du til sannsynligheten for at det blir bedre? Anonymkode: b7755...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2024 #9 Del Skrevet 18. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags kryssallergi har du? Kjenner du til sannsynligheten for at det blir bedre? Anonymkode: b7755...a67 Har kryssallergi med eple, pære, fersken, plomme, rå paprika, rå gulrot m.m. Kjenner ikkd til om det kan funke med allergivaksine, men fastlegen foreslo å prøve det, siden kryssallergien er veldig plagsom. Vanskelig å få i seg nok frukt også. Men det ser altså ikke ut til at vaksinasjonen har noen effekt på det🥲 Anonymkode: 5da1a...b8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 19. juli 2024 #10 Del Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg tok vaksinering med grazax for 10-12 år siden. Ble betydelig bedre. Nå skal det sies at jeg var ekstremt allergisk mot gress før. Jeg er fortsatt allergisk, men nå kan jeg være ute om sommeren. Før måtte jeg stort sett holde meg inne, tross kortisonsprøyte, tabletter, nesespay og øyedråper. Så jeg et veldig fornøyd! Nå tar jeg Itulazax. Mest for å forsøke og bli kvitt kryssallergi, for bjørkepollenallergien min er til å leve med. Men jeg har nå etter to år blitt bedre av pollenallergien om våren, men ikke av kryssallergien. Til ts: Jeg antar at du har fått ordentlig opplæring i hvordan ta tabletten? Den skal altså legges under tungen. Jeg må unngå å svelge spytt og snakke i flere minutter etter å ha tatt den. Ellers får jeg noe i halsen og får ubehag. Anonymkode: 5da1a...b8d Heldiggris! Jeg er skikkelig allergisk om våren, men ikke for gress, heldigvis! Neste år reiser jeg bort, jeg gidder ikke mer! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #11 Del Skrevet 15. februar Ben10 skrev (På 25.3.2024 den 1.07): Jeg begynte på Itulazax (bjørk) i januar og grazax i februar. Reaksjonene var ganske kraftige til å begynne med, men fikk beskjed om at de skulle bli mildere etterhvert. Jeg har derimot ikke merket noe bedring, snarere tvert imot. Jeg hovner opp og får sår under tungen og på underleppen, og får ofte (ikke alltid) en følelse av en klump i halsen, i tillegg til halsbrann og kramper i spiserøret… Jeg tar alltid Aerius i forkant av allergen-pillene, men må ofte ta to dersom reaksjonene er kraftige. Jeg holder ut foreløpig, men vurderer å slutte på pillene og heller gå over til vaksinasjon i sprøyte-form. Dersom du fortsatte på pillene, ble reaksjonene bedre? Eller endte du med å slutte? Kan jeg spørre hvordan du føler deg nå etter 1 år, med tanke på bivirkningene (spesielt klumpen i halsen)? Jeg begynte på grazax for 3 uker siden, og den mot bjørk tidligere denne uka, og har fått følelsen av klumpen i halsen 4 ganger kanskje. Det går over etter maks 15 minutter, puster vanlig, men ekkel følelse. Anonymkode: 802b5...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar #12 Del Skrevet 15. februar Tenkte å dele min erfaring selvom det ikke er det som blir spurt om. Jeg har gått på Grazax, Ithualax og Acariazax i ca to år. Hovnet veldig opp under tungen i begynnelsen og av og til så jeg ut som jeg hadde gått på en skikkelig Restylane-smell i leppene. (Varte heldigvis bare et par timer) Men det virker! Jeg har blitt så mye bedre og er nesten ikke allergisk lenger og før var jeg allergisk hver eneste dag. Angrer sånn på at jeg ikke gjorde dette tidligere. Jeg er blitt mye mindre allergisk mot andre ting enn det vaksinene gjelder mot og. Så jeg vil sterkt anbefale vaksinene om man plages i stor grad. Anonymkode: c73f0...73b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #13 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 9.01): Kan jeg spørre hvordan du føler deg nå etter 1 år, med tanke på bivirkningene (spesielt klumpen i halsen)? Jeg begynte på grazax for 3 uker siden, og den mot bjørk tidligere denne uka, og har fått følelsen av klumpen i halsen 4 ganger kanskje. Det går over etter maks 15 minutter, puster vanlig, men ekkel følelse. Anonymkode: 802b5...897 For andre som kanskje søker etter erfaringer angående Grazax og Itulazax, så svarer jeg opp min egen kommentar. Etter jeg skrev dette opplevde jeg forverring i symptomer med følelse av fremmedlegme langt ned i spiserøret flere ganger, også helt oppe i halsen. En klump ble så stor at den påvirket brekningsrefleksen så jeg brakk meg ukontrollert. Fikk tatt allergitablett og skylte ned med vann så det roa seg innen 30 min. Har etter den dagen tatt allergitablett 1-2 timer før jeg tar vaksinen, og har så vidt bivirkninger, heller ikke kløe eller nevneverdig hevelse i munnen. Hadde sterk halsbrann etter vaksinen og påfølgende dag hver dag i to uker. Nå har det heldigvis roa seg. Har litt halsbrann, men det er overlevbart. Vurderte sterkt å slutte når det sto på som verst med fremmedlegme-følelse i spiserøret og brekninger og halsbrann så man ikke får sove. Så nå er det bare 2 år og 11 mnd igjen ✌️ Men nå ser jeg ikke så mørkt på det lenger. Anonymkode: 802b5...897 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #14 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 9.12): Tenkte å dele min erfaring selvom det ikke er det som blir spurt om. Jeg har gått på Grazax, Ithualax og Acariazax i ca to år. Hovnet veldig opp under tungen i begynnelsen og av og til så jeg ut som jeg hadde gått på en skikkelig Restylane-smell i leppene. (Varte heldigvis bare et par timer) Men det virker! Jeg har blitt så mye bedre og er nesten ikke allergisk lenger og før var jeg allergisk hver eneste dag. Angrer sånn på at jeg ikke gjorde dette tidligere. Jeg er blitt mye mindre allergisk mot andre ting enn det vaksinene gjelder mot og. Så jeg vil sterkt anbefale vaksinene om man plages i stor grad. Anonymkode: c73f0...73b Hvilke andre ting hjalp det motsatte? Kryssallergi mot matvarer? I så fall hvilke? Anonymkode: b7755...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå