anonymx74 Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Av ulike grunner må vi ta inn en tispe på14 mnd. Vi har ei tispe av mindre rase på 3 år. Hvordan gjøre det til et ok møte? Noen tips
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Den beste måten er å gå en tur uten å la de hilse. Gå parallelt (ved siden av hverandre med avstand som funker) eller om den ene er veldig usikker på andre hunder og den andre ikke bryr seg så mye, er det best å begynne med at den usikre får gå bak den andre. Når de begge virker rolige og komfortable, går dere til en plass hvor de kan slippes uten bånd. Anonymkode: e3572...b6d 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Ikke tving de til å møtes første gang face to face i et lukket rom. Det blir fort kunstig (møte med tilskuere), og de får alt for mye å finne ut av på kort tid og på et lite område. Jeg introduserer helst mine hunder til andre under en tur, der formålet blir å ha felles leder og samarbeide. Helst går hundene parallelt (med avstand) til å begynne med, uten å ha fått hilse noe særlig først. Den ene kan se og lukte den andre, men de trenger ikke å ha noe med hverandre å gjøre direkte. Etter hvert vil de falle til ro med at dette er "flokken" og vi har en felles agenda (går tur). Når de er rolige så får de komme sammen slik at de kan utforske samme busk, tisse sammen og liknende. På en slik tur vil du kunne observere hundene og se om de forstår hverandre. Er den ene gira og vil oppi trynet på den andre, så vil bevegelsen fremover gi den andre mulighet til å trekke seg unna, samtidig som den som er pushy kan få beskjed (av deg) om å konsentrere seg om turen i stedet for hunden. Er de høflige og greie, så får de være mer sammen. Anonymkode: ecdbf...8f9 2
anonymx74 Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2024 Beklager, jeg ser nå at jeg ordla meg feil, eller teit. De har gått turer sammen men det var mer det første møtet innendørs, så problemet blir kanskje annerledes. De kjenner hverandre fra før Men det som skjedde her var at vi var på tur sammen, og vi dro til en skog der vi kunne slippe de, de har ikke vist noe som helst problem ute, og også her var det greit. Min tispe er veldig underdanning mens den andre er mer " her er jeg, ser du meg" De var ute først 30 min gå i bånd, ved side av hverandre, så var det 1 time med ivrig lek og vi hadde med oss en fra en hundeskole ( ikke Oslo Hundeskole men en annen ) og alt virket godt, de lekte mye og bra sammen. Så skulle vi inn. Og jeg hadde ryddet vekk alt av triggere som bein, leker osv... og jeg har hatt mye hunder igjennom tiden, og også hatt fosterhjems hunder uten problemer, Men etter å ha ligget på hver sin plass i en liten stund, går min tispe forbi for å drikke vann, og før vi rakk å reagere så spratt den andre opp og grep tak i min, og det ble mye lyd, mye bitt og det endte med at mannen min kastet vann på de, fikk skilt de av, og kjørte min til dyrlegen, ikke mye gøy og det var den lørdagskvelden. Heldigvis for forsikring sier jeg altså. Så vi har snakket med eieren og sagt at dette går ikke dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #5 Skrevet 28. januar 2024 den anser sitt hus som sitt territorium. De bør kanskje bli bedre kjent først. Anonymkode: 89bb1...b7c
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #6 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): den anser sitt hus som sitt territorium. De bør kanskje bli bedre kjent først. Anonymkode: 89bb1...b7c Det var den andre hunden som angrep tispa som bor der, ikke omvendt. Ts, det var synd å høre. Godt det gikk bra med hunden din. Er enig i at dette ikke går. Selv om dere hadde klart å forene de til det punktet hvor de tolererer hverandre, ville dere aldri kunne stolt på de alene igjen, og det er ikke trivelig å leve sånn. Det er ikke godt for hundene å leve i et anspent hjem, heller. Anonymkode: e3572...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2024 #7 Skrevet 28. januar 2024 Gå tur i bånd uten å hilse først. Gjerne over noen dager. Slippe de sammen ute eller annet egnet sted som ikke territoriet til noen av de. Hjemme kan gjerne ny hund få med seg noe fra sitt tidligere hjem. Seng, teppe el. Kanskje gi de mat på hver sitt rom inntil dere finner ut om en av de våker over maten sin. Det kan jo skje hvis en eller begge føler seg truet. Anonymkode: 95c9b...360
anonymx74 Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): den anser sitt hus som sitt territorium. De bør kanskje bli bedre kjent først. Anonymkode: 89bb1...b7c Hadde det vært min som angrep så men det var.motsatt. Og de kjenner hverandre gjennom lengre periode, bare ikke hjemme hos oss.
anonymx74 Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Gå tur i bånd uten å hilse først. Gjerne over noen dager. Slippe de sammen ute eller annet egnet sted som ikke territoriet til noen av de. Hjemme kan gjerne ny hund få med seg noe fra sitt tidligere hjem. Seng, teppe el. Kanskje gi de mat på hver sitt rom inntil dere finner ut om en av de våker over maten sin. Det kan jo skje hvis en eller begge føler seg truet. Anonymkode: 95c9b...360 Der er gjort lenge ang tur. Og ingen mat. Hadde ryddet bort alt av trigger saker men min må jo kunne gå forbi uten å bli angrepet. Vannskålen sto i gangen og disse sov i stua
anonymx74 Skrevet 28. januar 2024 Forfatter #10 Skrevet 28. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var den andre hunden som angrep tispa som bor der, ikke omvendt. Ts, det var synd å høre. Godt det gikk bra med hunden din. Er enig i at dette ikke går. Selv om dere hadde klart å forene de til det punktet hvor de tolererer hverandre, ville dere aldri kunne stolt på de alene igjen, og det er ikke trivelig å leve sånn. Det er ikke godt for hundene å leve i et anspent hjem, heller. Anonymkode: e3572...b6d Jo da det gikk greit. Noen sting, ble det det men den blir bra til slutt. Blir ikke utstilling på en stund da. Og den yngste blir plassert i annet hjem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå