Gå til innhold

Traumer, er det de som gir mareritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplevde en livstruende situasjon som barn. Omstendighetene var litt uforståelig for meg den gang. Som voksen har jeg nå fått dårlig psykisk helse og sterke mareritt. Jeg lurer på om det kommer av traumene. Marerittene kan ha ulik kontekst, men følelsen og smerten er gjenkjennelig. Noen ganger i drømmen husker jeg at jeg har drømt det samme før. Hvis jeg skal fortelle om hendelsen fra jeg var barn så husker jeg kun det jeg er blitt fortalt. Men jeg kan huske følelsen av smerten. Kan det være knyttet sammen og er det viktig at jeg går inn i det for å få slutt på marerittene?

Anonymkode: ab88e...884

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har opplevd traumatiske ting og jeg har periodevis mareritt

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg opplevde en livstruende situasjon som barn. Omstendighetene var litt uforståelig for meg den gang. Som voksen har jeg nå fått dårlig psykisk helse og sterke mareritt. Jeg lurer på om det kommer av traumene. Marerittene kan ha ulik kontekst, men følelsen og smerten er gjenkjennelig. Noen ganger i drømmen husker jeg at jeg har drømt det samme før. Hvis jeg skal fortelle om hendelsen fra jeg var barn så husker jeg kun det jeg er blitt fortalt. Men jeg kan huske følelsen av smerten. Kan det være knyttet sammen og er det viktig at jeg går inn i det for å få slutt på marerittene?

Anonymkode: ab88e...884

Du burde nok få bearbeidet det du gikk gjennom hvis du sliter med det så lenge etterpå😊 

kroppen husker selvom hodet ikke husker… Så ja, frykten kan sitte i kroppen og komme ut som følelser, angst, mareritt… 

Anonymkode: c360f...76d

Skrevet

Det er veldig vanlig å gjennoppleve gamle traumer i drømmer. Det kan vise seg i både bokstavlig og symbolsk form. 
Det som har hjulpet meg å bli kvitt slike drømmer, er å forstå hva drømmen prøver å fortelle meg. Hva er det jeg skal gi slipp på, sette ord på følelsene, hendelsen, smerten, menneskene, situasjonen;  skriv det ned.
Er det noen som må tilgis, tilgi. Er det trygghet som må jobbes med, altså få underbevisstheten til å forstå at det er du er trygg i dag. 

Det er mye bearbeiding i så enkel ting også. 

Anonymkode: cfc8f...716

Skrevet

Jeg kan ha helt syke mareritt av og på i forskjellige perioder. Hadde en del mareritt når en av mine nære var syk og når jeg har vært i sorg. Typisk også at mareritt følger menstruasjonssyklus. At det er mer i perioder med høyere stress er også helt klassisk. Jeg tror det har aller mest med hormoner å gjøre og ting som pågår her og nå.

Anonymkode: 2a994...160

Skrevet

Jeg opplevde noe traumatisk da jeg var veldig liten. Husker det litt og husker det i fugleperspeltiv (ute av kroppen, ser ned på meg selv). Har i perioder hele livet hatt den samme drømmen og samme følelsen mens jeg drømmer. Jeg var nesten 30 år før jeg sammen med en psykolog fant ut av sammenhengen mellom drømmene og traumet. Etter dette har jeg ikke hatt drømmen, men tenker ofte på hendelsen og får da den følelsen jeg aldri forstod tidligere (angst, skam, at jeg var feil, utenfor, ikke som de andre). 

Anonymkode: 107b3...d88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...