Gå til innhold

Mobbing - hvor lang tid har skolen på å løse det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarer ikke å finne noen konkrete frister, så prøver her.

Har et barn som er blitt utsatt for mobbing en tid (ca 4 mnd siden vi meldte det til rektor, en del lengre siden vi startet dialogen med lærer). Ting har ikke blitt bedre, annet enn maks en uke av gangen, hvor vi vet det går ut over et par andre i klassen. 

Hvor lang tid har skolen på å løse mobbesaker, før vi kan kreve feks skolebytte for mobberne? Hvis vi i det hele tatt kan kreve det? 
Hva kan vi evt annet kreve som sikrer vårt barn et trygt og godt skolemiljø?

Anonymkode: bfb2a...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de ikke har klart å løse det på 4mnd er det politi- og barnevernssak spør du meg.

Anonymkode: 3aef2...2b7

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Har et barn som er blitt utsatt for mobbing en tid (ca 4 mnd siden vi meldte det til rektor, en del lengre siden vi startet dialogen med lærer). Ting har ikke blitt bedre, annet enn maks en uke av gangen, hvor vi vet det går ut over et par andre i klassen. 

Hvor lang tid har skolen på å løse mobbesaker, før vi kan kreve feks skolebytte for mobberne? Hvis vi i det hele tatt kan kreve det? 

Ring statsforvalteren på mandag og be om råd.

Anonymkode: b369c...aae

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ring statsforvalteren på mandag og be om råd.

Anonymkode: b369c...aae

Vi har meldt til statsforvalteren, og venter på tilbakemelding fra dem. Etter samtale med dem, forsto vi det slik at de kun gjennomgår aktivitetsplanene og sjekker at skolen har satt inn tiltak. Men det kan hende det var noen misforståelser der. Det er ikke jeg som har vært i kontakt med dem.

De ønsket ikke å komme med noen konkrete råd i den første samtalen vi hadde.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Om de ikke har klart å løse det på 4mnd er det politi- og barnevernssak spør du meg.

Nei, det er ikke deres ansvarsområde, men Statsforvalteren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, bare å anmelde saken der du nevner hvilke barn som er involvert og hvilke hendelser mm. 

Skrevet

Hva har foreldrene til barnet/a som gjør dette sagt når du har vært i kontakt med dem? 

Anonymkode: 480da...0a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Aner ikke. Men etter en hendelse på skolen, som ble traumatiserende for en førsteklassing, etter flere hendelser med en mobber, så sa jeg fra at jeg holder nå barnet mitt hjemme  til over helgen, fordi barnet mitt tør ikke gå på skolen. Unskyldningen deres var at plageren hadde rett på kontakt med andre. Som heg sa jeg legger meg ikke opp i kontakt med andre osv. Men heg forventer at ungen får oppfølging til å oppføre seg med andre. Jeg forventer et møte og en løsning på mandag.  Og en hendelse til nå, de ikke tar tak i da går jeg videre til fylkes kommunen. Fordi mitt barn har også krav på en trygg og god skolehverdag. Og akkurat nå allerede i første klasse er han livredd skolen. 

Anonymkode: fcc71...ea9

• Hjerte 3
Skrevet

Hvorfor får ikke barn som mobber en assistent på seg? Så andre elever får være i fred? 

Anonymkode: b0dc0...d01

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi har gitt beskjed til skolen at dersom barnet vårt opplever vold eller alvorlige trusler (som feks kvelning) en gang til, vil vi melde det til politet. Hvis politet ikke er riktig instans, regner vi med at politet gir oss beskjed om det.

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Det må også være frustrerende for lærere, for barn som mobber kan føle seg krenket av lærer og det blir 9A mot lærer. Det er en håpløs sirkel i skolen og lærere har ingen mulighet til å være sjefen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva har foreldrene til barnet/a som gjør dette sagt når du har vært i kontakt med dem? 

Anonymkode: 480da...0a6

Foreldrene til to av tre barn har gitt beskjed om at deres barn ikke har deltatt på dette. Det samme har foreldrene til et annet barn også opplevd med de samme foreldrene.

Vi har derfor etter dette valgt å kun forholde oss til skolen.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldrene til to av tre barn har gitt beskjed om at deres barn ikke har deltatt på dette. Det samme har foreldrene til et annet barn også opplevd med de samme foreldrene.

