Gå til innhold

Pårørende demens.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem har fått påvist demens , er ikke så alt får ille men denne personen kan ikke handle selv eller lage mat osv men kan fint snakke helt vanlig. Samboeren gir opp. Hva skal man gjøre ? Tror ikke samboeren kan klare seg selv heller. Er også ikke alltid så lett å stille opp å visst man ikke stiller opp akkuratt når man får beskjed pga jobb, legetime osv så ender det med dårlig stemning fra dem å skyldfølelse får meg. Har noen vært oppi samme situasjon? Isåfall, hva utifra deres historie har hjulpet?

Anonymkode: 697ca...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det ble lettere når personen ettehvert fikk hjemmehjelp, hjemmesykepleie, varme middager levert på døren og til slutt omsorgsbolig. Bruk tilbudene kommunen har så mye du kan. Ta kontakt med demensteam.

Kjøring til og fra legetime kan ordnes ved at legekontoret bestiller taxi for hen, i alle fall så lenge personen er i en tålig grei form. Husk at timer med fordel kan gjøres om på. Ring sykehus og legekontor for å avtale en tid hvor det er mulig for deg å få fri.

Anonymkode: 0c8c1...088

Skrevet

Hjemmehjelp som noen andre nevnte, neste steg eller et alternativ kan være å flytte inn i en bolig hvor man får mer hjelp og tilsyn enn ved hjemmehjelp. Vil tro at partner kan "bli med på lasset" om hen ønsker det, er jo folk som har blitt med partneren sin på gamlehjem/sykehjem.

Skrevet

Her hadde mine foreldre hjemmehjelp, hjemmesykepleien som kom innom flere ganger om dagen, fikk og etterhvert plass på aktivitetssenter som de ble kjørt på. Varm middag levert hver dag. 

Så til slutt på hjem for demente, før de så havnet på sykehjemmet. Hvor min far gikk bort. Mor lever enda 

Anonymkode: b3323...bee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...