Gå til innhold

Invitere voksne venner til barnas bursdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier dere invitere voksne venner til barnas bursdager? Altså, ikke bare foreldre til barnas venner inkl vennene, men voksne venner som ikke har barn? Jeg har noen venner som alltid inviterer meg og mannen til sånne barnebursdager. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om det, for å være ærlig. Det er et kaos på de feiringene, foreldrene har fullt opp med barna og med å ta seg av selskapet, så man får jo ikke snakket med dem. Barna løper rundt i sin egen verden og leker (som barn selvsagt skal), men vi sitter alltid bare litt utenom alt litt stille i et hjørne og smiler høflig til det er overstått. Prøver selvsagt å småprate litt med de andre som er der, men de fleste har barn som de passer på og er opptatt av, så ingen har egentlig tid til å skravle med oss😆 Vi føler det er så bortkastet energi. Og vi tar alltid med gaver til bursdagsbarnet selvsagt. Men de har tre barn, så det koster jo litt oppover årene når vi skal på alle disse bursdagene. Er det «lov» å takke nei til sånne invitasjoner? Og i tillegg droppe gaver, hvis vi ikke kommer?

Anonymkode: d3403...f9a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å takke nei til feiringen, men gave bør dere ta med neste gang dere er på besøk. Er dere fattige? Gjerrige?

Anonymkode: 475dd...f0d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er lov å takke nei til feiringen, men gave bør dere ta med neste gang dere er på besøk. Er dere fattige? Gjerrige?

Er du klar over hvor mange venner man har totalt som par, og hvor mange barn totalt det er snakk om? Skal man gi gaver til noen av venners barn, så bør man gi til alle, eller? Eller skal man bare gi gaver til de man blir invitert i bursdag til? Hva om man har flere andre nærmere venner med barn, som ikke inviterer til bursdager? 

Vi er ikke direkte fattig nei, men vi må være måteholden likevel, sliter allerede nok med alle utgifter. Hvorfor gå rett i «fattig eller gjerrig»- boksen, og bruke det som skjellsord? Noen av oss sliter faktisk litt med å få endene til å møtes.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du klar over hvor mange venner man har totalt som par, og hvor mange barn totalt det er snakk om? Skal man gi gaver til noen av venners barn, så bør man gi til alle, eller? Eller skal man bare gi gaver til de man blir invitert i bursdag til? Hva om man har flere andre nærmere venner med barn, som ikke inviterer til bursdager? 

Vi er ikke direkte fattig nei, men vi må være måteholden likevel, sliter allerede nok med alle utgifter. Hvorfor gå rett i «fattig eller gjerrig»- boksen, og bruke det som skjellsord? Noen av oss sliter faktisk litt med å få endene til å møtes.

Sliter du med å få endene til å møtes, da er du fattig og har ikke råd til å kjøpe gaver til disse barna. Da sier du noe om dette til deres venner og du slipper unna denne kostnaden 

• Liker 1
Skrevet

Vi har et par venner som altid har blitt bedt i våre barns bursdager og til konfirmasjonen.  Årsak vi har tett kontakt, og de har og fått tett kontakt med våre barn. De har blitt som "tante og onkler" til våre barn.

Anonymkode: 570bd...d9e

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei det gjør vi ikke. 

Ble heldigvis ikke invitert til venners barns bursdager heller (iallfall ikke før vi fikk barn, har etter vi fikk barn blitt invitert til et par på samme alder som vårt barn)

Hadde glatt takket nei om vi ble det og ikke gitt gave utenom med mindre det var min aller beste venninne kanskje. Hadde ikke forventet gave til eget barn fra våre venner. 

Anonymkode: eb95a...b99

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har barn selv, men hadde aldri orka det der om jeg ikke hadde barn… Barnebursdager er kaotisk og slitsomt! Det har aldri falt meg inn å invitere mine barnløse venner i barneselskap, synes det høres veldig rart ut. 

Min beste venninne kjøpte bursdags- og julegaver til min førstefødte i noen år, men jeg sa etterhvert at det ikke var nødvendig. Ungene får jo mer enn nok gaver uansett 😊

Anonymkode: 36b78...7a8

• Liker 5
Skrevet

Jeg har alltid invitert ei venninne som fungerer som tante for barna. Hadde ikke blitt fornærma om hun ikke orka å komme da ungene var små. Har aldri forventa dyre gaver eller noe sånt fra henne. 

Anonymkode: 947f7...228

• Liker 3
Skrevet

Bare å takke nei. Kanskje de prøver å være høflige? Jeg hadde en venninne som fikk barn i en periode jeg ikke hadde barn. Hun kuttet meg fordi jeg ikke hadde barn og prioriterte bare venner med barn. Hadde blitt glad for invitasjon og å få være en del av livet til det som var en god venninne fremfor å bli kuttet.

Anonymkode: 8659a...955

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bare å takke nei. Kanskje de prøver å være høflige? Jeg hadde en venninne som fikk barn i en periode jeg ikke hadde barn. Hun kuttet meg fordi jeg ikke hadde barn og prioriterte bare venner med barn. Hadde blitt glad for invitasjon og å få være en del av livet til det som var en god venninne fremfor å bli kuttet.

Anonymkode: 8659a...955

Å kutte ut ei venninne fordi du ikke hadde barn, syns jeg var ekstremt unødvendig og leit. Som venner så sees man jo på andre arenaer enn i barnebursdager? Ut og spise sammen, vinkvelder, konserter, kafé, gåturer.. Det er bare selve disse barnebursdagene jeg ikke skjønner poenget med, når vi likevel ikke kan snakke sammen. Man sitter der jo bare til pynt i noen timer før man endelig kan trekke seg tilbake. Hva er poenget? Hverken foreldrene eller barna hadde merket om vi var der eller ei.

• Liker 1
Skrevet

Har ikke barn enda, men planlegger. Er dere veldig nære venner? Personlig ville det ikke falt meg å invitere barnløse venner, og har flere venner som har ikke sansen for barn og er frivillig barnløs. Eneste er hvis det er veldig veldig nær venninne hvis hun synes det er trivelig rundt fremtidig barn og ønsker å være med. 

Det er helt greit å si at det passer seg ikke om dere blir invitert, og tror ikke de vil tenke noe spesielt om det.

Gavemessig kan man gjøre det billig, hvis man bestemmer seg å dra på barnebursdag.

Gaver under 80 kr; enkel såpeboblesverd (40 kr på norli f eks), klistremerker, liten minecraft figur, fotballkort/pokemonkort, play-doh 29 kr pr stk, liten ty-bamse 69 kr, hoppetau, Hama perler 29 kr pr stk, tinka barnesmykke, klinkekuler.

Anonymkode: 72b32...fd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke barn enda, men planlegger. Er dere veldig nære venner? Personlig ville det ikke falt meg å invitere barnløse venner, og har flere venner som har ikke sansen for barn og er frivillig barnløs. Eneste er hvis det er veldig veldig nær venninne hvis hun synes det er trivelig rundt fremtidig barn og ønsker å være med. 

Det er helt greit å si at det passer seg ikke om dere blir invitert, og tror ikke de vil tenke noe spesielt om det.

Gavemessig kan man gjøre det billig, hvis man bestemmer seg å dra på barnebursdag.

Gaver under 80 kr; enkel såpeboblesverd (40 kr på norli f eks), klistremerker, liten minecraft figur, fotballkort/pokemonkort, play-doh 29 kr pr stk, liten ty-bamse 69 kr, hoppetau, Hama perler 29 kr pr stk, tinka barnesmykke, klinkekuler.

Anonymkode: 72b32...fd7

Vi er middels nære, vil jeg si. Ikke av de aller nærmeste. Det er ikke det at jeg ikke har sansen for barn, jeg liker barn selv om jeg ikke har barn selv, og vil gjerne bli kjent med venners barn. Men på disse barnebursdagene blir vi ikke kjent med barna, får hverken snakket med barna eller de voksne fordi det er full rulle på alle mulige måter, som barnebursdager jo skal være. Men for meg er det bortkastet tid og energi å sitte der de timene det pågår, siden jeg ikke får kontakt med noen av de😅 Når det kommer til gaver kan jeg sikkert gjøre det litt billigere enn jeg har gjort, men hadde nok følt på at det måtte litt mer til enn gavene du forslår. Takk for gode tips uansett😊

Skrevet

Er det barneselskap med venner av barna eller familieselskap? 

Vi inviterer barnas faddere til familiebursdagen, barnløse eller ei. Har også vært i bursdagen til barna til min aller nærmeste venninne, men er da fadder for hennes barn igjen. 

Jeg synes det virker hyggelig jeg. Hadde gått om det passet og blitt hjem hvis ikke.

Anonymkode: 719cb...c75

Skrevet

Jeg har barn, og hadde ikke invitert mine venner på deres bursdag nei. Så gøy er ikke barnebursdag. 

Jeg reiser heller ikke på venners barnebursdag med mindre mine egne barn skal dit. 

Anonymkode: 10531...b20

Skrevet

Jeg forstår tankesettet ditt. Men det kan hende de ønsker å inkludere dere selv om dere ikke har barn. Barna merker hvem som er der (iallfall litt sånn ubevisst 😂) og dere får en spesiell status som inviterte. 

Men så klart. Hvis dere har null interesse av barna og knapt snakker med dem når dere møter dem, så skjønner jeg ikke hvorfor dere er invitert. Men hvis dere er litt sånne gøyale voksne og som viser interesse, så er det egentlig bare stas å bli invitert. 

Angående gaver så er det bare til å ta det litt ned om det blir for dyrt. 

Gode venner er gull. Snart er barna så store at det ikke lenger er slike former for feiring. Hvis dere på en eller annen måte kommuniserer at dere ikke ønsker å komme, så kan dere risikere å bli ekskludert fra andre sammenkomster også når der er barn involvert. 

Jeg hadde «lidd» meg gjennom. Og satt pris på å bli inkludert. 

Anonymkode: 219c3...a6a

• Liker 2
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke orket. Barnebursdag til venners barn er nei. 
Jeg jobber i barnehage og er glad i barn, men orker ikke besøke venner som har barna løpende rundt. Jeg vil besøke venner når vi begge har tid til å skravle. 
Har selv store barn, og inviterer ikke mine venner i deres bursdag. Da inviterer jeg familie. Da de var små var det barnebursdag med deres venner. 
virker som de inviterer alt mukig av folk for p få gaver 

Anonymkode: df62b...c45

Skrevet

Jeg har aldri blitt invitert i selve barnebursdagen, men mine venner har alltid også en mer voksen feiring med middag for nærmeste familie og venner. Jeg synes det er utrolig koselig å bli invitert og bursdagsbarnet synes det er stas å være midtpunkt blant oss voksne. 

Gir selvfølgelig presanger, men kun der jeg er gjest.

Anonymkode: 025bb...c7b

• Liker 2
Skrevet

Ja vi inviterer nærmeste venner med barn O bursdag og faddere som er venner

Anonymkode: 3659f...f67

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei det hadde jeg ikke orket. Barnebursdag til venners barn er nei. 
Jeg jobber i barnehage og er glad i barn, men orker ikke besøke venner som har barna løpende rundt. Jeg vil besøke venner når vi begge har tid til å skravle. 
Har selv store barn, og inviterer ikke mine venner i deres bursdag. Da inviterer jeg familie. Da de var små var det barnebursdag med deres venner. 
virker som de inviterer alt mukig av folk for p få gaver 

Anonymkode: df62b...c45

Nei vi inviterer ikke av den grunn🙄

Anonymkode: 3659f...f67

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 23.10):

Du snakker som om resten av Norge ikke opplever å kjøpe gaver til venners barn. Vi er svært mange i den situasjonen, og jeg ordner gladelig gaver til venners barn,fordi jeg bryr meg om de, og fordi de blir glade for det. Det trenger ikke bli dyrt.

Dine venner med barn tror åpenbart at dere bryr dere om barna deres, siden de inviterer dere.

Endret av jenth
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...