Gå til innhold

Borgarløn som økonomisk sikkerheitsnett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innføringa av borgarløn i Noreg representerer ein progressiv og framtidsretta tilnærming til sosial velferd og økonomisk tryggleik. Dette konseptet, også kjent som universell grunninntekt, inneber ei ubetinga, regelmessig pengoverføring frå staten til alle borgarar, uavhengig av deira inntekt eller arbeidsstatus.

For det første, borgarløn anerkjenner og tilpassar seg den skiftande naturen av arbeid i det 21. hundreåret. Med aukande automatisering og digitalisering, står mange tradisjonelle jobbar i fare for å bli overflødige. Borgarløn gir ein grunnleggjande økonomisk tryggleik som gjer at individ kan tilpasse seg desse endringane meir fleksibelt, anten det er ved å omskolere seg, starte eigen verksemd, eller engasjere seg i frivillig arbeid, utan frykt for økonomisk ruin.

For det andre, borgarløn kan bidra til å redusere fattigdom og økonomisk ulikskap, som er veksande utfordringar i mange moderne samfunn, inkludert Noreg. Ei fast inntekt til alle sikrar at ingen fell under ein viss levestandard, noko som kan ha langtrekkjande positive effektar på folkehelse, utdanning og sosial integrasjon.

Dessutan kan borgarløn forenkle det eksisterande sosialhjelpssystemet. Noreg har eit omfattande velferdssystem, men det kan ofte vere komplekst og byråkratisk. Ei universell grunninntekt kan redusere behovet for mange målretta velferdsprogram og den administrative belastningen dei medfører, noko som kan føre til større effektivitet og kostnadsbesparingar.

Endeleg, borgarløn kan stimulere økonomisk vekst. Med ein grunnleggjande økonomisk tryggleik vil folk ha meir fridom til å forbruke, investere i eigen utdanning eller starte bedrifter. Dette kan igjen føre til auka innovasjon, forbrukaretterspurnad og ein meir dynamisk økonomi.

Anonymkode: 2755c...f5f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde gjerne sluttet å jobbe jeg om jeg kunne fått penger for å ikke gjøre noe.

Anonymkode: 6b9cb...a83

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i gang med min andre utdanning og måtte over på master nå i håp om å finne en jobb. Alternativet er å ende på nav, og det tror jeg er vandkelig. Jeg blir bare utbrent av å gå tilbake til den forrige. Vet ikke hva jeg skal gjøre om jeg ikke får jobb i løpet av mastergraden. Det er utrolig trist at vi som er hardtarbeidende, men har hatt litt uflaks ikke får noe penger i det hele tatt. Ikke en krone i støtte. Det kan ikke være sånn i verdens beste land

Anonymkode: 8d463...c34

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener borgerlønn kommer til å øke de økonomiske forskjellene noe enormt. For det første: vi HAR et sikkerhetsnett. Det heter nav. Jeg tror også at de med godt betalt, behagelige jobber kommer til å fortsette i jobben sin, og får dermed to inntekter. De som allerede er trygdet eller sliter på jobbmarkedet, har kun borgerlønnen sin. Som mange mener skal være lavere enn en vanlig trygd… Når alle andre ordninger tas bort, kommer sistnevnte til å slite, mens de rike kan le hele veien til banken…

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror du vil slite med å få folk motivert til å jobbe… Si at borgerlønnen settes til 450.000 i året (kun et eksempel). Alle som innehar yrker som betaler mindre enn dette vil si opp på dagen, og da faller hele skattebyrden på de som tjener mer. Disse vil sannsynligvis ikke få beholde mer enn 450.000 kr av det de tjener pga økt skatt, så da vil de også si opp. Så hvem skal egentlig betale for gildet, og hvem skal utføre lavtlønnsjobbene?

Det med at jobber tas over av roboter og AI tar jeg med en stor klype salt. Det har vært varslet mange ganger før, med innføring av stadig mer automatisering. Arbeidsmarkedet tilpasser seg, og du får nye yrkesgrupper som erstatter de gamle.

• Liker 5
Skrevet
Portia Catonis skrev (3 minutter siden):

Tror du vil slite med å få folk motivert til å jobbe… Si at borgerlønnen settes til 450.000 i året (kun et eksempel). Alle som innehar yrker som betaler mindre enn dette vil si opp på dagen, og da faller hele skattebyrden på de som tjener mer. Disse vil sannsynligvis ikke få beholde mer enn 450.000 kr av det de tjener pga økt skatt, så da vil de også si opp. Så hvem skal egentlig betale for gildet, og hvem skal utføre lavtlønnsjobbene?

Det med at jobber tas over av roboter og AI tar jeg med en stor klype salt. Det har vært varslet mange ganger før, med innføring av stadig mer automatisering. Arbeidsmarkedet tilpasser seg, og du får nye yrkesgrupper som erstatter de gamle.

Selv om jeg har godt over det dobbelte av det i lønn hadde jeg glatt solgt alt, kjøpt meg en liten leilighet og sagt opp jobben om jeg hadde fått lønn for å ikke jobbe.

Jeg er drittlei av å jobbe og gjør det kun fordi jeg må.

