Gå til innhold

Hvordan vite hvordan budsjettet mitt som pensjonist i fremtiden blir?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nok mange som sparer til vi går av med pensjon.

Jeg vet ca hvor mye jeg får fra NAV/offentlig tjenestepensjon, det ser jeg jo inne på nettsidene. 

Men hvor mye trenger jeg å spare selv? 

Det tallet må jo basere seg litt på hvordan jeg tenker forbruket mitt blir når jeg pensjonerer meg.

Er det noen som har forsøkt seg på et regnestykke eller et oppsett, og har synset litt om hvordan dere tror forbruket deres blir?  

Anonymkode: 8c14f...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg funderer ofte på det samme og lander som regel på at vi egentlig får nok fra nav og jobbpensjon til sammen. Husker ikke helt hva det blir men rundt 26000 hver i måneden etter skatt. Vi er allerede gjeldsfrie og i dagens penger vil vi ha under 10 000 i faste utgifter. Tenker vi blir å bruke rundt 6-7000 på mat og dagligvarer, gå ned til en bil, ingen av utgiftene som vi har til 3 ungdommer i dag. Så har regnet ut at vi vil bruke maks 26000 i måneden. Deretter er det reiser, gaver, ting som går i stykker, ny bil, oppussing.
Vi har utleieleilighet med nettoinntekt på 11000 i måneden og sparer i tillegg mye ekstra, så er ikke bekymret. Men lurer noen ganger på hvorfor jeg sparer så mye. Har veldig lite dyre interesser enn reiser. 

Anonymkode: e2d88...d34

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg funderer ofte på det samme og lander som regel på at vi egentlig får nok fra nav og jobbpensjon til sammen. Husker ikke helt hva det blir men rundt 26000 hver i måneden etter skatt. Vi er allerede gjeldsfrie og i dagens penger vil vi ha under 10 000 i faste utgifter. Tenker vi blir å bruke rundt 6-7000 på mat og dagligvarer, gå ned til en bil, ingen av utgiftene som vi har til 3 ungdommer i dag. Så har regnet ut at vi vil bruke maks 26000 i måneden. Deretter er det reiser, gaver, ting som går i stykker, ny bil, oppussing.
Vi har utleieleilighet med nettoinntekt på 11000 i måneden og sparer i tillegg mye ekstra, så er ikke bekymret. Men lurer noen ganger på hvorfor jeg sparer så mye. Har veldig lite dyre interesser enn reiser. 

Hva hvis én faller fra, eller kommer på sykehjem? Man må også regne med økte utgifter til medisiner og til å kjøpe seg tjenester i hjemmet etterhvert. 
Men det høres jo i utgangspunktet romslig ut for dere. Husk også at når man har hele dagen fri, har man også mye mer tid til å finne på aktiviteter som koster penger. 

Anonymkode: e7b38...e4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det  ikkje hva ein tener, men disponible inntekter etter skatt, gjeld, utfgifter som er avgjørende for levestandard-

Ble førtidspensjonist v/ 62 år 2014, og  gjeldfri den mnd. ein fylte 62 år, og fortsettelse i fulltidsjobb til uti 2016, men  ble da oppsagt gr. ordresvikt. Kom tilbake på midlertidig jobb  i tidsromet 2017 > 2019, og hadde i mellomtiden vert på arbeidsledighetstrygd 2 år. For hvert år ein kan jobbe 10> 100%  og kombinere penjson og lønnsinntekt er å regne som god bonus, men ingen vet egentlig hvor lenge ein kan vere yrkesaktiv. 

Med kr, 26.000 netto, og gjeldfri burde du kunne klare  deg utmerket, og kanksje har du en ektefelle partner som også bidrar til husholdningsbudsjettet. Dere har i tillegg utleiedel som innbringer kr. 11.000 i skattefrie inntekter totalt kr. 37.000 pr. mnd. 

Anonymkode: 955b0...1df

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar, ser også at jeg får en del utbetalt, fra nav og andre pensjonsordninger. 

Med nedbetalt lån, så klarer jeg meg vel greitt skulle en tro. 

Alle snakker om sparing til pensjon, men har ennå ikke hørt noen snakke om reelt forbruk når en er pensjonert.  Folk er forskjellige, noen vil reise, noen vil bruke mye penger på barn/barnebarn, noen har fortsatt lån.... noen får høyere helseutgifter .. noen er gift og andre er alene.  

