Gå til innhold

Leier ut hus, vann lekket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg nå? Har beste boligforvaltning, men kom på at jeg ikke har meldt fra til forsikringselskapet at jeg leier ut?

Men har utleieforsikring gjennom den beste boligforsikringen.

hvordan er gangen videre? Har all dokumentasjon mellom meg og de som har leid huset for 2 dager. Vannet har trengt gjennom gulvet og ned i kjelleren.

hva kan jeg forvente av forsikringen? Fikser de til og med nytt gulv eller?

Anonymkode: 27fd1...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på vilkårene i forsikringen din. Helt umulig å svare på. Kontakt forsikringsselskapet ditt. 

Anonymkode: 596bd...d47

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva gjør jeg nå? Har beste boligforvaltning, men kom på at jeg ikke har meldt fra til forsikringselskapet at jeg leier ut?

Men har utleieforsikring gjennom den beste boligforsikringen.

hvordan er gangen videre? Har all dokumentasjon mellom meg og de som har leid huset for 2 dager. Vannet har trengt gjennom gulvet og ned i kjelleren.

hva kan jeg forvente av forsikringen? Fikser de til og med nytt gulv eller?

Anonymkode: 27fd1...8ba

Dette gikk på innboforsikring, da naboen over oss hadde lekkasje. (Noen år siden). 

Få inn folk til å fikse. Rørlegger (selvsagt), men også noen med kompetanse på avfukting. Så lenge forsikringen er registrert med utleie går det nok veldig greit.

Skrevet
Hengebuksvinet skrev (5 minutter siden):

Dette gikk på innboforsikring, da naboen over oss hadde lekkasje. (Noen år siden). 

Få inn folk til å fikse. Rørlegger (selvsagt), men også noen med kompetanse på avfukting. Så lenge forsikringen er registrert med utleie går det nok veldig greit.

Innbo? Dette er vel husforsikring. Min husforsikring dekker hvertfall skader i bolig, blandt annet vannskader. 
Innbo er eiendeler i huset som er «løse gjenstander.»

Husforsikringen følger huset, og eier av huset har forsikringen. Om du leier ut påvirker ikke forsikringen. 
Her er det bare å kontakte forsikringsselskapet du har for å få svar. 
Egenandelen må du betale selv. 
Tror heller ikke dette går på noe utleieforsikring, med mindre det er utleier som har tettet sluket og satt vannet til å renne mens de reiste bort. 

Vannlekkasje kan oppstå i alle boliger, det er sjeldent gjort med viten og vilje av leietakere. 

Skjønner ikke helt om du er redd for st forsikringen din ikke dekker arbeidet, eller om du mener at leietaker skal ta regningen på arbeidet/egenandelen? 
I såfall så burde du gi opp å være utleier, ditt hus, ditt ansvar. 

Anonymkode: 22d76...812

• Liker 2
Skrevet

Forbausende nok gikk utbedringen av boligen på innboforsikring. Og jeg har også hørt om flere andre tilfeller, der leieboere har blitt ansvarlige for vannskader. (F.eks om de ikke har på nok varme).

Skrevet

For å svare deg konkret på det du spør om. Hvis du har topp husforsikring så dekker det vannlekkasjer og skader oppstått pga dette. Da er det nytt gulv dersom det er nødvendig. 
Tror faktisk de fleste husforsikringer dekker vannskader.. 🤔 Er det et sprukket eldre rør feks, tror jeg kanskje du må betale for nye rør selv. Men skadene oppstått pga hendelsen dekker forsikringen. 

Gangen er enkel. 1. Gjør umiddelbare tiltak for å begrense skaden. (Steng vannet, få tak i avfukter) 

2. Ring forsikring, informer om skaden. 

Derifra vil forsikringen guide deg igjennom videre. Der er veldig forskjellig fra forsikring til forsikring. Om dem har egne firmaer de er knyttet til for befaring og verdivurdering, eller om du kan kontakte valgfritt firma. Pust med magen, dette ordner seg. 
Om du har leid ut for 2 dager siden tror jeg ikke forsikringer bryr seg om. Derimot har du drevet aktivt med utleie uten å informere selskape, kan det bli utfordringer.

Skrevet
Hengebuksvinet skrev (2 minutter siden):

Forbausende nok gikk utbedringen av boligen på innboforsikring. Og jeg har også hørt om flere andre tilfeller, der leieboere har blitt ansvarlige for vannskader. (F.eks om de ikke har på nok varme).

HELT KLART! Da er det regelrett «dumskap» og da kan man gå til sak mot leieboer. Men rør takker for seg innimellom, eller at det er et resultat av dårlig isolerte vegger, selv om temperaturen inne har vært innafor. 

Finnes nok av idioter som reiser bort på vinteren, og skrur av varmen for å spare strøm… man kan jo lure på hva de har lært hjemme.. 

Skrevet

Du må bare melde fra om skaden og se. Hvis forsikringsselskapet mener at utleie ville ha gitt premieforhøyelse, kan de i verste fall prøve seg på å avkorte erstatningen. Da bør du klage, evt. ta det til Finansklagenemnda. Hvis skaden ikke har noe med utleien å gjøre bør du jo argumentere med at 2 dagers utleie ikke har noe å si.

Anonymkode: 8a430...fdf

Skrevet

Hvorfor er det vannlekkasje? Det er ett veldig viktig moment.

Er det alder/slitasje, uaktsomhet eller lignende, så er det ikke så sikkert at forsikringen dekker en eneste krone.

Anonymkode: 837bd...526

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...