Gå til innhold

Er det lov å ta emner hos andre universiteter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Studerer  siv.ing, men universitet tilbyr ikke et par emner som jeg har lyst til å ta, men ser at et par andre universiteter gjør det. 
Har jeg lov til å ta de emnene hos andre universiteter og bake dem inn i graden min? 

Samt, må jeg søke via samordnet eller igjennom universitetet? - Tenker nå å ta et par av emnene selv om jeg ikke får bakt dem inn i graden.

Anonymkode: b4e7f...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tror ikke de har mulighet til å nekte deg det. Hvordan skal de finne ut at du tar emner på andre universitet? 

Det eneste problemet er om obligatoriske aktiviteter eller eksamensdatoer havner på samme dag. 

Anonymkode: 711d7...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med studieveileder på universitetet ditt, de har nok svart på tilsvarende spørsmål mange ganger før! 😊

Anonymkode: 78b21...c0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du må høre med veileder om de kan erstatte emner i graden (må være et vesentlig overlapp). Er nok enklere som valgemner om det er relevant tematikk for graden din.

Du kan melde deg opp i enkeltemner ved universitetet som tilbyr dem. Dersom de er adgangsbegrensede må du normalt sett søke opptak til et studieprogram som tilbyr dem, men er kanskje mulig å høre med universitetet om det er mulig å få tilgang likevel.

Anonymkode: 9801d...c21

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kan du det. Det er ikke sånn at du må love evig troskap til det første universitetet du studerer ved.

Det pleier å være slik at hvis du studerer ved flere universitet, betaler du bare semesteravgift ved det ene.

Det er jo bare om å gjøre at det lar seg gjøre praktisk, altså at disse andre emnene er åpne som enkeltemner, at det ikke er obligatorisk oppmøte og at eksamenene/forelesningene ikke kræsjer.

I tillegg må du søke om å få emnene innpasset i graden din. Og det er lurt å snakke med en studieveileder før du starter på de ekstra emnene, slik at du ikke går på en smell der, altså at de ikke godtar emnene fra det andre universitetet.

Endret av ti10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Annonse

Hey 

Er det mulig å ta et emner man ikke har bestått på sin opprinnelige uni på en annen uni? Har ikke bestått anatomi på sykepleie studier, jeg vil ikke venter  et  år uten  å gjør noe, kan jeg da  ta et emner eller to på en andre Uni på et semester? Og fortsette på min uni etter hvert? 

Anonymkode: ffd92...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hey 

Er det mulig å ta et emner man ikke har bestått på sin opprinnelige uni på en annen uni? Har ikke bestått anatomi på sykepleie studier, jeg vil ikke venter  et  år uten  å gjør noe, kan jeg da  ta et emner eller to på en andre Uni på et semester? Og fortsette på min uni etter hvert? 

Anonymkode: ffd92...464

Du kan ta mange emner ved andre universiteter. Men hvortil du får tatt et så spesielt emne som anatomi, og tatt det tidligere enn på ditt eget universitet, det bør du høre med en rådgiver om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt, men dette må du undersøke om du får godkjent i graden din på forhånd. Snakk med en studieveileder eller den som er ansvarlig for graden din/Studiet ditt (studieansvarlig heter det som regel). 

Anonymkode: 8b1f2...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...