Skrevet

Jeg tenker også at som pensjonist står man friere når det gjelder tidspunkt for reiser, og hvor lang tid selve reisen skal ta. Man kan velge tog framfor fly, for det gjør ikke noe at transporten til og fra tar to dager lengre tid når man ikke bruker av feriedager (Jeg bor i nord på et lite sted. Tog til feks Oslo med mange utenlandsavganger tar laaang tid). Ser for meg at reisepenger rekker lengre som pensjonist fordi man ikke MÅ reise i vinterferien/høstferien/fellesferien osv. 

Kanskje har man bedre tid til matlaging og planlegging av innkjøp, kjøper mindre klær fordi man ikke trenger jobbklær osv.  

Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Men hvor mye trenger jeg å spare selv? 

Det tallet må jo basere seg litt på hvordan jeg tenker forbruket mitt blir når jeg pensjonerer meg.

Hva som er forventet levealder spiller også inn i regnestykket. Inflasjon er en greie og politisk risiko er også en greie.

Pensjon i Norge baserer seg på tre søyler. Folketrygd, arbeidsgiver og privat sparing. Det er kun den siste søylen du egentlig har noe kontroll over og som du kan påvirke mest. Den bør dekke grunnbehovet ditt.

Hvor mye er nok?

La oss anta du har 20 år med pensjon før du dør og at du går av i dag. Du ønsker en kjøpekraft tilsvarende 20k per måned fra din private sparing i tillegg til de første to søylene. Det er 240k det første året. Videre antar vi en inflasjon på 2% per år i gjennomsnitt. 

Summen du har behov for er da rundt 5,9 mill kroner, gitt at du bruker opp disse og ender opp med 0 kr ved tidspunktet du dør.

Og så ønsker du kanskje å ha litt margin, i tilfelle du rekker 21 år med pensjon.

Ganske mye penger, sant? Og då vil en sjelden selge huset. Her må vanlige folk spare mye og intens for å få det til.

Har du fremdeles 20 år igjen til pensjon, så m beløpet igjen inflasjonsjusteres, da snakker vi om 8,8 mill som du burde ha på kontoen din ved pensjonering. Kun for å opprettholde samme kjøpekraft tilsvarende 20k i dag.

Hvor mye må du spare per måned de neste 20 årene for å få det til? Har du spart nok?

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hvis én faller fra, eller kommer på sykehjem? Man må også regne med økte utgifter til medisiner og til å kjøpe seg tjenester i hjemmet etterhvert. 
Men det høres jo i utgangspunktet romslig ut for dere. Husk også at når man har hele dagen fri, har man også mye mer tid til å finne på aktiviteter som koster penger. 

Enig og det er derfor jeg også lurer på hvilket forbruk pensjonister gjennomsnittlig har. Blir vi å bruke mye mer på oss selv enn vi gjør i dag? Helseutgifter blir nok en økning og hjelp i hjemmet, men har allerede vaskehjelp. Har ingen dyre hobbyer eller vaner og kan ikke tenke meg at jeg får det. Liker å reise, men turene blir jo mye billigere enn med 5 stykker i skoleferien. Kunne kanskje brukt sifo for å finne det ut hvis ingen andre kan svare. 

er ikke bekymret for oss, vi sparer veldig mye, men lurer ofte på når nok er nok. 

Skrevet
7 hours ago, Schmuhu said:

Hva som er forventet levealder spiller også inn i regnestykket. Inflasjon er en greie og politisk risiko er også en greie.

Pensjon i Norge baserer seg på tre søyler. Folketrygd, arbeidsgiver og privat sparing. Det er kun den siste søylen du egentlig har noe kontroll over og som du kan påvirke mest. Den bør dekke grunnbehovet ditt.

Hvor mye er nok?

La oss anta du har 20 år med pensjon før du dør og at du går av i dag. Du ønsker en kjøpekraft tilsvarende 20k per måned fra din private sparing i tillegg til de første to søylene. Det er 240k det første året. Videre antar vi en inflasjon på 2% per år i gjennomsnitt. 

Summen du har behov for er da rundt 5,9 mill kroner, gitt at du bruker opp disse og ender opp med 0 kr ved tidspunktet du dør.

Og så ønsker du kanskje å ha litt margin, i tilfelle du rekker 21 år med pensjon.

Ganske mye penger, sant? Og då vil en sjelden selge huset. Her må vanlige folk spare mye og intens for å få det til.

Har du fremdeles 20 år igjen til pensjon, så m beløpet igjen inflasjonsjusteres, da snakker vi om 8,8 mill som du burde ha på kontoen din ved pensjonering. Kun for å opprettholde samme kjøpekraft tilsvarende 20k i dag.

Hvor mye må du spare per måned de neste 20 årene for å få det til? Har du spart nok?

Schmuhu

Hvorfor tror du at man trenger 20 000 ekstra i måneden i tillegg til pensjon? Vi, familie på 5, bruker i dag 40-50 000 i måneden på alt av faste utgifter, mat og alt annet forbruk unntatt ferie og store ting, feks ny varmepumpe, vi har ikke lån. Så når 3 stykker er borte ( flyttet ut), burde jo vi to voksne i utgangspunktet klare oss på 20 000 alene sett ut fra hva vi bruker i dag. Og to pensjonister får uansett mer enn det i pensjon, selv som minstepensjonist. Så har de fleste jobbpensjon. Har selvfølgelig noen stordriftsfordeler nå, men blir jo overrasket om vi bare skal begynne å sløse over natta.
Til info, så fører jeg regnskap og har full oversikt over det vi bruker i familien. Andre sløser sikkert mer enn oss. Men jeg mener fortsatt at med nedbetalt bolig vil de fleste klare seg greit med pensjonsopptjening. Har man i tillegg spart opp en mill, så er man godt rustet for ekstra utgifter som ny bil ol. Men at man trenger 20 000 ekstra i måneden, det tror jeg de færreste har behov for. Men du kan kanskje vise til noen beregninger?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor tror du at man trenger 20 000 ekstra i måneden i tillegg til pensjon? Vi, familie på 5, bruker i dag 40-50 000 i måneden på alt av faste utgifter, mat og alt annet forbruk unntatt ferie og store ting, feks ny varmepumpe, vi har ikke lån. Så når 3 stykker er borte ( flyttet ut), burde jo vi to voksne i utgangspunktet klare oss på 20 000 alene sett ut fra hva vi bruker i dag. Og to pensjonister får uansett mer enn det i pensjon, selv som minstepensjonist. Så har de fleste jobbpensjon. Har selvfølgelig noen stordriftsfordeler nå, men blir jo overrasket om vi bare skal begynne å sløse over natta.
Til info, så fører jeg regnskap og har full oversikt over det vi bruker i familien. Andre sløser sikkert mer enn oss. Men jeg mener fortsatt at med nedbetalt bolig vil de fleste klare seg greit med pensjonsopptjening. Har man i tillegg spart opp en mill, så er man godt rustet for ekstra utgifter som ny bil ol. Men at man trenger 20 000 ekstra i måneden, det tror jeg de færreste har behov for. Men du kan kanskje vise til noen beregninger?

Det var jo et eksempel, det er ikke sånn at alle vil trenge 20k i måneden! Men noen kan trenge det, og man må selv regne på hva man tenker man trenger - ikke bare automatisk regne med at utbetalt pensjon er nok. Den tid er forbi! Jeg jobber i det offentlige. Jeg kunne gått av med 66% av sluttlønnen min etter full opptjening hvis jeg hadde vært 25-30 år eldre. Jeg regnet i SPK i går, og hvis jeg jobber til jeg er 67, vil jeg få 53-54% av dagens lønn (SPK regner ut fra at man beholder dagens lønn fram til man går av med pensjon, noe som selvsagt ikke stemmer - men det er et estimat. Men alle år teller med, også år jeg hadde meget lav inntekt. Mens dagens gullpensjonister i staten kun trenger å forholde seg til sluttlønna. Poenget her er ikke de nøyaktige tallene, men den store forskjellen på 2/3 og litt over 50%. Og jeg har en av de beste pensjonsordningene i landet! De som har 2% innskuddspensjon fra arbeidsgiver vil slite big time. 

Mye kan skje. Man kan bli alene, av mange ulike årsaker. Partner kan havne på sykehjem. Man kan få store helseutgifter. Behov for å kjøpe seg tjenester (inkludert fra kommunen, man betaler også for det!). Og ikke minst, i mange deler av landet er det dyrere å kjøpe en liten, nyere leilighet enn å kjøpe en enebolig. Dette betyr at eldre som sitter på en enebolig som gjerne er utdatert og blir stadig dårligere vedlikeholdt ikke har råd til å kjøpe seg leilighet, og dermed et enklere liv. Det som skjer da, er at de får høye utgifter til strøm og lignende, de MÅ fremdeles bruke mye penger på helt nødvendig vedlikehold (100k for å betale noen for å male huset utvendig, for eksempel), mens de sjelden klarer å holde tritt, slik at huset begynner å forfalle og taper seg i verdi ytterligere. De blir nødt til å ha bil = dyrt. Så kommer dagen de ikke klarer å kjøre bil lenger. Da blir de isolert i boligen sin, og må bruke penger på taxi. 
Mens folk i byer kan downsize til en mindre leilighet og sitte igjen med mye cash de kan leve på i pensjonisttiden, vil eldre på bygda kunne bli fanget i en gammel enebolig de ikke har råd eller krefter til å vedlikeholde. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du at man trenger 20 000 ekstra i måneden i tillegg til pensjon?

Dette er selvsagt individuelt. Livene våre er forskjellig. Noen har jobbet hele veien mens andre fikk barn eller var uten jobb en periode. Pensjonsopptjening kan være svært ulik hos folk. 

Arbeidsgiver søylen er heller ikke så sterk hos mange. Gjerne bare en tusenlapp i 8 år eller noko. Det er skremmende.

20k er ett eksempel. Men jeg synes ikke den er urealistisk, gitt at vi ikke stoler på de andre to søylene 30 år frem i tid. Det kan skje mye i politikken frem til da. Mulig Norge er EU og aldersfattigdom rammer fullt. Er du rett før pensjon, så er det selvsagt en annen sak. Det er lett å forholde seg til velferdsstaten fem år frem i tid.

Litt referanse ang. faktorer som påvirker pensjonister fremover:

https://www.norges-bank.no/bankplassen/arkiv/2021/fremtidens-pensjonister-vil-ha-lavere-pensjon-og-hoyere-gjeld-sa-de-ma-spare-mer-eller-jobbe-lenger/

Dine behov kan være helt annerledes.

Godt mulig at du er ferdig med boligen og ikke trenger bilen lenger. Godt mulig du kan jobbe lenger enn alle andre. Godt mulig du ikke er sprek nok og må uansett sitte hjemme. 

Det er heller ikke uvanlig i andre land, at arvinger kjøper seg inn i arven sin. Det sikrer også pensjon på en elegant måte.

Men å gå ned i levestandard fra i dag til i morgen klarer de færreste til slutt.

Min anbefaling er å spare slik at du kan opprettholde samme kjøpekraft som lønnen din har i dag. Går du opp i lønn må det selvsagt justeres. Hvor mye tillit du har til de første to søylene kan du ta hensyn til i regnestykket.

Schmuvju

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har planene klare. Downsize boligen til leilighet. Forhåpentligvis en ny leilighet uten behov for modernisering.

Har også spart ved siden av og forbruket vil i tillegg bli mindre når barna har flyttet ut. 

Men om noe skjer underveis, er vi trippelforsikret med det ene og det andre. 

Anonymkode: 08675...ead

• Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (17 timer siden):

Hvor mye er nok?

Schmuhu

Ja, dette er jo forsåvidt kjent stoff.

Spørsmålet mitt  er vel HVORDAN du beregner at du trenger feks. 20 000 som i ditt eksempel.  

Skrevet
Schmuhu skrev (6 timer siden):

Dette er selvsagt individuelt. Livene våre er forskjellig. Noen har jobbet hele veien mens andre fikk barn eller var uten jobb en periode. Pensjonsopptjening kan være svært ulik hos folk. 

Arbeidsgiver søylen er heller ikke så sterk hos mange. Gjerne bare en tusenlapp i 8 år eller noko. Det er skremmende.

20k er ett eksempel. Men jeg synes ikke den er urealistisk, gitt at vi ikke stoler på de andre to søylene 30 år frem i tid. Det kan skje mye i politikken frem til da. Mulig Norge er EU og aldersfattigdom rammer fullt. Er du rett før pensjon, så er det selvsagt en annen sak. Det er lett å forholde seg til velferdsstaten fem år frem i tid.

Litt referanse ang. faktorer som påvirker pensjonister fremover:

https://www.norges-bank.no/bankplassen/arkiv/2021/fremtidens-pensjonister-vil-ha-lavere-pensjon-og-hoyere-gjeld-sa-de-ma-spare-mer-eller-jobbe-lenger/

Dine behov kan være helt annerledes.

Godt mulig at du er ferdig med boligen og ikke trenger bilen lenger. Godt mulig du kan jobbe lenger enn alle andre. Godt mulig du ikke er sprek nok og må uansett sitte hjemme. 

Det er heller ikke uvanlig i andre land, at arvinger kjøper seg inn i arven sin. Det sikrer også pensjon på en elegant måte.

Men å gå ned i levestandard fra i dag til i morgen klarer de færreste til slutt.

Min anbefaling er å spare slik at du kan opprettholde samme kjøpekraft som lønnen din har i dag. Går du opp i lønn må det selvsagt justeres. Hvor mye tillit du har til de første to søylene kan du ta hensyn til i regnestykket.

Schmuvju

Skremmende å tenke på at de tallene vi nå kan se vi antatt får utbetalt i pensjon kan endres totalt som følge av politikk og samfunnet forøvrig. 

Hvordan kan noe sånn kunne komme til å skje? 

Skrevet
Schmuhu skrev (18 timer siden):

Hvor mye er nok?

Schmuhu

Sorry, men her var det mye tull.

Anonymkode: 518a6...63c

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, dette er jo forsåvidt kjent stoff.

Spørsmålet mitt  er vel HVORDAN du beregner at du trenger feks. 20 000 som i ditt eksempel. 

Det er vanskelig og innebærer en del antakelser. Litt avhengig hvor langt som er igjen til pensjon.

Du har et budsjett i dag. Ta utgangspunktet i det. Nå vurderer du hvilken faktorer som kan endre seg når du går av med pensjon. Hva ønsker du bruke mindre penger på? Hva ønsker du å bruke mer penger på? Er pensjonen langt frem i tid, så er det selvsagt veldig vanskelig å ta stilling. Her kan du da vurdere en margin som du er komfortabel med.

Spørsmålet er dermed følgende: Hvor mye ønsker du å ha i tillegg?

Og så gir du det en reality check etterpå.

Har du barn, så arves det til overs videre. Det i seg selv er ikke nødvendigvis negativt.

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Sorry, men her var det mye tull.

Anonymkode: 518a6...63c

Jo da, fint å trolle, men hva akkurat er tull og hvorfor?

Virker ikke slik at du har mer peiling.

Schmuhu

Skrevet

Jeg synes det der er mer eller mindre umulig å finne ut av. Og jada, jeg har vært innom både Nav, Norsk pensjon, Storebrand, Dnb, you name it.

Det eneste jeg er sikker på, er at selv om jeg har jobbet rævva av meg i alle år, kan jeg regne med å bli fattig som en kirkerotte som pensjonist.

Anonymkode: b265b...73b

• Liker 2
Skrevet

Kanskje vi må se inne på et penJonistforum for å finne råd?

Er det noen pensjonister her inne da?

Men forbruksmønster endres nok  gjennom hele livet og ved mange overganger i livet FØR vi blir pensjonister. 

Det skjer ikke over natta når vi fyller 67.

Skrevet

Jeg tror det viktigste er å være gjeldfri når man blir pensjonist. Da har man mulighet til å ta opp seniorlån om man trenger mer penger mellom hendene og/ eller om man blir veldig gammel.

Har akkurat blitt pensjonist selv og det er en stor overgang med langt mindre utbetalt, men har litt sparepenger og en gjeldfri leilighet i Oslo, så regner med å klarer meg fint.

Anonymkode: 5e517...080

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg tror det viktigste er å være gjeldfri når man blir pensjonist. Da har man mulighet til å ta opp seniorlån om man trenger mer penger mellom hendene og/ eller om man blir veldig gammel.

Har akkurat blitt pensjonist selv og det er en stor overgang med langt mindre utbetalt, men har litt sparepenger og en gjeldfri leilighet i Oslo, så regner med å klarer meg fint.

Anonymkode: 5e517...080

Slipper vel unna formueskatt om en "bare" har en leilighet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...