Gå til innhold

Kronisk Ubesluttsomhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken sykdom har man om man har kronisk ubesluttsomhet i alt i livet.? Og da mener jeg alt. Jeg er sånn konstant: skal, skal ikke, skal, skal ikke. Også det jeg enedelig kommer frem til og da blir det sånn: Nei, jo, nei, jo. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg vil. Har vært sånn siden jeg var barn men da bestemte de voksne. Etter jeg ble 18 så må jeg bestemme meg. Jo eldre jeg blir jo værre blir det. Fordi jeg har gjort så mye dumme ting og tabba meg så mye ut gjennom livet at dere ikke vet hva. Kan ikke gå inn på her nå.

Og jeg får bare enda mere angst av å holde på sånn fordi jeg kjenner angst i magen som roper hjelp, hjelp hva har jeg gjort? Sånn er det med alt i livet altså. Det er så slitsomt. Hva er diagnosen med kronisk ubesluttsomhet med panikkangst etter hva jeg uansett velger? Og ja jeg har allerede angst. Jeg klarer ikke å ta valg og jeg klarer ikke å bestemme meg for når jeg skal ta de valgene. Skal jeg gjøre det nå? Om en måned? Om ett år? Og skal jeg i det hele tatt gjøre det? Eller ikke? Noe alvorlig galt må det være for dette her er noe riv ruskende alvorlig galt sånn at jeg er gal.

Anonymkode: 4be6c...676

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan kjenne meg igjen i noen grad til det du sier, kanskje på en litt annen måte, men jeg har adhd min psykiater sier det er typiske trekk for det.

vet ikke om det gjelder i ditt tilfelle 

men uansett råder deg til å søke hjelp om det er så plagsomt som du beskriver 

Anonymkode: 07da8...aba

Skrevet

Trenger ikke være en diagnose heller, kan godt være et symptom på noe annet. Vil råde deg til å snakke med lege, evt få henvisning til psykolog om du ikke allerede har en.

Skrevet

Fikk du mye pes i barndommen for ting du gjorde/ønsket å gjøre? Feks om du ville ha den blå koppen i stedet for den røde (vanlig barneatferd), ble du skreket til og verbalt denga? Eller fikk du aldri ta valg om noe, alt ble bestemt så du lærte deg aldri å leve med feil valg? Høres ut som dette er noe å følge opp med psykolog om uansett, siden det påvirker livet ditt så mye.  

Anonymkode: 230bb...bfc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken sykdom har man om man har kronisk ubesluttsomhet i alt i livet.? Og da mener jeg alt. Jeg er sånn konstant: skal, skal ikke, skal, skal ikke. Også det jeg enedelig kommer frem til og da blir det sånn: Nei, jo, nei, jo. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg vil. Har vært sånn siden jeg var barn men da bestemte de voksne. Etter jeg ble 18 så må jeg bestemme meg. Jo eldre jeg blir jo værre blir det. Fordi jeg har gjort så mye dumme ting og tabba meg så mye ut gjennom livet at dere ikke vet hva. Kan ikke gå inn på her nå.

Og jeg får bare enda mere angst av å holde på sånn fordi jeg kjenner angst i magen som roper hjelp, hjelp hva har jeg gjort? Sånn er det med alt i livet altså. Det er så slitsomt. Hva er diagnosen med kronisk ubesluttsomhet med panikkangst etter hva jeg uansett velger? Og ja jeg har allerede angst. Jeg klarer ikke å ta valg og jeg klarer ikke å bestemme meg for når jeg skal ta de valgene. Skal jeg gjøre det nå? Om en måned? Om ett år? Og skal jeg i det hele tatt gjøre det? Eller ikke? Noe alvorlig galt må det være for dette her er noe riv ruskende alvorlig galt sånn at jeg er gal.

Anonymkode: 4be6c...676

Jeg har strevet med mye av det samme. Tror det i stor grad bunner i en frykt for å gjøre noe feil eller for at jeg skal gå glipø av noe.. velger jeg det ene, må jeg velge bort det andre

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kan kjenne meg igjen i noen grad til det du sier, kanskje på en litt annen måte, men jeg har adhd min psykiater sier det er typiske trekk for det.

vet ikke om det gjelder i ditt tilfelle 

men uansett råder deg til å søke hjelp om det er så plagsomt som du beskriver 

Har adhd nylig diagnose jeg også. Og har ikke tenkt på at ubestemtsomheten min kan komme derifra. Takk for tips. Jeg er veldig tydelig å klar når jeg skal velge for andre. Det ser jeg jo klart for dagen.

Jobbet som interiør konsulent, og kunne se med en gang når folk kom inn døren hvilke farger og materialer som var riktig for dem. 

Skulle pusse opp hjemme. Ble ikke helt suksess. Fordi jeg rota meg helt bort i valg. Skjønner ikke engang helt min egen stil. For jeg liker jo absolutt alt, men å ha ting rundt meg kan jeg fort bli lei av. Har heldigvis klart å treffe riktig farge på stua etter to farger bare. Så er på vei. Men veldig frustrerende når jeg vet hvor god jeg egentlig er på dette området.  Bare ikke hjemme hos meg selv.....

(Ikke ts)

Anonymkode: 1e3de...606

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har adhd nylig diagnose jeg også. Og har ikke tenkt på at ubestemtsomheten min kan komme derifra. Takk for tips. Jeg er veldig tydelig å klar når jeg skal velge for andre. Det ser jeg jo klart for dagen.

Jobbet som interiør konsulent, og kunne se med en gang når folk kom inn døren hvilke farger og materialer som var riktig for dem. 

Skulle pusse opp hjemme. Ble ikke helt suksess. Fordi jeg rota meg helt bort i valg. Skjønner ikke engang helt min egen stil. For jeg liker jo absolutt alt, men å ha ting rundt meg kan jeg fort bli lei av. Har heldigvis klart å treffe riktig farge på stua etter to farger bare. Så er på vei. Men veldig frustrerende når jeg vet hvor god jeg egentlig er på dette området.  Bare ikke hjemme hos meg selv.....

(Ikke ts)

Anonymkode: 1e3de...606

Skjønner det er forferdelig frustrerende , for hjernen jobber med det hele tiden.

jeg syns det er vanskelig å forklare til andre også,fordi det høres jo helt teit ut føler jeg

men jeg analyserer ting opp og ned, for min del tror jeg det er ofte redsel for å «velge feil» fordi om jeg angrer setter perfeksjonist hjernen igang og det er slitsomt med mye negativ selv kritikk.

og så har jeg hele tiden gjennom livet masket og tilpasset meg så mye at når jeg er alene skjønner jeg ikke selv hva JEG vil. Jeg har lettere for å ta avgjørelser sammen med andre.

jeg kan slite med å velge hva jeg skal ha til middag, hvilke type brød er best, hvor jeg skal gå tur med hunden , om jeg skal dusje først eller trene først, hvordan jeg skal legge opp dagen, hva skal prioriteres først, om jeg skal dra bort i helgen eller være hjemme, altså hvasomhelst, selv om det egentlig er ubetydelig valg. 
jeg også malte gulvet her i høst, tok evigheter å finne riktig grønn, var jo på malingsbutikken daglig, må jo tro jeg er rar. 
Noen dager om jeg har fri ender jeg opp med absolutt ingenting, enten fordi tida går og jeg sitter å kverner eller bare fordi det er deiligere for de jeg blir utslitt av alle disse beslutningene som skal taes.

blir flau av å si det men det er sant. Det er som hjernen har en egen hjerne.

kan være andre ting som spiller inn også utenom bare vanskelig med valg.

Skrevet

Bare av nysgjerrighet, kan du gå inn på denne siden og sjekke hvilket resultat du får? Det er litt som astrologi men mer komplisert og mer nøyaktig. Det koster ingenting å lage kart: https://www.jovianarchive.com/get_your_chart

Hvis du har fødselstid og sted da. Om du er født I Norge holder det med Oslo, men du må ha dato og tid. Dette hjalp nemlig meg med å ta avgjørelser, og særlig med å ikke føle meg gal fordi jeg er så ubesluttsom.

Anonymkode: 663d3...9b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...