AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Ja som overskriften sier, men oftest så føler det ikke ut som jeg har sovnet engang, jeg er bare ett sted i mellom så jeg kan ikke kalle det drømmer, mer rare drømmende tanker, og er ikke noe spesielt i tankene men akkurat som om det er for mange på engang, får aldri helt tak i hva det er. og rykningene de er så sterke at det gjør vondt i ryggen og bryst ofte. har vært i maaange år men alltid mer intenst i perioder. er det fler? Anonymkode: b1a55...993
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Anbefaler tilskudd av magnesium. Ikke billig-magnesium, noe som gir godt opptak. Denne er veldig god, den består av flere typer magnesium gir bedre opptak. https://sunkost.no/bio-life-magnesium-120-kapsler I tillegg bør du sjekke b12 hos lege. Mine verdier var ok, men i nedre del av normalen. Hjalp å få opp nivåene med tilskudd. Har ikke hatt oppvåkning/kramper/rykninger etter ca 1 mnd med tilskuddene. https://sunkost.no/flytende-b12-30-ml Anonymkode: d7ba0...290
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Hmm, interessant Fordi jeg har hatt b12 og d vit mangel, b12 var ok ved siste sjekk nå men fortsatt mangel på d. vet ikke med magnesium , men var noen som anbefalte det pga adhd, altså at det kan være bra da. men aante ikke at det kunne ha en sammenheng med disse rykninger og tanker. vet nesten uke hvordan jeg skal forklare det når jeg skriver heller, fordi mange tenker det er små vanlige rykninger som er vanlig, men det gjør vondt, og jeg kommer med stønn som om noen skulle slått meg i ryggen. men ja, takk for tips 😊 Anonymkode: b1a55...993
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Høres ut som hypnagoge hallusinasjoner. De kan ta mange former. Tipper det har vært mye stress (eller angst) i det siste? Det er i alle fall helt typisk for meg. Guidet meditasjon er førstehjelp for meg når stresset tar overhånd. Det som hjalp meg mest var kognitiv terapi. Når dette skjer meg nå så bryr jeg meg bare ikke lenger. Tenker "ok nå er jeg på vei til å sovne, så fint", snur meg og sovner på nytt. Anonymkode: aef37...5cf
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Høres ut som hypnagoge hallusinasjoner. De kan ta mange former. Tipper det har vært mye stress (eller angst) i det siste? Det er i alle fall helt typisk for meg. Guidet meditasjon er førstehjelp for meg når stresset tar overhånd. Det som hjalp meg mest var kognitiv terapi. Når dette skjer meg nå så bryr jeg meg bare ikke lenger. Tenker "ok nå er jeg på vei til å sovne, så fint", snur meg og sovner på nytt. Anonymkode: aef37...5cf Ja okey, ikke hørt om men ja det kan tenkes at det er værre når det er mye stress men det er liksom der uansett omtrent. Men jeg skal Google det litt, takk for tips, kognitiv terapi? Hos psykolog ? jeg går til psykolog nå for behandling av min adhd, har aldri nevnt dette da men hva mener du med at du ikke bryr deg , snur deg og sover igjen, ? jeg og gjør det , hver gang men skjer jo igjen og igjen og igjen haha. altså skjer det ikke bare igjen for deg og? fordi her så er det når jeg skal sove, så sovner jo egentlig aldri ofte på flere timer, det er utrolig forstyrrende Anonymkode: b1a55...993
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja okey, ikke hørt om men ja det kan tenkes at det er værre når det er mye stress men det er liksom der uansett omtrent. Men jeg skal Google det litt, takk for tips, kognitiv terapi? Hos psykolog ? jeg går til psykolog nå for behandling av min adhd, har aldri nevnt dette da men hva mener du med at du ikke bryr deg , snur deg og sover igjen, ? jeg og gjør det , hver gang men skjer jo igjen og igjen og igjen haha. altså skjer det ikke bare igjen for deg og? fordi her så er det når jeg skal sove, så sovner jo egentlig aldri ofte på flere timer, det er utrolig forstyrrende Anonymkode: b1a55...993 Det skjedde (skjer) igjen og igjen for meg når jeg hadde en dårlig periode med mye stress (angst). Det var utrolig tungt de første periodene dette skjedde, jeg var helt ødelagt av søvnmangel, følte at jeg levde i et mareritt. At jeg aldri skulle kunne sove normalt igjen, for ikke å snakke om at jeg var livredd for at noe var alvorlig galt med helsen min og at jeg kom til å dø i søvne. Jeg snakket med lege og psykiater om symptomene og lærte at det er stress som gjør det og at det er ufarlig. Jo mer jeg lar meg plage og stresse av oppvåkningene og de opplevelsene jeg har mellom søvn og våken tilstand, jo oftere vil det skje og jo lengre tid tar det før det går over. Etter en del jobbing så greier jeg nå å være ganske likegyldig når det skjer og da hender det ikke så ofte. Det jeg også gjør som er veldig viktig er å jobbe med det jeg har lært i terapi for å senke stress i hverdagen. Å komme hit jeg er nå skjedde ikke over natten, men jeg ble bedre i løpet av et års tid mens jeg gikk i terapi. Har hatt enkelte tilbakefall, men det har vært kortvarig. Anonymkode: aef37...5cf
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, interessant Fordi jeg har hatt b12 og d vit mangel, b12 var ok ved siste sjekk nå men fortsatt mangel på d. vet ikke med magnesium , men var noen som anbefalte det pga adhd, altså at det kan være bra da. men aante ikke at det kunne ha en sammenheng med disse rykninger og tanker. vet nesten uke hvordan jeg skal forklare det når jeg skriver heller, fordi mange tenker det er små vanlige rykninger som er vanlig, men det gjør vondt, og jeg kommer med stønn som om noen skulle slått meg i ryggen. men ja, takk for tips 😊 Anonymkode: b1a55...993 Du bør sjekke om b-12 ligger i nedre del av normalen, for det kan også gi symptomer. Du bør ligge på minst 400, og helst godt over dette også. Magnesium er en elektrolytt som er veldig viktig for nervesystemet, og kan ha påvirkning på alt fra kramper til fordøyelse til mental helse. Kalium like så, men her bør du følges opp av lege/sjekke at det er noe du kan ta tilskudd av. Jeg har adhd, og merker lettelse i tankekjør/bildesekvenser etter jeg begynte å ta det. https://stephaniesarkis.com/blog/can-potassium-supplements-treat-adhd/#:~:text=Many people with ADHD experience,after taking a potassium supplement. D vitaminmangel påvirker også søvn, mental helse, og smerter i kroppen. Hva slags tilskudd tar du for dette? Anonymkode: d7ba0...290
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør sjekke om b-12 ligger i nedre del av normalen, for det kan også gi symptomer. Du bør ligge på minst 400, og helst godt over dette også. Magnesium er en elektrolytt som er veldig viktig for nervesystemet, og kan ha påvirkning på alt fra kramper til fordøyelse til mental helse. Kalium like så, men her bør du følges opp av lege/sjekke at det er noe du kan ta tilskudd av. Jeg har adhd, og merker lettelse i tankekjør/bildesekvenser etter jeg begynte å ta det. https://stephaniesarkis.com/blog/can-potassium-supplements-treat-adhd/#:~:text=Many people with ADHD experience,after taking a potassium supplement. D vitaminmangel påvirker også søvn, mental helse, og smerter i kroppen. Hva slags tilskudd tar du for dette? Anonymkode: d7ba0...290 Hmm, virkelig interessant , men også rart .. jeg har jo hatt D vitamin mangel så lenge jeg kan huske, tar bare d vit tilskudd, av og til da. Må høre med legen ja før en tar magnesium. men har alltid trodd det med d vitamin er bare en bagatell, mangler ikke hele Norge d vitamin liksom , 😅 huff, men takk for gode innspill 😁 skal sjekke om jeg kan ta magnesium og om det hjelper på adhd, jeg har nylig begynt på Aduvanze men tror kanskje ikke medesin er noe for meg Anonymkode: b1a55...993
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det skjedde (skjer) igjen og igjen for meg når jeg hadde en dårlig periode med mye stress (angst). Det var utrolig tungt de første periodene dette skjedde, jeg var helt ødelagt av søvnmangel, følte at jeg levde i et mareritt. At jeg aldri skulle kunne sove normalt igjen, for ikke å snakke om at jeg var livredd for at noe var alvorlig galt med helsen min og at jeg kom til å dø i søvne. Jeg snakket med lege og psykiater om symptomene og lærte at det er stress som gjør det og at det er ufarlig. Jo mer jeg lar meg plage og stresse av oppvåkningene og de opplevelsene jeg har mellom søvn og våken tilstand, jo oftere vil det skje og jo lengre tid tar det før det går over. Etter en del jobbing så greier jeg nå å være ganske likegyldig når det skjer og da hender det ikke så ofte. Det jeg også gjør som er veldig viktig er å jobbe med det jeg har lært i terapi for å senke stress i hverdagen. Å komme hit jeg er nå skjedde ikke over natten, men jeg ble bedre i løpet av et års tid mens jeg gikk i terapi. Har hatt enkelte tilbakefall, men det har vært kortvarig. Anonymkode: aef37...5cf Jøsj, hmm.. ja jeg skal nevne det for psykiater. men jeg blir ikke redd eller stresset fordi det skjer, jeg og bare snur meg og prøver igjen, er rolig fordi dette er vanlig for meg har hatt det veldig lenge, men har bare ikke gjort noe med det,eller spurt noen. kan bare bli veldig irritert de dagene jeg er utrolig sliten og har søvnmangel, utrolig slitsomt. men takk for gode råd 😊 Anonymkode: b1a55...993
