AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #1 Skrevet 26. januar 2024 Jeg har på en måte blitt ufrivillig bobestyrer (eller hva det heter) etter at en av mine nærmeste venninner gikk bort Jeg er testamentsarving og den andre er en livsarving på 9 år som har verge. Det er mye å ordne opp i når man ikke har gjort slike ting tidligere, og jeg spurte livsarvingens verge om han kunne hjelpe meg litt praktisk med rydding av dødsbo og ikke minst med papirarbeidet siden han er utdannet innen økonomi, men det ønsket han ikke. Jeg trodde ikke at det var så mye papirarbeid, men nå skjønner jeg hvorfor folk gifter seg og forbereder seg, slik at det er minst mulig arbeid på de som sitter igjen. Kan jeg ta betalt for jobben jeg gjør? Det blir noen timer når man ikke vet hvordan ting gjøres, en del telefoner til nav, banker, forsikringsselskap, skatteetaten, advokat, megler osv. Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #2 Skrevet 26. januar 2024 Offentlig skifte. Gjør du ikke det kan dette forfølge deg i en årrekke med anklagelser. Alt annet er totalt idioti for å si det forsiktig. Anonymkode: f4346...66c 9 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #3 Skrevet 26. januar 2024 Hyr inn en advokat. Regningen for advokaten trekkes fra boet. Anonymkode: 34da5...d0b 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #4 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hyr inn en advokat. Regningen for advokaten trekkes fra boet. Anonymkode: 34da5...d0b Advokat er jo veldig dyrt. Trenger vel egentlig en revisor eller regnskapsfører til å hjelpe meg med papirer til skatteetaten. Vergen sier at alle klarer dette selv når det er privat skifte.i og helt unødvendig å leie folk/trekke penger fra boet når det kan gjøres i løpet av en ettermiddag. Ts Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #5 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Advokat er jo veldig dyrt. Trenger vel egentlig en revisor eller regnskapsfører til å hjelpe meg med papirer til skatteetaten. Vergen sier at alle klarer dette selv når det er privat skifte.i og helt unødvendig å leie folk/trekke penger fra boet når det kan gjøres i løpet av en ettermiddag. Ts Anonymkode: 17810...102 Hvorfor spør du andre til råds hvis dette kan gjøres i løpet av en ettermiddag? Får sterke vibber av at du prøver å tilegne deg mest mulig penger. Stakkars arving. Anonymkode: f4346...66c 6 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #6 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Offentlig skifte. Gjør du ikke det kan dette forfølge deg i en årrekke med anklagelser. Alt annet er totalt idioti for å si det forsiktig. Anonymkode: f4346...66c Hvilke anklagelser da? Boligen er tømt for eiendeler og livsarving var ikke særlig interessert i det som var der siden det var uten verdi, kun ting som hadde affeksjonsverdi som han tok med seg. Ts Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #7 Skrevet 26. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor spør du andre til råds hvis dette kan gjøres i løpet av en ettermiddag? Får sterke vibber av at du prøver å tilegne deg mest mulig penger. Stakkars arving. Anonymkode: f4346...66c Det er jo vergen som sier dette ikke TS.. Vergen til livsarvingen (et barn) sier til TS at det er unødvendig å betale noen fordi det skal ta så kort tid. Men da burde jo denne vergen kunne gjøre det da om det er så lett? Anonymkode: da5e4...084 4 8
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #8 Skrevet 26. januar 2024 Det er en livsarving på 9 år i bildet.. Man for all del, ta deg 5000 kroner timen for å rydde opp. Grådighet er en dyd Anonymkode: f4346...66c 4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #9 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Advokat er jo veldig dyrt. Trenger vel egentlig en revisor eller regnskapsfører til å hjelpe meg med papirer til skatteetaten. Vergen sier at alle klarer dette selv når det er privat skifte.i og helt unødvendig å leie folk/trekke penger fra boet når det kan gjøres i løpet av en ettermiddag. Ts Anonymkode: 17810...102 Nei ikke durt i det heletatt. Betalte ca 3500kr vi når pappa døde. Advokaten fikset alle papirer og fant penger vi ikke visste fantes. Men kontakter du advokaten mye og skal fikse pg blande deg inn mye, da vil jo beløpet øke. Vi hadde to samtaler via video konferanse. Også spurte han oss om ting av og til og vi sendte over ting vi mente kunne ha relevant info. Anonymkode: 898c3...58f 5