• Liker 2
Skrevet

Hvis alle får 1000kr, så er det akkurat det samme som om ingen fikk det. Hvis alle får 20 000kr ekstra i mnd fra staten, ja da går leia opp, for nå kan alle betale mye mer for å leie, man kan by mer på hus får årslønnen din er høyere, inflasjonen vil skyte i været og alle priser vil stige.. ser dere ikke hva som har skjedd nå når alle hadde bedre råd? Økt rente for å gjøre oss fattigere slik at færre handler.

Borgerlønn funker ikke, alle kan ikke både få penger av staten OG betale skatt nok til å dekke at alle får penger av staten. Skjønner ikke at folk stadig ikke klarer å skjønne dette. Men det er vel mer ønsketenkning enn det er logikk

Anonymkode: 45274...b6a

• Liker 5
Skrevet

Ja, da kommer det om mulig enda flere ikke-vestlige innvandrere..

Anonymkode: ba56e...465

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg sier ikke at det blir umulig i fremtiden, men per i dag er jo det du beskriver ren utopi. Vi har ikke en utømmelig pengebinge som kan gjøre de rike enda rikere. 

Anonymkode: b4823...270

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde gjerne sluttet å jobbe jeg om jeg kunne fått penger for å ikke gjøre noe.

Det er nettopp dette som ville ha skjedd med altfor mange. 

Anonymkode: d1634...09b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selv om jeg har godt over det dobbelte av det i lønn hadde jeg glatt solgt alt, kjøpt meg en liten leilighet og sagt opp jobben om jeg hadde fått lønn for å ikke jobbe.

Jeg er drittlei av å jobbe og gjør det kun fordi jeg må.

Dette

Anonymkode: ca52b...7c1

Skrevet

Borgerlønn er som de fleste sosialisters våte drømmer;

en totalt missforstått tro på at de rike skal finansiere de arbeidsskyes velferd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan tenker du at borgerlønn skal fungere bedre enn sosialstønad? Satsen kommer til å bli så lav at alle som kan jobbe vil ønske å fortsette med det. Mens borgerlønn i tillegg kan bli brukt som argument for å fjerne sykepenger, foreldrepenger, uføretrygd  og alderspensjon.

Anonymkode: eb194...696

Skrevet

Hvor skal pengene komme fra?

Anonymkode: 2d298...443

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Portia Catonis skrev (4 timer siden):

En borgerlønn vil nok maks være 150 000-200 000,- i året målet er å spare utgifter 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Innføringa av borgarløn i Noreg representerer ein progressiv og framtidsretta tilnærming til sosial velferd og økonomisk tryggleik. Dette konseptet, også kjent som universell grunninntekt, inneber ei ubetinga, regelmessig pengoverføring frå staten til alle borgarar, uavhengig av deira inntekt eller arbeidsstatus.

For det første, borgarløn anerkjenner og tilpassar seg den skiftande naturen av arbeid i det 21. hundreåret. Med aukande automatisering og digitalisering, står mange tradisjonelle jobbar i fare for å bli overflødige. Borgarløn gir ein grunnleggjande økonomisk tryggleik som gjer at individ kan tilpasse seg desse endringane meir fleksibelt, anten det er ved å omskolere seg, starte eigen verksemd, eller engasjere seg i frivillig arbeid, utan frykt for økonomisk ruin.

For det andre, borgarløn kan bidra til å redusere fattigdom og økonomisk ulikskap, som er veksande utfordringar i mange moderne samfunn, inkludert Noreg. Ei fast inntekt til alle sikrar at ingen fell under ein viss levestandard, noko som kan ha langtrekkjande positive effektar på folkehelse, utdanning og sosial integrasjon.

Dessutan kan borgarløn forenkle det eksisterande sosialhjelpssystemet. Noreg har eit omfattande velferdssystem, men det kan ofte vere komplekst og byråkratisk. Ei universell grunninntekt kan redusere behovet for mange målretta velferdsprogram og den administrative belastningen dei medfører, noko som kan føre til større effektivitet og kostnadsbesparingar.

Endeleg, borgarløn kan stimulere økonomisk vekst. Med ein grunnleggjande økonomisk tryggleik vil folk ha meir fridom til å forbruke, investere i eigen utdanning eller starte bedrifter. Dette kan igjen føre til auka innovasjon, forbrukaretterspurnad og ein meir dynamisk økonomi.

Anonymkode: 2755c...f5f

Skrevet av AI?

Anonymkode: f7c1a...d28

Gjest beaglevalp
Skrevet

Det største problemet jeg ser med borgerlønn er hvor ustabile vestlige demokratier er for tiden. Det er en grunn til at de aller rikeste i USA er de største støttespillerne til borgerlønn: innfør borgerlønn samtidig som 8 år med republikanerne ved makten med majoritet i senatet og representantenes hus, så har de et et argument for å forvitre og fjerne sosiale ordninger ment for å beskytte de svakeste i samfunnet. Spol noen år frem i tid så er borgerlønn plutselig redusert med 15% og et stort antall mennesker blir kastet under fattigdomsgrensen..

Liknende kunne skjedd i Norge, bare en saktere forvitring av Nav mtp at Nav har bred støtte i befolkningen. F.eks Frp kommer over 20% i oppslutning på grunn av klimaflyktninger, borgerlønn innfort året før - Nav bygges ned osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...