Gå til innhold

Hva er årsaken til at en baby som fullammer ikke går opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fullammer min baby, og har masse melk. Aldri vært tomt på disse 3 ukene. Men babyen går minimalt opp i vekt. Helsestasjon sier jeg bør gi mme nå, men får ikke noe forklaring på hvorfor hun ikke øker vekta ved amming. Hva kan årsaker være??

Anonymkode: f25c9...202

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva årsaken er. Mine barn brukte 3-4 uker på å nå igjen fødselsvekta si…. Selv om den ene fikk 50% mme, så brukte h*n like lang tid på å gå opp i vekt. De har vært små veldig lenge, og plutselig legger de på seg masse og blir plugger…

jeg venter nr 3 nå, og er litt mer rustet for at barna mine antakeligvis bare bruker litt lenger tid… 

Anonymkode: a2ffc...6f6

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor tror du at du har masse melk?

Selv om du skulle ha mye melk trenger nødvendigvis ikke baby å spise mye. Hvor lenge dier baby? Ser du at det svelges?

Et tips kan være å få tatt en måltidsvekt. Da veier du baby før og etter måltidet. Det gir en pekepinn på hvor mye babyen får i seg.

Anonymkode: 24329...5ba

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å tømme et og et bryst, da den fete melka kommer til slutt. Noen har mye formelk, jeg hadde nok det. I tillegg sov mine ganske lenge strekk på natt, yngste måtte jeg vekke. 

Anonymkode: decca...160

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den får for lite næring.

Anonymkode: 9c971...7a1

• Liker 3
Skrevet

Lite næing i selve melken

Anonymkode: c7e8d...bf0

Skrevet

Jeg hadde for lite næring i melka. Så her fikk jeg beskjed slutt å amme og gi morsmelkerstatning.  Er ikke alle som har nok næring og det er ikke noe å være flau over. Er bare slik det er til tider.

Anonymkode: 1ff15...0d6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvordan er ditt kosthold nå? Du må sørge for nok sunn næring selv, husk også å få i deg nok omega3.

Det sagt, ulike kvinner kan ha ganske store forskjeller i sin melks ernæring. Men viktig da at man har passet kostholdet før og under svangerskap og fortsetter med det etterpå.

Anonymkode: 1f828...7ef

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg fikk beskjed om å tømme et og et bryst, da den fete melka kommer til slutt. Noen har mye formelk, jeg hadde nok det. I tillegg sov mine ganske lenge strekk på natt, yngste måtte jeg vekke. 

Anonymkode: decca...160

Skriver under på denne😊

• Liker 2
Skrevet

Lite næring, babyen får i seg for lite melk, allergi (ubehandlet melkeproteinallergi kan gi veksthemming) 

Anonymkode: ab1be...edf

• Liker 1
Skrevet

Du kan ha for mye formelk (typisk ved overproduksjon). Da får barnet i seg den tynneste melka og fyller magen på det, og er mett før den feite melka kommer. Kveld og natt har man gjerne mindre melk, men mer av den feite melka. Hvordan dier barnet på kveld og natt?

Verdt å lese litt her..

https://ammehjelpen.no/fettinnhold-i-morsmelk/

Anonymkode: 71f97...470

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fullammer min baby, og har masse melk. Aldri vært tomt på disse 3 ukene. Men babyen går minimalt opp i vekt. Helsestasjon sier jeg bør gi mme nå, men får ikke noe forklaring på hvorfor hun ikke øker vekta ved amming. Hva kan årsaker være??

Anonymkode: f25c9...202

Det er kvaliteten på melken. Min mor hadde det problemet i ene svangerskapet, min søster i begge. I mitt tilfelle var melken som fløte i følge helsestasjonen ;) hehe 

Det betyr egentlig enkelt og greit at morsmelka ikke er næringsrik nok så du bør supplere med morsmelkerstatning.

Anonymkode: f4c80...d7d

• Liker 1
Skrevet

Min hadde dårlig sugetak og fikk nok ikke ut nok. Det gikk seg til etterhvert her, tok noen uker. Ga litt MME og pumpet litt til henne i starten ved siden av ammingen :) Men fullammet etter noen uker (ga bare litt MME iblant når far skulle mate fordi jeg ikke orket pumpe mer)

Anonymkode: 5eb04...2d7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg hadde for lite næring i melka. Så her fikk jeg beskjed slutt å amme og gi morsmelkerstatning.  Er ikke alle som har nok næring og det er ikke noe å være flau over. Er bare slik det er til tider.

I følge Ammehjelpen stemmer ikke dette. Om babyen som fullammes får for lite næring, så produserer enten mor for lite melk, eller babyen klarer ikke å få i seg nok (dårlig sugeevne, sovner før den har fått i seg nok, får i seg bare formelk etc) men ingen morsmelk er næringsfattig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Beskjed om å slutte å amme, faktisk! Greit nok å supplere med mme om barnet ikke legger på seg nok, men man må da ikke nødvendigvis slutte å amme for det. Morsmelk er ikke bare næring, det er antistoffer også. Amming har også positivt helseeffekter for mor, og skaper tilknytning mellom mor og baby. Så jeg mener det er feil av helsepersonell å "gi beskjed om å slutte å amme", dersom mor og barn trives med amming.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, Thyra said:

Beskjed om å slutte å amme, faktisk! Greit nok å supplere med mme om barnet ikke legger på seg nok, men man må da ikke nødvendigvis slutte å amme for det. Morsmelk er ikke bare næring, det er antistoffer også. Amming har også positivt helseeffekter for mor, og skaper tilknytning mellom mor og baby. Så jeg mener det er feil av helsepersonell å "gi beskjed om å slutte å amme", dersom mor og barn trives med amming.

Enig, veldig kunnskapsløst av helsepersonell. Med mindre de så at amming var et stort stressmoment for mor da og egentlig sa at det var ok å slutte å amme, for det kan jeg forstå. 

Anonymkode: 5eb04...2d7

• Liker 2
Skrevet

Min som nå er 16 måneder har alltid gått lite opp i vekt, men det er mitt tredje barn så jeg fortsatte å fullamme fram til hun viste interesse for grøt/mat siden hun var frisk og aktiv. Så lenge ungen virker fornøyd ville jeg ikke stresset :)

Forutsatt at babyen er frisk, våken og aktiv. Og ikke hadde veldig lav fødselsvekt og er "mager" såklart😊 

Anonymkode: 6f845...e7f

• Hjerte 1
Skrevet

Min ammet konstant i 2 mnd og gikk lite opp i vekt..trodde han fikk i nok melk siden han ammet så ofte. Viste seg jeg ikke hadde nok melk. Begynte på mme og da fikk vi en helt ny gutt

• Liker 2
Skrevet

Kan være at baby ikke klarer å suge optimalt og ikke får i seg nok. Kan være at det ikke er nok melk (eller for mye formelk). Kan være uoppdaget allergi (en venninne av meg hadde dette problemet, viste seg baby verken tålte kumelk- eller soyaprotein). Uansett, så er du en like bra mamma samme om baby får bare pupp, bare flaske, eller litt av hver ❤❤

Anonymkode: 80799...2cd

• Hjerte 1
Skrevet

Å tømme brystet helt fikk jeg også beskjed om som en over her sier. 

Anonymkode: 9ac85...830

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...