Fighter83 Skrevet 26. januar 2024 #10 Skrevet 26. januar 2024 Har du ikke mulighet til å ombestemme deg? Si at "dette fikser du ikke" også spørre om å få offentlig skifte? 1
CAPS LOCK Skrevet 26. januar 2024 #11 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Kan jeg ta betalt for jobben jeg gjør? Anonymkode: 17810...102 Nei, ikke uten avtale med vergen 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #12 Skrevet 26. januar 2024 Fighter83 skrev (1 minutt siden): Har du ikke mulighet til å ombestemme deg? Si at "dette fikser du ikke" også spørre om å få offentlig skifte? Jeg prøver å finne ut om jeg kan få Tingretten til å bestemme at vergen må ta jobben, siden hans barn er livsarving og arver 75 % og er utdannet innen økonomi og kan dette i forhold til meg som knapt sto i matte på vgs Ts Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #13 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei ikke durt i det heletatt. Betalte ca 3500kr vi når pappa døde. Advokaten fikset alle papirer og fant penger vi ikke visste fantes. Men kontakter du advokaten mye og skal fikse pg blande deg inn mye, da vil jo beløpet øke. Vi hadde to samtaler via video konferanse. Også spurte han oss om ting av og til og vi sendte over ting vi mente kunne ha relevant info. Anonymkode: 898c3...58f Så rimelig? Er dette lenge siden? Ts Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #14 Skrevet 26. januar 2024 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Nei, ikke uten avtale med vergen Har lest at man kan trekke penger fra boet for jobb som gjøres for å ordnet opp etter dødsfallet. Dette ønsker ikke vergen at jeg skal gjøre, og mener det er min jobb siden jeg er testamentsarving. I testamentet står det at jeg har råderett over boet så lenge det ikke går ut over pliktdelsarvingens rettigheter, og denne setningen har vergen hengt seg opp i og sier at det betyr at jeg skal gjøre all jobben med å rydde opp etter dødsfallet, men det stemmer ikke. Ts Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2024 #16 Skrevet 26. januar 2024 Fighter83 skrev (3 minutter siden): Gjør som i bildet jeg har lagt til. Vi har jo valgt privat skifte og alle offentlige instanser er informert om det, så da kan vi vel ikke søke om offentlig skifte? Da er det mye billigere å få en advokat eller regnskapsfører å ordne det som gjenstår av papirer tenker jeg. Jeg har allerede brukt mange timer på rydding av boet og papirarbeidet så langt. Ts Anonymkode: 17810...102 3
Fighter83 Skrevet 26. januar 2024 #17 Skrevet 26. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har jo valgt privat skifte og alle offentlige instanser er informert om det, så da kan vi vel ikke søke om offentlig skifte? Da er det mye billigere å få en advokat eller regnskapsfører å ordne det som gjenstår av papirer tenker jeg. Jeg har allerede brukt mange timer på rydding av boet og papirarbeidet så langt. Ts Anonymkode: 17810...102 Ser den men om du ombestemmer deg så er dette fult mulig 👍 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #18 Skrevet 27. januar 2024 Jeg ville MYE heller hyret advokat selv enn å begjært offentlig skifte (så lenge problemet kun er hjelp til gjennomføringen og ikke at man er uenig om noe). Offentlig skifte er dyrere. Det tar lenger tid. Man må betale rettsgebyr, bostyreren må skrive innberetninger til retten her 3 mnd, og alt dette trekkes av boet og tar lang tid. Trenger man proff hjelp er det bedre å leie en egen advokat. Anonymkode: e030f...9ec 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #19 Skrevet 27. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville MYE heller hyret advokat selv enn å begjært offentlig skifte (så lenge problemet kun er hjelp til gjennomføringen og ikke at man er uenig om noe). Offentlig skifte er dyrere. Det tar lenger tid. Man må betale rettsgebyr, bostyreren må skrive innberetninger til retten her 3 mnd, og alt dette trekkes av boet og tar lang tid. Trenger man proff hjelp er det bedre å leie en egen advokat. Anonymkode: e030f...9ec Hva koster det? En som svarte meg skrev at de betalte 3500,-.i men det må ha vært lite å ordne eller for veldig lenge siden. Advokater i dag tar jo 2500,- kun for å skrive et lite brev Ts Anonymkode: 17810...102
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2024 #20 Skrevet 27. januar 2024 Herregud. Ikke kan du jobben, men betale for det vil du ikke. Hyr en advokat. Trekk av boet. Ikke gjør ting du ikke har peiling på og krev penger for det. Anonymkode: 1e3e9...a25 3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå