Gå til innhold

Jenter og konstruksjonsleker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forskere og folk som jobber med matematikk trekker ofte frem hvor viktig puslespill og konstruksjonsleker (Lego, magnetiske fliser osv.) er for utviklingen av matematiske ferdigheter. Men jeg er litt nysgjerrig på dette. Kan det tenkes at de som er «naturlig» gode i matematikk også trekkes mot disse lekene, og de som ikke mestrer det like godt i utgangspunktet heller dyrker andre interesser? Selv har jeg to barn hvor den eldste er gutt. Han var alltid interessert i Lego, brio, puslespill osv. Han er også med tall. Nå har jeg en jente på 4 år som i liten grad er interessert i de samme lekene. Jeg har forsøkt å oppfordre til å leke med puslespill og brio/klosser osv. Hun er ikke i nærheten av å være like interessert som broren. Det samme fenomenet ser jeg hos mange av mine venninner. Jentene leker rollespill, tegner og mange varierte leker, men ikke den fascinasjonen for konstruksjonsleker. Jeg vet også om jenter som har elsket puslespill og som er gode i matematikk i skolealder. Hva tenker dere? Hvor lett er det å motivere en uinteressert konstruksjonsbygger, og er alt håp ute for at barnet utvikler gode matematiske ferdigheter om barnet ikke pusler i en alder av 4 år?

Anonymkode: fc2aa...9bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir litt svigerforskning, men jeg elsket konstruksjonsleker da jeg var liten (lego, mecano + at jeg var generelt handy), alltid vært elendig i matematikk utover vanlig regning. Jobber ironisk nok med økonomi, men der holder det stort sett med vanlig regning 😄 K47

Anonymkode: 9305c...099

Skrevet

Jeg tror det er noen teorien din! Datteren min elsker Lego, puslespill, kulebaner og montere ikeamøbler etter bruksanvisning. Hun går i 4.trinn og er ikke gammel nok til at jeg kan si helt sikkert hvordan matteferdighetene vil være når det blir mer avansert, men alt tyder til nå på at hun er over gjennomsnittet rent kognitivt sett.

Sønnen min finnes ikke interessert og først i en alder av fem viser han marginalt interesse for puslespill. Lego er kun interessant etter den er ferdig bygget, og blir da brukt som «vanlige leker». 
Det handler nok om individ fremfor kjønn, men mistenker at datteren vil få en enklere skolegang rent faglig sett😄

En skal likevel ikke skue hunden på hårene. Mitt søsken haltet seg gjennom hele grunnskolen, strøk nesten på bacheloren (jeg leste den og hadde aldri gitt godkjent resultat), har aldri tatt høyere utdannelse og viste seg å være av Norges 2% smarteste. Jeg har gjort det veldig bra på skole og høyere utdanning, men har en helt gjennomsnittlig iq. 

Anonymkode: 8a1c1...378

Skrevet

Selv var jeg på ingen måte interessert i lego og lignende som barn, lekte kun rollespill. Har veldig god matteforståelse og er utdannet ingeniør 😊

Anonymkode: 3ad6c...b85

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...