AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Kjenner det nesten rablet for meg. Dette er ikke noe nytt. Jeg og to andre ble plassert i gruppe med to andre mer ressurssvake klassekamerater da jeg gikk på barneskolen (og det er mange år siden), for å hjelpe til med å «få de i gang», slippe mobbing og generelt ramle ut i ung alder. Men vi var bare 11 - 12 år selv, og måtte plutselig håndtere incest, vold, all mulig slags jævelskap. Hvordan kan voksne mennesker tro at så unge og totalt uerfarne hjerner kan hjelpe til med dette? Jeg husker hvor redd dette gjorde meg, jeg gråt på skulderen til min mor i årevis etter disse «fantastiske» gruppemøtene. Vi andre visste ikke hva sex var, en gang… Total ansvarsfraskrivelse fra voksne som ikke orker å ta tak i problemer selv, tenker jeg! Anonymkode: c70e7...37f 8 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Hva mener du? Utøve de vold og overgrep på deg? Eller snakket de om det? Hva slags grupper? Og hvilken rant på Facebook? Anonymkode: 89ea7...6f7 8 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Jeg var kanskje litt utydelig, sorry. Ble sint. Nei, jeg ble ikke utsatt for noe, men vi som «hadde det så bra», fikk ansvaret for de som ikke hadde det. Legger ved «det glade budskap» (den er lang, unnskyld på forhånd…) Anonymkode: c70e7...37f 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Hvor var foreldrene dine? Hvorfor satte de ikke ned foten? Anonymkode: 4800c...1b7 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Hvordan tenker du at den historien, som jeg også har lest, sammenfaller med det du forteller om å måtte håndtere incest og lignende? Anonymkode: 64bb8...e3e 25 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Her er link til originalen, fra Bergens Tidende i 2011 ("Lærer Bjørndals metode") https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/09LbG/laerer-bjoerndals-metode Anonymkode: 30ff7...b92 5 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Anonymkode: c70e7...37f Uff, det må ha vært vanskelig for deg å ha vært så vellykket og veltilpasset som barn at det ble stilt litt ekstra krav og forventninger til deg. Tenke seg til, å bli fortalt at du burde stå opp mot tydelig mobbing, og være nødt til å inkludere noen som du hadde lyst til å utestenge også. Eller var det noe helt annet du mente, egentlig? Anonymkode: 2a287...85b 25 3 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan tenker du at den historien, som jeg også har lest, sammenfaller med det du forteller om å måtte håndtere incest og lignende? Anonymkode: 64bb8...e3e Det jeg tenker om det, er at veldig mange mobbeofre også sliter på annet hold, det foreligger ofte en årsak. Og den er ikke for barn å håndtere. Anonymkode: c70e7...37f 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Anonymkode: c70e7...37f Du hisser deg opp over en tekst om en angivelig hendelse på 80-tallet? For 40 år siden? 🤔For det første har alle elevene i klassen og på trinnet ansvar for seg selv og sin oppførsel, samt for sine medelever. For det andre er det ikke vanlig i dagens skole å navngi utfordrende elever eller elever som strever med noe til de andre elevene i klassen. Dette er taushetsbelagt. Men selvsagt kan man minne jentene på å ta med den nye jenta på ting i friminuttet osv. Lærere overlater aldri ansvar for elevenes ve og vel til en gruppe med "flinke" elever. Anonymkode: 8e567...04f 10 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det jeg tenker om det, er at veldig mange mobbeofre også sliter på annet hold, det foreligger ofte en årsak. Og den er ikke for barn å håndtere. Anonymkode: c70e7...37f Og jeg tenker at det er enda fler av mobberne som har sitt å stri med. Spesielt jentemobbing handler mest om å utestenge for å booste eget ego og fortelle hverandre hvor kule vi er, og hvertfallikke sånn som den vi utestenger. Det blir en egen lek, der den som blir utestengt innimellom blir invitert med for så å bli utestengt igjen. Ellers ville jo den utestengte funnet seg andre venner, og hva skulle de kule jentene hatt til felles da, liksom. Anonymkode: 2a287...85b 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 Det du skriver om har da ingenting å gjøre med dette her? Anonymkode: 5a0f6...3ff 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #13 Skrevet 27. januar 2024 Det du beskriver er ekstremt og altfor nye for en 11-åring. ja, mer populære elever bør bli oppfordret til å være hyggelig med og inkludere mindre populære klassekamerater i aktiviteter. Men å skulle være « «psykolog» for dem er jo et overgrep for begge parter. Anonymkode: 79f4f...dbd 6 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #14 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Anonymkode: c70e7...37f Denne har jeg sett fra tid til annen på FB siden jeg kom inn der i 2007. Dette er jo en gammel vandrehistorie Anonymkode: 9fb3c...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #15 Skrevet 27. januar 2024 Nå høres ditt tilfelle ekstremt ut. Men dantidig tenker jeg at hvis man sitter og ser på mobbing, slik som i vandrehistorien poster her, er man i samme kategori som mobberen selv. Anonymkode: 18353...f86 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #16 Skrevet 27. januar 2024 Det handler vel om å ikke snu ryggen til, bidra til at alle føler seg inkluder og velkommen, og det er vel egenskaper som vi ønsker at alle skal ha? Anonymkode: a5e16...8bc 6 1
altflyter Skrevet 27. januar 2024 #17 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Denne har jeg sett fra tid til annen på FB siden jeg kom inn der i 2007. Dette er jo en gammel vandrehistorie Anonymkode: 9fb3c...bd7 Det er ikke en vandrehistorie. Øyvind Bjørndal og hvordan han håndterte mobbing på skolen er høyst dokumentert. Mener han døde i 2017 8
BobbySocks Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 Hvordan kom incest med i bildet? Og hvorfor gråt du? Hæ?! 3
Gjest Hoia Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 Hadde den en medfødt tilstand, slik at vedkommende ikke skjønte sosiale koder? Mitt inntrykk er at disse med både handikap og vanskelige bakgrunn, har visse faddere i livet, der de løftes av usynlige "vinger". Det er ikke helt riktig at et miljø skal innrettes etter dette, men det vil ikke si at man skal tolerere mobbing. Det er jo flott at en løfter folk som trenger det, men en kan bare ikke hindre folk som ikke trenger hjelp til det sosiale, tilrettelegging - fordi det føles som en hemsko.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 Det å gjøre de populære elevene oppmerksom på at de faktisk har en enorm påvirkningskraft, og bør forvalte denne godt, syns jeg er veldig bra. På den andre siden er det ofte at de flinke og rolige elevene blir satt sammen med de som er veldig urolige, for å lære de opp. Dette syns jeg ikke er greit. Mitt tantebarn er av den rolige typen og læreren setter han konsekvent sammen med de mest urolige ungene for at han skal ta seg av de og hjelpe de med oppgavene. Han har flere ganger bedt om å få slippe, men blir likevel brukt som ekstralærer for de vanskeligste ungene. Dette syns jeg er helt uakseptabelt, det ødelegger jo hele hans glede med å gå på skolen. Å lære opp de som har vanskeligheter er skolevesenets oppgave, ikke de andre elevene. Anonymkode: 8b352...fc8 10 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå