AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Er 25 år. Har vært på AAP i 3 år, er inne i 4 året nå. Grunnen er kronisk migrene/hodepine, samr at jeg har slitt med angst og OCD siden jeg var kid. OCD'en har jeg klart å bli kvitt litt selv, angsten preger meg til tider.. kan gå litt i perioder. Å leve på 10k i mnd er ikke akkurat drømmen, så er ikke på nav for morroskyld (for de som hater navere). Har hatt noen jobber fra og til, men har store plager som blir ustabilt for arbeidsgivere, i tillegg til at alle jobber jeg har vært innunder har blitt for utfordrende i lengden. Klarer å holde ut i 1-2mnd, men der stopper det. Ble for 3 gang nå henvist til DPS, fordi jeg VET det er noe som ikke stemmer i huet mitt. Tidligere har de bedt meg bruke antidepressiva fra fastlegen og ta kontakt med kommunens helseteam (jeg kontrollerer tydligvis angsten min bra siden jeg har hatt det i 20 år og ikke er et nervevrak). Denne gangen ble jeg henvist da fastlegen mener jeg kan ha ADHD, noe jeg også har tenkt før mange ganger. Hvordan diagnoser hadde dere som ble ufør? Er det noen som gikk ut i fast jobb fra AAP hvor dere ble værende og det funket? Hva slags hjelp fikk dere og fra hvilke utfordringer? Vil virkelig ikke bli ufør, men fungerer såpass dårlig i arbeid. Anonymkode: cfaa3...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er 25 år. Har vært på AAP i 3 år, er inne i 4 året nå. Grunnen er kronisk migrene/hodepine, samr at jeg har slitt med angst og OCD siden jeg var kid. OCD'en har jeg klart å bli kvitt litt selv, angsten preger meg til tider.. kan gå litt i perioder. Å leve på 10k i mnd er ikke akkurat drømmen, så er ikke på nav for morroskyld (for de som hater navere). Har hatt noen jobber fra og til, men har store plager som blir ustabilt for arbeidsgivere, i tillegg til at alle jobber jeg har vært innunder har blitt for utfordrende i lengden. Klarer å holde ut i 1-2mnd, men der stopper det. Ble for 3 gang nå henvist til DPS, fordi jeg VET det er noe som ikke stemmer i huet mitt. Tidligere har de bedt meg bruke antidepressiva fra fastlegen og ta kontakt med kommunens helseteam (jeg kontrollerer tydligvis angsten min bra siden jeg har hatt det i 20 år og ikke er et nervevrak). Denne gangen ble jeg henvist da fastlegen mener jeg kan ha ADHD, noe jeg også har tenkt før mange ganger. Hvordan diagnoser hadde dere som ble ufør? Er det noen som gikk ut i fast jobb fra AAP hvor dere ble værende og det funket? Hva slags hjelp fikk dere og fra hvilke utfordringer? Vil virkelig ikke bli ufør, men fungerer såpass dårlig i arbeid. Anonymkode: cfaa3...8f3 Legger til at jeg er kvinne* Anonymkode: cfaa3...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #3 Skrevet 27. januar 2024 Har du prøvd å jobbe deltid? Jeg er på AAP grunnet kronisk hodepine/migrene. Jeg jobber 40% og har hjemmekontor og flexitid, så jeg jobber når jeg kan, og hviler når jeg må. En fleksibel arbeidsgiver er gull verdt og helt avgjørende for at jeg skal klare å stå i jobb. Anonymkode: 46bb2...e4e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #4 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er 25 år. Har vært på AAP i 3 år, er inne i 4 året nå. Grunnen er kronisk migrene/hodepine, samr at jeg har slitt med angst og OCD siden jeg var kid. OCD'en har jeg klart å bli kvitt litt selv, angsten preger meg til tider.. kan gå litt i perioder. Å leve på 10k i mnd er ikke akkurat drømmen, så er ikke på nav for morroskyld (for de som hater navere). Har hatt noen jobber fra og til, men har store plager som blir ustabilt for arbeidsgivere, i tillegg til at alle jobber jeg har vært innunder har blitt for utfordrende i lengden. Klarer å holde ut i 1-2mnd, men der stopper det. Ble for 3 gang nå henvist til DPS, fordi jeg VET det er noe som ikke stemmer i huet mitt. Tidligere har de bedt meg bruke antidepressiva fra fastlegen og ta kontakt med kommunens helseteam (jeg kontrollerer tydligvis angsten min bra siden jeg har hatt det i 20 år og ikke er et nervevrak). Denne gangen ble jeg henvist da fastlegen mener jeg kan ha ADHD, noe jeg også har tenkt før mange ganger. Hvordan diagnoser hadde dere som ble ufør? Er det noen som gikk ut i fast jobb fra AAP hvor dere ble værende og det funket? Hva slags hjelp fikk dere og fra hvilke utfordringer? Vil virkelig ikke bli ufør, men fungerer såpass dårlig i arbeid. Anonymkode: cfaa3...8f3 Hvilke diagnoser jeg har som uføretrygdet er totalt irrelevant da det er funksjonsnivå og restarbeidsevne det legges vekt på ved en søknad om uføretrygd. Anonymkode: f8d1b...811 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #5 Skrevet 27. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvilke diagnoser jeg har som uføretrygdet er totalt irrelevant da det er funksjonsnivå og restarbeidsevne det legges vekt på ved en søknad om uføretrygd. Anonymkode: f8d1b...811 Hysj nå. Vær litt snill med denne personen da og fortell om diagnosen slik at hen kan google symptomene og brgynne ta de opp med fastlegen sin. Anonymkode: 5a2ac...bc9 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #6 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er 25 år. Har vært på AAP i 3 år, er inne i 4 året nå. Grunnen er kronisk migrene/hodepine, samr at jeg har slitt med angst og OCD siden jeg var kid. OCD'en har jeg klart å bli kvitt litt selv, angsten preger meg til tider.. kan gå litt i perioder. Å leve på 10k i mnd er ikke akkurat drømmen, så er ikke på nav for morroskyld (for de som hater navere). Har hatt noen jobber fra og til, men har store plager som blir ustabilt for arbeidsgivere, i tillegg til at alle jobber jeg har vært innunder har blitt for utfordrende i lengden. Klarer å holde ut i 1-2mnd, men der stopper det. Ble for 3 gang nå henvist til DPS, fordi jeg VET det er noe som ikke stemmer i huet mitt. Tidligere har de bedt meg bruke antidepressiva fra fastlegen og ta kontakt med kommunens helseteam (jeg kontrollerer tydligvis angsten min bra siden jeg har hatt det i 20 år og ikke er et nervevrak). Denne gangen ble jeg henvist da fastlegen mener jeg kan ha ADHD, noe jeg også har tenkt før mange ganger. Hvordan diagnoser hadde dere som ble ufør? Er det noen som gikk ut i fast jobb fra AAP hvor dere ble værende og det funket? Hva slags hjelp fikk dere og fra hvilke utfordringer? Vil virkelig ikke bli ufør, men fungerer såpass dårlig i arbeid. Anonymkode: cfaa3...8f3 10 000 kr er ikke mye.Er det minstesatsen på Aap? Anonymkode: 2a136...3f8
Sofakona Skrevet 27. januar 2024 #7 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er 25 år. Har vært på AAP i 3 år, er inne i 4 året nå. Grunnen er kronisk migrene/hodepine, samr at jeg har slitt med angst og OCD siden jeg var kid. OCD'en har jeg klart å bli kvitt litt selv, angsten preger meg til tider.. kan gå litt i perioder. Å leve på 10k i mnd er ikke akkurat drømmen, så er ikke på nav for morroskyld (for de som hater navere). Har hatt noen jobber fra og til, men har store plager som blir ustabilt for arbeidsgivere, i tillegg til at alle jobber jeg har vært innunder har blitt for utfordrende i lengden. Klarer å holde ut i 1-2mnd, men der stopper det. Ble for 3 gang nå henvist til DPS, fordi jeg VET det er noe som ikke stemmer i huet mitt. Tidligere har de bedt meg bruke antidepressiva fra fastlegen og ta kontakt med kommunens helseteam (jeg kontrollerer tydligvis angsten min bra siden jeg har hatt det i 20 år og ikke er et nervevrak). Denne gangen ble jeg henvist da fastlegen mener jeg kan ha ADHD, noe jeg også har tenkt før mange ganger. Hvordan diagnoser hadde dere som ble ufør? Er det noen som gikk ut i fast jobb fra AAP hvor dere ble værende og det funket? Hva slags hjelp fikk dere og fra hvilke utfordringer? Vil virkelig ikke bli ufør, men fungerer såpass dårlig i arbeid. Anonymkode: cfaa3...8f3 Har du vært på jobb tiltak via nav? For å se hvordan du klarer å jobbe et ?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #8 Skrevet 27. januar 2024 Eg kjenner berre 1 som har uføretrygd og det var pga ryggen. Hadde ikkje "puter" mellom ryggvirvlane igjen, og levde (lever) med store smerter. Anonymkode: 93b13...0ef
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #9 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 10 000 kr er ikke mye.Er det minstesatsen på Aap? Anonymkode: 2a136...3f8 10 000kr i «lommepenger» er mye. Det er nesten det en må legge til grunn det er når en ser slike tall, før en får de reelle tallene opp her, om en får dekket bosted osv.. Anonymkode: 42b65...f63
Sofakona Skrevet 27. januar 2024 #10 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 10 000kr i «lommepenger» er mye. Det er nesten det en må legge til grunn det er når en ser slike tall, før en får de reelle tallene opp her, om en får dekket bosted osv.. Anonymkode: 42b65...f63 10.000 i mbd er jo kjempe lite, du skal betale strømregningen, lån, mat, kansje medesiner og legetimer, forsikring etc 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #11 Skrevet 27. januar 2024 Sofakona skrev (6 minutter siden): 10.000 i mbd er jo kjempe lite, du skal betale strømregningen, lån, mat, kansje medesiner og legetimer, forsikring etc Betaler ingen lån hvis en får dekket husleie osv.. Anonymkode: 42b65...f63
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #12 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du prøvd å jobbe deltid? Jeg er på AAP grunnet kronisk hodepine/migrene. Jeg jobber 40% og har hjemmekontor og flexitid, så jeg jobber når jeg kan, og hviler når jeg må. En fleksibel arbeidsgiver er gull verdt og helt avgjørende for at jeg skal klare å stå i jobb. Anonymkode: 46bb2...e4e Jobbet deltid, 6 netter i uka. Det ble altfor mye, og det er litt begrenset hva slags type jobber jeg får gått til. Jeg plages ikke av tanken på 50% ufør, men 100% har jeg ikke lyst til. Er på jobbtiltak nå så håper de finner noe jeg kan fungere i som er deltid, slik at jeg får prøvd ut ulike typer arbeid. Har jobbet med post/pakke levering, det funket greit men var dårlige satser for kjøregodtgjørelse (i forhold til bensinpriser og slitasje på bil). Siste 3 månedene jeg jobbet der så tapte jeg 4000kr i mnd på bilreperasjoner hver måned. Får liksom ikke kjøpt meg dyrere og bedre bil heller med så lite inntekt fra før. -ts Anonymkode: cfaa3...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hysj nå. Vær litt snill med denne personen da og fortell om diagnosen slik at hen kan google symptomene og brgynne ta de opp med fastlegen sin. Anonymkode: 5a2ac...bc9 Nå har jeg allerede kronisk migrene diagnose, i tillegg til en avrevet muskel i skulder og angsg/OCD. Jeg er ikke personen til å sette på meg selv diagnoser jeg ikke har. Skal få adhd utredning nå snart, men er usikker selv på om det er det som er "galt". Angst har jeg alltid hatt, OCD sliter både jeg, min far og søster med så det er nok genetisk betinget. Jeg har klart å bli kvitt tvangstankene på egenhånd siste 7 årene, samt at jeg slet med derealisasjon fra jeg var 14-19 år. Ønsket den tiden ikke leve lengre, men kom meg til slutt ut av det hlvte der uten hjelp. Jeg er sterk mentalt, for jeg har mye som surrer og går i huet. Får aldri indre ro i meg, og får aldri til en eneste ting. Derfor mistenker de ADHD. Om det er det, eller noe annet overlater jeg til testene jeg skal gjennom, men håper bare jeg finner ut av hva det er, slik at jeg kan få riktige verktøy for å håndtere det bedre. Det er veldig viktig for meg å få riktig hjelp, så slike kommentarer er litt tåpelige. - ts Anonymkode: cfaa3...8f3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 10 000 kr er ikke mye.Er det minstesatsen på Aap? Anonymkode: 2a136...3f8 Minstesats for de under 24 ja. 6080kr før skatt hver 2 uke. Dette skal jo i teorien dekke husleie og alt annet. Så hender jeg må søke ekstra sosialhjelp til strøm, legeregninger ol. Jeg har heldigvis en samboer som har tjent godt, så har slippet billig unna med å betale litt mindre i leie enn han. Dvs han betaler vel 7000kr og jeg betaler 2-3000kr. Han tar seg også av strømmen. Det øker nå når jeg blir 25, da får jeg vel 20-21 før skatt, sikkert rundt 17-18 etter skatt.. så jeg ser frem til det slik at jeg har litt mer å rutte med. Men jeg vil aller helst fungere i arbeid. - ts Anonymkode: cfaa3...8f3 1
Sofakona Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Betaler ingen lån hvis en får dekket husleie osv.. Anonymkode: 42b65...f63 Hvem får dekket husleien i Norge?
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 10 000kr i «lommepenger» er mye. Det er nesten det en må legge til grunn det er når en ser slike tall, før en får de reelle tallene opp her, om en får dekket bosted osv.. Anonymkode: 42b65...f63 10.000kr skal også dekke husleie, strøm osv. Livsoppholder er på en måte på 5500kr. Alt annet skal man dekke selv, har man 10.000 i leieutgift så får man nok 5000-6000kr ekstra i sosial om man søker det. Så man overlever såklart. Men da må man belage seg på å leie resten av livet, noe som ikke akkurat er drømmen. Man vil jo helst spare litt for å kjøpe hus en gang i fremtiden. Heldigvis øker det litt nå snart når jeg er 25 (2 uker til), så det blir litt mer å rutte med i mnd mtp husleie og strøm og alt mulig. Men jeg har klart meg siste 3 årene, man klarer om man må. - ts Anonymkode: cfaa3...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 10 000kr i «lommepenger» er mye. Det er nesten det en må legge til grunn det er når en ser slike tall, før en får de reelle tallene opp her, om en får dekket bosted osv.. Anonymkode: 42b65...f63 Lommepenger😉Ha ha. Bor du for deg selv så er ikke 10 000 kr mye. Bor du fortsatt hjemme hos mor å far å tror folk bruker hele lønnen sin på lommepenger. Anonymkode: 2a136...3f8 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Betaler ingen lån hvis en får dekket husleie osv.. Anonymkode: 42b65...f63 Hvem får dekket husleie? Jeg vet ikke om noen som får dekt husleie utenom AAP. Det er isåfall hvis utgifter gjør at du sitter igjen med under 5000 i mnd på mat og ting man trenger. Alt over 5000 må man enten betale selv, eller søke ekstra sosial hver måned for. Har hendt jeg har måttet søke ekstra, men nå har jeg samboer så nå slipper jeg betale like mye og vi fordeler det mer rettferdig siden jeg har hatt såpass lite i inntekt. Man klarer seg, men man får aldri spart noe, man kommer på en måte ingen vei. Og trenger man nye sko får man ikke kjøpt seg det. Det er ikke bare bare å leve på 1200kr i uka med dagens matvarepriser osv. -ts Anonymkode: cfaa3...8f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå