Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 27 uker på vei, og gått opp to kilo. Jeg har en bmi på 28(før svangerskap), så jeg er ikke en sånn slanking, men jeg har aldri hatt slike problemer. Dette er på en måte de to ekstra kiloene jeg kan få i vann under mensen, og merker jo aldri noe til dette…

men nå er alt helt vanvittig tungt. Det føles som at jeg er 17kilo tyngre.. sex er så slitsomt, fordi jeg orker ikke sitte oppreist omtrent, så jeg må være på bunnen. Det å gå opp trapper er et mareritt, eller slake oppoverbakker, reise seg opp fra bilsetet, assa alt som har med å reise seg eller komme seg oppover på noen som helst måte. Det å sitte rett opp og ned er jo et mareritt, jeg er avhengig av å kunne Lene meg tilbake.. dette er mitt tredje svangerskap, og jeg har aldri vært borti maken assa… 2kg=20kg?

noen som har erfaringer med dette, og evt vet hva det skyldes?

Anonymkode: 3c0e7...830

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Graviditet er tungt, helt uavhengig av vekt. Jeg hadde en BMI på 18 da jeg ble gravid, og gikk opp 10 kg i hele svangerskapet. Hadde altså normaltvekt hele tiden, men var dødssliten. 

Anonymkode: 8efc3...f18

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Graviditet er tungt, helt uavhengig av vekt. Jeg hadde en BMI på 18 da jeg ble gravid, og gikk opp 10 kg i hele svangerskapet. Hadde altså normaltvekt hele tiden, men var dødssliten. 

Mentalt føler jeg meg som en pingle på grunn av dette.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mentalt føler jeg meg som en pingle på grunn av dette.

Da får du jobbe med deg selv. Det er helt vanlig å bli sliten i løpet av en graviditet.

Skrevet

Jeg har gått opp 5kg, er i uke 38. Noen svangerskap er tyngre enn andre. De påvirker bekkenet ulikt, pusten, sirkulasjonen i kroppen. Det er «dessverre» helt normalt :) 

Anonymkode: ec217...1e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gått opp 5kg, er i uke 38. Noen svangerskap er tyngre enn andre. De påvirker bekkenet ulikt, pusten, sirkulasjonen i kroppen. Det er «dessverre» helt normalt :) 

Jeg er glad du sier det… jeg føler veldig på at bare fordi jeg er «liten» på magen og kun gått opp 2kg så forventes det at jeg skal klare alt og fungere som normal, når det ikke er en realitet for meg… er nok også derfor jeg føler meg litt «pinglete»

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er glad du sier det… jeg føler veldig på at bare fordi jeg er «liten» på magen og kun gått opp 2kg så forventes det at jeg skal klare alt og fungere som normal, når det ikke er en realitet for meg… er nok også derfor jeg føler meg litt «pinglete»

Det skal du ikke føle! Du er ingen pingle. Dessuten er du så tung fra før av, at du bør ikke føle på skam for å ikke legge på deg så mye ❤️ Når man har så høy BMI er det ikke anbefalt å legge på seg så veldig mye, så du gjør absolutt alt riktig. Ikke stress! ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skal du ikke føle! Du er ingen pingle. Dessuten er du så tung fra før av, at du bør ikke føle på skam for å ikke legge på deg så mye ❤️ Når man har så høy BMI er det ikke anbefalt å legge på seg så veldig mye, så du gjør absolutt alt riktig. Ikke stress! ❤️ 

BMI på 28 er lett overvektig og ikke høyt slik du skriver. Skjerp deg!

Anonymkode: 56a8f...725

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

BMI på 28 er lett overvektig og ikke høyt slik du skriver. Skjerp deg!

Overvekt er BMI på 25, og fedme er 29.9. Så Ts er vel midt i mellom, nærmere fedme. Forsøkte å være oppløftende å si at Ts gjør alt riktig, så skjønner ikke helt hva som er galt med det.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvem er disse som forventer du skal fungere normalt?

Skrevet

Den tyngden kan kanskje være at det er trangere i magen og at man generelt blir mer sliten i svangerskap, mer andpusten og trapper osv blir tyngre. Jeg syntes ALT var kjempetungt og følte meg kjempesvak fra uke 6... Var normalvektig (i det nedre sjiktet av normal), passe godt trent i starten av tredveårene 6 uker tidligere. 

Anonymkode: ff991...a73

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Overvekt er BMI på 25, og fedme er 29.9. Så Ts er vel midt i mellom, nærmere fedme. Forsøkte å være oppløftende å si at Ts gjør alt riktig, så skjønner ikke helt hva som er galt med det.

Hahahhaha ja denne var morsom. Jeg føler ikke at jeg er verken tung eller feit da jeg ikke er gravid😉 jeg har en helt nydelig kvinnekropp og spiser sunt, selv om bmi’en er litt høy grunnet tidligere sykdom som er i balanse nå😉

men i mine tidligere svangerskap har jeg gått opp både 22 og 16kilo(var mye pga vann og forgiftning), men jeg har aldri følt meg så tung som akkurat disse to kiloene. Og jeg skjønner ikke hvor denne tyngden på de to kiloene kommer fra. Det er jo rett og slett jævlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er disse som forventer du skal fungere normalt?

Når alle i min krets skal poengtere at jeg er så «liten og fin» til hver anledning, så føles det litt ut som at «ja men det her burde ikke være et problem»…

føler at når man er «liten og fin» så er det ikke rom for å ha slike plager som man gjerne har da man er «stor og tung».. for det har jeg også vært, men det var likevel enklere enn disse to kiloene.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Når alle i min krets skal poengtere at jeg er så «liten og fin» til hver anledning, så føles det litt ut som at «ja men det her burde ikke være et problem»…

føler at når man er «liten og fin» så er det ikke rom for å ha slike plager som man gjerne har da man er «stor og tung».. for det har jeg også vært, men det var likevel enklere enn disse to kiloene.

Men du er bare 27 uker på vei. Jeg fikk litt mage i uke 27-28. Svangerskap er ulike. Jeg er ikke stor eller tung, og opplever det er helt greit å være sliten, kvalm, trøtt og hva enn. Kanskje det sier mer om de rundt deg enn svangerskapet. 

Skrevet

Hadde normal BMI og har nå lagt på meg ca 6 kg, er i uke 31. Er mer andpusten og er sinnssykt sliten pga elendig søvn. Helt normalt at det er slitsomt å eksistere 😅 Svangerskap nr 2 for min del

Anonymkode: 3b44f...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.1.2024 den 21.37):

Vi snakker om slingringsmonn på ca 10 kg her innenfor gjennomsnittlig høyde (170cm). Å omtale dette som «så tung» og «høy BMI» er unødvendig. 

Skrevet

Jeg tror ikke dette har noe med vekt å gjøre. Selv merker jeg også at mye har blitt tyngre og tror det er på grunn av økt blodvolum. Det gjør at man blir fortere andpusten og får høy puls av mindre enn tidligere. 

Det jeg føler hjelper er å holde seg i aktivitet og kjenne på at det er ikke farlig at det er tungt, og at jeg klarer det likevel. 

Anonymkode: 275fb...207

Skrevet

Jeg har vært andpusten fra jeg ble gravid og er ganske slank og lett. Det er jo mer blod som skal pumpes rundt og man får fort høy puls. Tror man bare må være snill med seg selv og holde seg i moderat aktivitet.

Anonymkode: ad4bf...ad7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...