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 31 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm, virkelig interessant , men også rart .. jeg har jo hatt D vitamin mangel så lenge jeg kan huske, tar bare d vit tilskudd, av og til da. Må høre med legen ja før en tar magnesium. men har alltid trodd det med d vitamin er bare en bagatell, mangler ikke hele Norge d vitamin liksom , 😅 huff, men takk for gode innspill 😁 skal sjekke om jeg kan ta magnesium og om det hjelper på adhd, jeg har nylig begynt på Aduvanze men tror kanskje ikke medesin er noe for meg Anonymkode: b1a55...993 Hvis du har hatt d vitamin mangel så lenge du kan huske, så må du ta tilskudd hele tiden og ikke bare innimellom. Det er også veldig viktig at du tar riktig dose slik at lagrene faktisk fylles. Så må du ta vedlikeholdsdoser. Spis også mat rik på d vitamin. Fet fisk, egg... Magnesium er viktig for at kroppen tar opp d vitamin. Nei, du må sjekke med legen før du tar kalium. Jo, halve Norge mangler d vitamin, og mange har helseproblemer relatert til det. Svekket immunforsvar, mental helse, søvnproblemer, smerter, osv. Vitaminer og mineraler er aldri en bagatell for mental og fysisk helse. Som sagt; du må ta god kvalitets tilskudd, riktige doser, og ta over tid. B-12, d vitamin, kalium, magnesium. Kalium må du som nevnt følges opp hos lege i forhold til om du kan ta det, og passe på at du ikke tar for mye. Anonymkode: d7ba0...290 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 Støtter det som blir sagt her med tanke på vitaminer og mineraler. Jeg lå såvidt innenfor referanseområdet på D-vitamin, så trodde ikke jeg måtte ta tilskudd, men ble rådet av klinisk ernæringsfysiolog til å ta 80mcg daglig (altså mye mer enn de anbefalte 10-20). Etter ett år er jeg nå i øvre sjikt av referanseområdet, og føler meg så mye bedre (var plaget med utmattelse og nedstemthet). Ang. det du spør om: jeg har ikke disse rykningene, men har til tider helt ekstreme «bilder» og «drømmer». Bruker hermetegn fordi jeg har ikke sovnet helt, det kommer når jeg er på vei til å sovne. Jeg ser masse mønstre som beveger seg, kan se fjes som plutselig dukker opp, en hånd som gjør bevegelser, en mann som hopper ned i et vann, en sumobryter som setter seg på en stol… Det er altså helt random. Noen ganger er det som om bildet/drømmen er heeeelt nære, det er så stort liksom, mens andre ganger er det bitte lite og langt unna. Ofte føles det som jeg ser på noe med 3D-briller. Og hvis jeg hører en litt skarp lyd, for eksempel at det knepper i radiatoren eller snø som faller ned fra taket, «ser» jeg et hvitt lysglimt samtidig som jeg får støt ut i bena. Har aldri snakket med noen om dette, så jeg aner ikke om det er noe alle har eller ikke 😆 Men poenget: jeg har begynt å bruke sånn pute med korn i som kan varmes i mikrobølgeovnen. Legger den på magen/brystet når jeg skal sove, den virker veldig beroligende og gjør at jeg sovner mye lettere (melatonin hjelper også). Bildene og de greiene er der fremdeles, men det er lettere å sovne. Mulig det blir annerledes for deg som har rykninger også, men verdt et forsøk ❤️ Anonymkode: 85397...aba
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bør sjekke om b-12 ligger i nedre del av normalen, for det kan også gi symptomer. Du bør ligge på minst 400, og helst godt over dette også. Magnesium er en elektrolytt som er veldig viktig for nervesystemet, og kan ha påvirkning på alt fra kramper til fordøyelse til mental helse. Kalium like så, men her bør du følges opp av lege/sjekke at det er noe du kan ta tilskudd av. Jeg har adhd, og merker lettelse i tankekjør/bildesekvenser etter jeg begynte å ta det. https://stephaniesarkis.com/blog/can-potassium-supplements-treat-adhd/#:~:text=Many people with ADHD experience,after taking a potassium supplement. D vitaminmangel påvirker også søvn, mental helse, og smerter i kroppen. Hva slags tilskudd tar du for dette? Anonymkode: d7ba0...290 Med fare for å kuppe tråden: bør man snakke med lege om tilskudd av kalium dersom man ligger helt i nedre del av referanseområdet? (Har mye tankekjør og skal utredes for ADHD) Anonymkode: 85397...aba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå