AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Jeg jobber en plass med folk med forskjellige nasjonaliteter. I pausene sitter vi 7-10 stk rundt samme bord. Noen ganger er vi 2 norske og resten utenlandske. De snakker morsmålet med hverandre. Men det er slitsomt å høre flere språk samtidig. Jeg får ikke nyte pausene. Flere som føler det sånn? Anonymkode: 24897...27c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 slitsomt med mye babling uansett språk synes nå jeg Anonymkode: dc63a...5fd 3
Grüner Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 På min arbeidsplass ble det bestemt at alle skulle snakke norsk, som er det eneste språket alle kan, på pause, fordi det virker ekskluderende å sitte og snakke et språk ikke alle forstår. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 Grüner skrev (7 minutter siden): På min arbeidsplass ble det bestemt at alle skulle snakke norsk, som er det eneste språket alle kan, på pause, fordi det virker ekskluderende å sitte og snakke et språk ikke alle forstår. Det har de fått beskjed om her også, og de gjør det når sjefen er tilstede. Men sjefen er ikke ofte på pauserommet og da snakker de sitt morsmål Anonymkode: 24897...27c
Pringle Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 Andres skravling er irriterende. Det er ekstra slitsomt med skravling på språk man ikke forstår, fordi hjernen febrilsk prøver å finne mening i lydene. Det er det samme som skjer når man overhører den ene delen av en samtale, feks når noen snakker (høyt) i mobilen. Det blir verre jo mindre reell mulighet man har til å slippe unna eller skjerme seg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 Pringle skrev (Akkurat nå): Andres skravling er irriterende. Det er ekstra slitsomt med skravling på språk man ikke forstår, fordi hjernen febrilsk prøver å finne mening i lydene. Det er det samme som skjer når man overhører den ene delen av en samtale, feks når noen snakker (høyt) i mobilen. Det blir verre jo mindre reell mulighet man har til å slippe unna eller skjerme seg. Enig i den. Og flere er mannfolk og har mørke stemmer. Det er enda mer slitsomt. Jeg vurderer å fortelle sjefen dette og si at jeg tar pausen litt bort ifra de andre Anonymkode: 24897...27c 1
Grüner Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 Pringle skrev (53 minutter siden): Andres skravling er irriterende. Det er ekstra slitsomt med skravling på språk man ikke forstår, fordi hjernen febrilsk prøver å finne mening i lydene. Det er det samme som skjer når man overhører den ene delen av en samtale, feks når noen snakker (høyt) i mobilen. Det blir verre jo mindre reell mulighet man har til å slippe unna eller skjerme seg. At folk ikke skal snakke et annet språk fordi det virker ekskluderende, det støtter jeg. Men hvis du er så sensitiv at du ikke tåler at folk snakker på pause, er det du selv som har et problem. Da får du rett og slett ta pause din et annet sted. 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Grüner skrev (12 minutter siden): At folk ikke skal snakke et annet språk fordi det virker ekskluderende, det støtter jeg. Men hvis du er så sensitiv at du ikke tåler at folk snakker på pause, er det du selv som har et problem. Da får du rett og slett ta pause din et annet sted. Jeg tåler at folk snakker norsk. Men ikke at det er 2-3 forskjellige språk rundt meg Anonymkode: 24897...27c
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 Pringle skrev (2 timer siden): Andres skravling er irriterende. Det er ekstra slitsomt med skravling på språk man ikke forstår, fordi hjernen febrilsk prøver å finne mening i lydene. Det er det samme som skjer når man overhører den ene delen av en samtale, feks når noen snakker (høyt) i mobilen. Det blir verre jo mindre reell mulighet man har til å slippe unna eller skjerme seg. Men slutt å lytte på andres samtaler da. Trenger ikke å prøve å finne mening lol. Jeg, med et annet morsmål enn norsk, er omringet av fremmedspråk hele tiden. Det plager ikke meg. Er mye verre å høre på intetsigende pjatt og interne greier.. Anonymkode: 039d9...937 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 Bare ta pause et annet sted da, herlighet, hvis du var i et annet land hadde du hatt lyst til å snakke morsmålet ditt du og. Finnes grenser for hva man skal legge seg opp i. Anonymkode: ba831...5e5 4
Knirke Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 Vi er ca 30 nasjonaliteter på min jobb, og arbeidsspråket er engelsk. Pausene er en anledning til å snakke morsmålet sitt med sine landsmenn. Jeg gidder ikke sitte og snakke engelsk med hverken nordmenn eller svensker, med mindre det er en person som ønsker å delta i samtalen som ikke forstår hva vi sier. Da er det vanlig høflighet å bytte til arbeidsspråket. 2
Grüner Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det har de fått beskjed om her også, og de gjør det når sjefen er tilstede. Men sjefen er ikke ofte på pauserommet og da snakker de sitt morsmål Anonymkode: 24897...27c Da er de klar over at de ikke skal gjøre det, så da er det ikke frekt om du minner dem på det, evt si ifra til sjefen om at de ikke respektere det og at det plager deg.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2024 #13 Skrevet 29. januar 2024 Arbeidsspråk er en ting, men at sjefen skal diktere hvilket språk man skal snakke på fritiden sin er en uting. Tåler man ikke at andre folk snakker i samme rom, får man ta pausen sin et annet sted. At de snakker et språk man ikke forstår er vel ikke relevant om man ikke tar del i samtalen selv? Anonymkode: bd8e8...070
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå