Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn, og ikke noe annen familie her jeg bor. Er i 40-årene. Mine få venner er ofte opptatte med 3-4 barn og familie. Det sies jo at flere og flere er barnløse. Hvor er alle disse? Synes det er vanskelig (sårt) å bare ha barnefamilier rundt meg, siden min drøm om det gikk i vasken. Så de med ett barn, eller ingen, hva gjør de i fritiden? Skulle så gjerne hatt ett større nettverk, og ikke bare av barnefamilier.,

Anonymkode: 11017...6fc

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i 40 åra og har en datter, og jeg er helt alene med hun. Jeg er tilflyttet så vi har ingen annen familie eller slekt i kommunen vi bor i.  De aller fleste er født og vokst opp i kommunen og har røttene sine her, masse familie og slekt! 

Anonymkode: b93a9...8e7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er i 40 åra og har en datter, og jeg er helt alene med hun. Jeg er tilflyttet så vi har ingen annen familie eller slekt i kommunen vi bor i.  De aller fleste er født og vokst opp i kommunen og har røttene sine her, masse familie og slekt! 

Jeg har en gutt, og kun deltid

• Liker 1
Skrevet

Er 40 år og alene med én gutt på 5. Vi er mange, men vi havner jo stort sett blant kjernefamiliene. Det er litt trist ❤️

Anonymkode: ee759...337

Skrevet

Er man ikke en barnefamilie om man bare har ett barn? Jeg har ett barn og tenker på oss som en barnefamilie.. vi har jo barn 

Anonymkode: fc957...eb6

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

I indre Oslo er det mange da mange med ett barn blir boende mens de med to eller flere flytter ut til ytre by eller nabokommuner for mer plass. Tok en kjapp tellerunde i hodet og i klassen til min eldste er 7 av 19 enebarn. Sentrumsskole Oslo. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener. Du har jo barn, og er dermed en barnefamilie..?

Anonymkode: fac11...1b7

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Her!

Anonymkode: 4ce7d...cd5

• Liker 3
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Man er jo en barnefamilie om man har barn, enten det er ett eller ti. 

Å ha 3 eller 4 barn er dessuten ganske uvanlig, så de du kjenner representerer ikke flertallet eller gjennomsnittet på noen måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er man ikke en barnefamilie om man bare har ett barn? Jeg har ett barn og tenker på oss som en barnefamilie.. vi har jo barn 

Anonymkode: fc957...eb6

Jeg har han på deltid siden jeg ikke er sammen med faren. Og det er noe helt annet enn å være en barnefamilie..

• Hjerte 3
Skrevet
Tomas77 skrev (49 minutter siden):

I indre Oslo er det mange da mange med ett barn blir boende mens de med to eller flere flytter ut til ytre by eller nabokommuner for mer plass. Tok en kjapp tellerunde i hodet og i klassen til min eldste er 7 av 19 enebarn. Sentrumsskole Oslo. 

I klassen til mitt barn er han den eneste av 28.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så å si helt likt her også

Anonymkode: 9dd1c...de8

Skrevet (endret)

Når en har et barn er en ikke barnløs. Du spør og henvender deg til de med et barn i overskriften, men spør i hi om hvor de uten barn er. Det er gjerne to forskjellige kategorier av mennesker. Jeg er uten barn frivillig, og for meg spiller det ingen rolle om du har en eller ti unger: jeg er stortsett ikke der barn er enten det er en eller ti unger uansett. Jeg har fritidsinteresser hvor jeg ikke møter på barn, venner som stortsett ikke har barn, hobbyer som ikke involverer barn. 

Du er heller ikke barnløs selv om du har barnet ditt på deltid. Da bør du prøve å finne ut av hva som interesserer deg, hva definerer deg uten barnet ditt? Hvem er du når du ikke er i morsrollen? Liker du å være fysisk aktiv? Kunne du tenke deg å klatre f.eks? Liker du naturen? Kunne DNT sine grupper være noe for deg? Liker du dyr? Kunne du melt deg inn i noe som har med frivillighet for dyr å gjøre?

Jeg skal selv trø utenfor min egen komforsone nå i vår og melde meg inn i et treningslag her jeg bor. Jeg er ikke utpreget glad i å trene men gjør det for å få litt mer sosial kontakt med mitt nærområdet.

Eller er du mer interessert i å gå på et vinsmakingskurs? Det er masse tilbud til både aktiviteter som er sosiale der en kan møte mennesker hvor barn ikke er i hovedrollen. 

Ei venninne av meg meldte seg på et dykkerkurs da det ble slutt mellom hun og mannen fordi hun måtte ut av huset og bli kjent med både nye sider med seg selv og nye bekjentskaper. 

Nå vet jeg jo ikke hvor du bor (by eller landet) men På kommunen sine nettsider pleier det å stå forskjellige tilbud alt i fra stort og smått som en kan være med på. 

Vi som ikke har barn er jo også like forskjellige som foreldre, vi har jo ikke vårt eget klubbhus mener jeg, men vi er gjerne ikke på de samme arenaene som de med barn naturligvis. 

Og fruktbarhetstallene er vel på 1.42 eller noe så det er vel mer uvanlig å ha 3-4 barn enn et nå om dagene, men jeg skjønner også at du kan legge merke til det viss du har ønsket deg mange barn. Men sånn ble det ikke og da tror jeg du bør prøve å finne ut av hva (annet) som kan gi deg glede. Finne andre mestringsarenaer, bryte mønster med å misunne større barnefamilier, tørre å bli kjent med deg selv utover den du er i morsrollen. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

I klassen til mitt barn er han den eneste av 28.

Men hva slags setting er det. Bygd, småby, forstad, storby? Det gjør en forskjell mtp demografi. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Tomas77 skrev (5 timer siden):

Oslo? Det er bare en liten del av folk her inne som bor i Oslo. De fleste bor ikke der. 
det er stor forskjell på å være alene med et enebarn og det å ha partner og flere barn. 
jeg er gift og har to barn, mens min søster er alenemor med ett barn. 
Hun er ganske avhengig av å gjøre ting sammen med andre i familien eller venner med barn, da det blir litt ensomt bare de to. 

Anonymkode: b5fb6...a26

• Liker 1
Skrevet

Trodde det var vanlig? Her jeg bor er det flere som kun har ett barn. Det finnes to foreldre og kun en forelder. Har også familie hvor flere kun hAr ett barn. 

Anonymkode: b3640...6fd

• Liker 1
Skrevet

Sjekk ut Enestående familier:)

Anonymkode: 53544...7da

Skrevet

Vi har kun et barn 💙 Skulle gjerne hatt to, men det gikk aldri sånn... Men ser på oss som en barnefamilie selv om vi kun har et barn 🤔

Skrevet

Jeg er alene med ett barn (nå blitt ungdom). Har aldri tenkt at der er noe sårt, vi koser oss masse sammen. 

Anonymkode: cf56b...e8e

• Nyttig 2
Skrevet
Frøkenfryd30 skrev (47 minutter siden):

Vi har kun et barn 💙 Skulle gjerne hatt to, men det gikk aldri sånn... Men ser på oss som en barnefamilie selv om vi kun har et barn 🤔

Hvis dere er «vi» så er dere vel tre? Det er en hel familie og du er mamma på fulltid. Det er helt annet å være annenhver uke alene og annenhver alene med et barn. 

Anonymkode: d1e78...346

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...