Vi har derfor etter dette valgt å kun forholde oss til skolen.

ts

Mange foreldre skjønner ikke at barna har en annen rolle på skolen enn hjemme. Hjemme gjør hen ikke sånn, ergo er det andres feil. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor får ikke barn som mobber en assistent på seg? Så andre elever får være i fred? 

Rektor mente de ikke kunne ha noen til å fotfølge mobberne, da de ikke kan innskrenke friheten til mobberne i så stor grad. Dette ville være krenkende for de barna det gjelder. Dette var etter en alvorlig hendelse i bassenget.

I tillegg har de ikke tilstrekkelig med ressurser til dette.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Rektor mente de ikke kunne ha noen til å fotfølge mobberne, da de ikke kan innskrenke friheten til mobberne i så stor grad. Dette ville være krenkende for de barna det gjelder. Dette var etter en alvorlig hendelse i bassenget.

I tillegg har de ikke tilstrekkelig med ressurser til dette.

ts

Ja, for 9A kam rettes mit voksne også. Det er trist, men jeg kan skjønne at voksne føler seg handlingslammet i redsel for å få en 9A sak rettet mot seg, for mobberen føler seg krenket. 9A er bra på papiret, men tipper den i teorien skaper masse usikkerhet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må også være frustrerende for lærere, for barn som mobber kan føle seg krenket av lærer og det blir 9A mot lærer. Det er en håpløs sirkel i skolen og lærere har ingen mulighet til å være sjefen. 

Dette er vi fult klar over. Og vi har også sagt til lærer at vi syns vedkommende gjør en god jobb, med de midlene vedkommende har til rådighet. Lærer vet at det er jobben administrasjonen/skoleledelsen gjør vi er kritiske til.

Men vi som foreldre har ikke annet valg enn å kjempe for at vårt barn skal få et trygt og godt skolemiljø. Vi kan ikke lengre vente på at skolen kanskje får ordnet opp i dette, mens vi stille står å ser på at vårt barn blir mer og mer usikker, og mindre og mindre livsglad. 

ts

Skrevet

Når det gjelder mobbing og 9A har skolen en undersøkelseplikt, det skal gjøres innen 5 dager. Så skal det være møte med foresatte og en aktivitetsplan skal opparbeides. Så blir man enige med foresatte hvor lenge planen skal utprøves, f.eks 4 uker, så nytt møte for å avgjøre om den må endres, fortsette eller avsluttes. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder mobbing og 9A har skolen en undersøkelseplikt, det skal gjøres innen 5 dager. Så skal det være møte med foresatte og en aktivitetsplan skal opparbeides. Så blir man enige med foresatte hvor lenge planen skal utprøves, f.eks 4 uker, så nytt møte for å avgjøre om den må endres, fortsette eller avsluttes. 

Men når tiltakene skolen har ressurser til å sette inn, ikke virker? Hva da? Skal vi bare fortsette og fortsette å gå på møter, der det ikke har blitt noe bedring siden sist? Hvor går grensa? Og hva kan skolen gjøre?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men når tiltakene skolen har ressurser til å sette inn, ikke virker? Hva da? Skal vi bare fortsette og fortsette å gå på møter, der det ikke har blitt noe bedring siden sist? Hvor går grensa? Og hva kan skolen gjøre?

ts

Disse kan dere ta kontakt med. Er et lsvterskeltilbud som både kan svare på spørsmålene deres og veilede både dere og skolen. 

Anonymkode: d34b1...58a

Skrevet

Hvis ikke tiltakene virker, må det prøves nye tiltak og så må disse evalueres. «Mobbing» er sjelden (aldri?) sort/hvitt med en mobber og ett offer lenger. Det er som regel mye mer komplisert. Dere som foresatte sitter på deres sannhet, men de andre barna har også sin sannhet/virkelighetsoppfatning og det skal også skolen forholde seg til.  Sier ikke at hendelsen du referer til ikke skjedde, og selvfølgelig skal skole sette inn tiltak, men skoler har svært begrensede virkemidler og man får raskt meldt en 9A sak på seg fra feks den du kaller «mobber» hvis man setter på/dekker opp 1:1 med voksen. Da melder det andre foreldreparet skolen til statsforvalteren for krenking og for ikke å ivareta denne elevens rett til å ikke bli stigmatisert ut i fra deres virkelighetsoppfatning. 

Anonymkode: a9352...680

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...